Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Hej!! Ja gamal och fn så darrhänt men kul och intressant, man skulle vara lite yngre, men det är ju svårt, kör med lövsåg,det går ju bara åt lite blad!!!!
Lite mer gjort idag. Spänt upp de ena av remmarna och testat hur den trackar samt jobbat med fästet för kabelkedjan på z axeln. Remspännarna jag gjorde verkar funka fint. Dock så tenderar remmen att kalva av :( hmmmm skall komplettera drivningen på x-axeln med fyra kullager per rem som styr remmen i sidled. Dvs, remmens sida går mot kullagers yttre bana om remmen inte trackar. Får se om det löser problemet. Har dessutom märkt att linjärlagren på x-axeln går lite tröga pga av det gamla fett som de tidigare användaren lagt på innan dom lagrades (säkert ett par år sedan så det har stelnat en del) skall nog rengöra dom och lägga nytt fett på dom.
Det tar sig sa mordbrännaren och hällde på mer bensin
Ser riktigt bra ut!
Ett annat sätt att få remmen att tracka är att ha axlarna med fyra kullager bomberade. =lite större diameter på mitten, då håller sig mitten på remmen på mitten av den bomberade axeln.
Men det krävs ju en del extra svarvjobb som inte alltid är så enkelt att få gjort!
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:
tittade lite nogrannare på konstruktionen och ser att de fyra kullagren i bredd är precis eller till och med aningen smalare än kuggremsjulen så kommer remmmen ut till kanten på kullagren så böjs kanten på remmen då den går utanför kullagret och då ökar möjligheten att kalva av kuggremshjulet. Skall börja med att lägga till ett kullager på varje sida så att det blir två kullager bredare spännrulle på alla fyra ställena och räcker inte det så blir det ytterligare kullager som styr remmen i sidled och funkar inte det så blir det bombering eller tankearbete som gäller
BTW. då remmen gick mot kuggremshjulens sidor så lossnade gaveln på en av dom ?? blir till att demontera alla och med könare stuka kanten så att de sitter fast riktigt bra :/
Det är förmodligen en synvilla, men då jag tittar spännrullarna så får jag uppfattningen att dom inte sitter vinkelrätt mot remmen. Minsta lilla snett som rullarna sitter så kommer remmen att "vandra".
Tycker nog att du bör bombera spännrullarna precis som Christer skriver.
För många år sedan byggde jag på uppdrag av en ventilationsfirma ett bandgående fordon som klarade av att gå i ventilationstrummor och filmade, rengjorde och sprayade desinfektionsmedel.
Jag hade stora problem med att få banden att sitta kvar, minsta lilla snett så kalvade dom av.
Idag skulle jag nog bomberat sträckrullen, eller alla hjul förresten förutom drivhjulet.
Hmm min spännrulle består av kullager så isåfall får jag tänka om där. Hur skall bomberingen se ut? Radie på förhöjningen etc. Bredden på min rem är 25 mm ungefär
Men nu får du skynda dig, vill se första fräsresultatet snart
se till att montera upp kamera inför det första testet, lär bli kul att se oavsett om allt sprängs eller att det lyckas bra
Kommentar