ESM Fokke Wulf 190
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Så har man då tillslut trasslat färdigt, ja nästan iaf, med alla virar. Och trot eller ej men det funkar jättebra. Styrningen fungerar helt simultant, dvs att sporrstället följer utslaget på sidorodret utan det ena eller det andra får extremt lite eller extremt mycket utslag.
MEN, det finns alltid ett men med i bilden.
Och det är att golvet till cokpit tar i vairarna till stället när jag fäller in stället :banghead:
Fick lägga pannan i djupa veck, för det första som dök upp i huvudet var "Jaha, anntingen infällbart eller styrning???"
Men fasiken, problem är till för att lösas. Dock rann tiden ifrån mig och vi skulle åka på påskmiddag. Men min teori är iaf att skära upp lite i golvet så att vairarna får lite spelrum. Och om jag mätt och luskat ut det hela rätt, kommer den öppningen att döljas av stolen och piloten. Det handlar om ungefär 1,5cm som vairarna behöver som spel.
Kommer suga lite mer på karamellen under förmiddagen och troligtvis så sätter jag sågen i golvet ieftermiddag.Kommentar
-
Hmm.... Är det inte "bara" att limma dit fyra 2-3 cm långa plaströrsbitar på golvets undersida som vajrarna får löpa i? T.ex. av Sullivans innerrör (gula). Visst, du får sprätta upp hylsorna igen men....
Jag tycker mig ha sett på många konstruktioner att man "leder av" vajrar med plaströr.Kommentar
-
Huga, det var inte bara det. Det gick tyvärr inte som det var tänkt i dag.
Slipade två spår i golvet för vairarna men det räckte inte till. Kunde ta bort hela golvet utan att det hjälpt :(
Det är nämligen så att sista spantet längst bak i kroppen, inte det jag själv tillverkat, nyper åt vairarna när sporrstället dras in :banghead:
Alltså det lätthål som använts för att leda igenom vairarna har inte tillräckligt stor diameter. Så när sporrstället är innfällt så går roderhornet ovanför hålet vilket medför att vairarna ligger ann mot spantet när stället är uppfällt :1dontknow:
Så det blir till att spänna vairarna i infällt läge och i nu läget får det bli som det blir. Lite styreffekt får jag dock med något slackande vairar i nedfällt läge. Tror det får bli en test taxning innan jag spinner vidare på några ytterligare åtgärder.
Nya tag i morgon :ridinghorse:Kommentar
-
Osis, Ompa!
Nu kanske det kan funka ändå för vajrar i pull-pull system behöver inte vara så sträckta för att fungera. Men det är klart, för slacka kanske de inte kan vara för att ge vettig effekt.
Jag håller tummarna för att det funkar vid test-taxningen senare.Flyg lågt och fort!
Mvh, Lars WestinKommentar
-
Vill du ha fjädrarna "sträckta" men ändå kunna ändra länden på dom så använd fjädrar. Eftersom det ändå sitter på hjul styrningen gör det ju inget om det inte är helt stumt.//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,Kommentar
-
Krille, tack. Där slog du huvet på spiken.
Självklart ska jag använda fjädrar mellan servooket och vajern. Då kan jag få full spänts på styrvajrarna även när sporren är nerfäld.
Fasiken att jag inte fick komma på det själv bara :blush: :sarcastic:
Jag bugar mig :icon_pray:
Och Christer, då kan jag även passa på att köra med Sullivan stötstänger som vajer support mot golvet :thumbup:Kommentar
-
Hej Tomas,
Krille han före med "fjädrar", använder alltid fjädrar på sporren och det är för att inte sidorodret skall skadas vid en kraftig "snärt", fjädrarna tar upp överskottsenergin...:lollypop:Live to fly, fly to live!
Janne
FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:
Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:
www.modellflyg.dinstudio.seKommentar
-
Kommentar
-
Hej Tomas
Det är ju det vi har polare till, eller hur....:icon_pai:Live to fly, fly to live!
Janne
FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:
Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:
www.modellflyg.dinstudio.seKommentar
-
Idag har det varit en tung dag. Igår kväll kände jag att jag började bli hängig och det satt ju med besked i under större delen av dagen i dag, så dom planerade "rycken" men Pittsen och Musse uteblev i stortsett.
Men lite på Wulfen blev det iaf gjort.
Började så smått med att mäta in motorn på motorbockarna. Men det blev stopp även där. Det verkar nämligen som om det går att få i M5 bultar genom hålen i motorns fästöron. Då jag inte hadde dessa dimensioner hemma avvakatade jag att borra tills jag verkligen ser att M5 bultarna passar. Men första halvan av motorbocken riggades upp i borrstativet.
Fortsatte sedan med att skruva fast huvudställen i vingen.
Den i hoplimmade balsalisten på vingen är ett första steg till att tillverka en gondol till "The bömmb" mitt under vingen. Det är tänkt att den ska sågas och slipas till rätt form, därefter holkas ur precis där bombfästet ska sitta för att få plats med mekanismen. Så ska jag också klura ut hur jag ska få plats med ett servo som kan manövrera mekanismen, men en sak i sänder. Som sist ska hela skapelsen kläs med glasfiberväv och epoxy innan den slutligen målas till rätt kulör.
Måste hinna lite mer med Musse i veckan... :sarcastic:Kommentar
-
Det går lite trögt i Wulf tråden. Detta beroende på att jag har dels för många projekt i gång samtidgt, tre modeller som väntar på att bli klara.
Sen så väntar jag på fjädrer till sporrhjuls vairarna, beställt och jag hoppas det kommer i veckan.
Och som sista ursäkt, min svindyra DuBro motorbock går inte att använda.
Borrade denna i Onsdags förra veckan. När jag sedan monterade motorn i den dagen därpå fick jag mig en mindre glad överraskning. Ena bulten tar i trottelarmen. Trodde i min enfald när jag mätte in motorn på bocken att detta fixar sig. Men med facit i hand var det bara att sätta sig framför datorn och beställa en ny. Nu blev det en Great Planes och deras största variant, hoppas bara den kommer nu i veckan, har dessvärre ännu inte fått någon orderbekräftelse. Kommer ringa ÖMH i morgon.
Även min urläckra Pittsyle ljuddämpare från Keleo Creations kom i Torsdags. Läcker, så jag låter bilderna tala för sig själva. Dom sista två bilderna visar i klartext vad jag menar med att trottelarmen tar i monteringsbulten.Kommentar

Kommentar