ESM Focke Wulf 190 D9 ARF Makeover

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snickarjävel´n
    • aug 2006
    • 1927

    #166
    Ursprungligen postat av Thomas
    Löd! Dock inte kall-löd...

    Ojoj, när jag löder glöder i regel halva byggbordet....

    Klarar nålen detta mån tro?

    Limma hade känts bättre för jag kan ju alltid hugga och fila bort bordsbiten som fastnar i nålen :sarcastic:

    Kommentar

    • Mjoelner
      • okt 2006
      • 253

      #167
      Nåldelen ser ju ut att vara mässing den med, eller? Isf behöver du ju bara "kall-löda", för inte blir där väl speciellt varmt?

      Annars kan du ju prova att limma med CA istället

      Kommentar

      • Snickarjävel´n
        • aug 2006
        • 1927

        #168
        Ursprungligen postat av Mjoelner
        Nåldelen ser ju ut att vara mässing den med, eller? Isf behöver du ju bara "kall-löda", för inte blir där väl speciellt varmt?

        Annars kan du ju prova att limma med CA istället

        Visst är det mässing i nåldelen oxå. Det håller alltså även med "kalllödning" här då?
        Kan ju inte bli tal om några jätte temperaturer i kåpan direkt..

        Kommentar

        • Mjoelner
          • okt 2006
          • 253

          #169
          Nu kan jag ju inte med 100% säkerhet säga att det håller, men rent intuitivt så skulle iaf tro att det gör det.

          Jag har iaf mjuklött stötstångsändar i linkage utan att dom nånsin lossnat och det är ju lite samma typ av lödning, dvs en pinne in i ett rör. Men visst både "pinnen" och röret har jag gått loss på för att få ytorna lite skrovliga och jag har fyllt en del tenn i rördelen innan jag sammanfört delarna.

          Kommentar

          • Thomas

            • jun 2006
            • 7673

            #170
            Missförstå mej rätt, Snickar´n!
            Tennlod och lödkolv alltså, d.v.s. mjuklod, inte hårdlod med gasollåga och silverlod.
            Och gör rent ordentligt först!

            Kallödning är ju när delarna inte blivit uppvärmda tillräckligt, bara lodet som har smält....
            Retroholic!

            Kommentar

            • Snickarjävel´n
              • aug 2006
              • 1927

              #171
              Ursprungligen postat av Thomas
              Missförstå mej rätt, Snickar´n!
              Tennlod och lödkolv alltså, d.v.s. mjuklod, inte hårdlod med gasollåga och silverlod.
              Och gör rent ordentligt först!

              Kallödning är ju när delarna inte blivit uppvärmda tillräckligt, bara lodet som har smält....

              OK, jag ger det ett försök.

              Kommentar

              • Kenneth E
                • okt 2006
                • 3445

                #172
                Det finns koppar lod med flussmedel påförs med låga, bli kanon.

                Annars kan du med typ 100-150W lödkolv mjuklöda det, dvs vanlig mjuklod med flussmedel.

                Kommentar

                • Snickarjävel´n
                  • aug 2006
                  • 1927

                  #173
                  Ursprungligen postat av Kenneth E
                  Det finns koppar lod med flussmedel påförs med låga, bli kanon.

                  Annars kan du med typ 100-150W lödkolv mjuklöda det, dvs vanlig mjuklod med flussmedel.
                  Tog fram den tunga lödkolven och brände på. Hoppas detta håller nu då.


                  Klicka på bilden för större version

Namn: S2940001.JPG
Visningar: 1
Storlek: 99,6 KB
ID: 499756

                  Klicka på bilden för större version

Namn: S2940002.JPG
Visningar: 1
Storlek: 105,4 KB
ID: 499757

                  Kommentar

                  • Snickarjävel´n
                    • aug 2006
                    • 1927

                    #174
                    Ursprungligen postat av Mjoelner
                    Nu kan jag ju inte med 100% säkerhet säga att det håller, men rent intuitivt så skulle iaf tro att det gör det.

                    Jag har iaf mjuklött stötstångsändar i linkage utan att dom nånsin lossnat och det är ju lite samma typ av lödning, dvs en pinne in i ett rör. Men visst både "pinnen" och röret har jag gått loss på för att få ytorna lite skrovliga och jag har fyllt en del tenn i rördelen innan jag sammanfört delarna.
                    Ursprungligen postat av Thomas
                    Missförstå mej rätt, Snickar´n!
                    Tennlod och lödkolv alltså, d.v.s. mjuklod, inte hårdlod med gasollåga och silverlod.
                    Och gör rent ordentligt först!

                    Kallödning är ju när delarna inte blivit uppvärmda tillräckligt, bara lodet som har smält....
                    Ursprungligen postat av Kenneth E
                    Det finns koppar lod med flussmedel påförs med låga, bli kanon.

                    Annars kan du med typ 100-150W lödkolv mjuklöda det, dvs vanlig mjuklod med flussmedel.

                    Tack boys för hjälpen! :icon_pidu:

                    Kommentar

                    • Snickarjävel´n
                      • aug 2006
                      • 1927

                      #175
                      De va satan va påsken kom i en rasande fart. Extremt mycket jobb som skulle vara klart innan påsk, en operations tid för min axel den 9april har satt en del käppar i hjulen för Focke Wulfen.

                      I fredags var "Doris" i alla fall på fältet för att få känna gräslukten och lära sig vilket fält hon ska hålla sig till.
                      Som vanligt inträffade lite premiär strul, ett glödsystem som inte ville vara med, landställ som inte fungerade, kanalordningen på skev/klaff var omkastade så där blev inget fluget av.

                      Nu är i alla fall ordningen återställd och som det verkar nu så kommer 190:an bli flugen till helgen.

                      Kommentar

                      • Mr J
                        • maj 2006
                        • 4130

                        #176
                        Du och Doris önskas ett seriöst "Lycka till" inför helgen.

                        Kommentar

                        • Snickarjävel´n
                          • aug 2006
                          • 1927

                          #177
                          Ursprungligen postat av Mr J
                          Du och Doris önskas ett seriöst "Lycka till" inför helgen.

                          Syns vi till helgen Mats?

                          Kommentar

                          • Mr J
                            • maj 2006
                            • 4130

                            #178
                            Tyvärr inte.

                            Kommentar

                            • Thomas

                              • jun 2006
                              • 7673

                              #179
                              Jonny, ska den med till Malmös bästa premiärfält??
                              Retroholic!

                              Kommentar

                              • Snickarjävel´n
                                • aug 2006
                                • 1927

                                #180
                                Ursprungligen postat av Thomas
                                Jonny, ska den med till Malmös bästa premiärfält??

                                Den kommer åka med till Malmö till helgen ja.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...