Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ultra Bandit
    • aug 2008
    • 373

Ursprungligen postat av ivve
    Ursäkta att man lägger sig i debatten..
    Tror de flesta tycker att det är bra att vi får flera synpunkter och erfarenheter på det här med lack och färg!

Min erfarenhet är att man oftast brukar slipa bort det mesta av (Hagmans 1k) sprutspackel för att spara vikt.
    Då brukar modellen oftast se ut som om den har fått tyfus.
    Min erfarenhet är att i det läget brukar vara svårt att få dagens pigmentsvaga färger att täcka på ett bra sätt utan en heltäckande primer.

Dessutom har jag råkat ut för att färgen har krackelerat på grund av för tjockt lager sprutspackel som har lösts upp av de övriga färgerna jag målade på efteråt. :-(

Sen kan jag tycka att det går åt för mycket färg för att delvis mätta sprutspacklet och för att få till den där riktigt blanka ytan som jag vill ha.

Nu tar jag inga risker längre, därför, kör jag alltid med en 2k primer för att just slippa alla eventuella problem.

Rätt eller fel!
    Jag har inte haft några problem sen dess!

/Lasse

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
      • 229

Jag har mejlat Hagmans för att få input direkt ifrån dem och fick ett vänligt svar från produktutvecklaren CamillaE:
      1. Hon har hittills inte hört talas om någon färg som INTE fäster på Spray Filler 1K
      2. Testa att slipa lätt innan du målar
      3. Ett alternativ är att lägga ett lager grundfärg innan man målar, typ http://www.hagmans.se/sv/spray/hagma...440/grundfarg/
      ..."Kvarstår problemen eller om du har fler frågor så hör bara av dig igen med mer info om vad det är för lackfärg du använder."

Punkt 3 återstår att testa nästa gång jag lackar ovanpå sprayfillern. Nån som har erfarenhet hur färg biter på den?
      /J

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

Ursprungligen postat av Sweeper
        Om du någon gång hittar en bild på en vinge där de här blåsbälgarna har monterats bort så kommer du att se att flertal hål där luften pumpas in.
        Fotat närbilder på DC-3-vraket förut som jag ska bygga kopia av, där skymtar man nåt hål under dessa "bälgar". Coolt! =)
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Sweeper
          • jun 2006
          • 3961

Ursprungligen postat av ivve
          Ursäkta att man lägger sig i debatten.

Jag är av samma erfarenhet som Göran när det gäller vidhäftning mot sprutspacklet. Eftersom hagmans sprutspackel är lösningsmedelsbaserat vilket även topplacken är så innebär det att sprutar man bara topplacken tillräckligt flödigt så löser den upp underlaget så pass så att dom två komponenterna förenar sig med varandra. Så i princip så häftar topplacken fullgott även utan slipning. Det där med grundfärg ovanpå sprutspacklet finns ingen anledning att använda. Däremot när det gäller billackering så är en tät grund ett måste för att isolera spacklet mot fuktinträngning !

I Görans fall skulle jag kunna tänka mig att han kanske lade dom första varven silver för "torrt" och då kan det uppstå liknande problem. Skär man sedan Fasmasken direkt mot underlaget så är det väldigt svårt att undvika att man skär igenom färgen och vips så har man en kant som gärna följer med maskeringen. Själv tycker jag det är säkrare att skära schabloner i svaghäftande schablonfolie som man sedan monterar med bärartejp.

När man förr använde sprutspackel i bilbranschen så var sprutspackel alltid en tvåkomponents polyesterprodukt. Så där gäller lite andra regler. Numera så använder man tvåkomponents slipgrund ( vilket är en helt annan produkt )i stället vilken går alldeles utmärkt att lacka direkt på.

Tack Ivve!

Du behöver aldrig be om ursäkt för att du kommer med dina synpunkter liksom ingen annan behöver göra det. Din förklaring till problemet köper jag utan tvekan!
          När du menar att de första varven gick på för torrt, menar du då att lufttrycket var för högt så att färgpartiklarna torkade i luften på grund av den höga hastigheten eller att jag höll sprutan för långt bort...eller mer troligt...en kombination av de två?

När det gäller svaghäftande schablonfolie...vad använder du för något och var kan man lägga vantarna på sådant?

Göran
          Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Ursprungligen postat av Lars 41an
            Tack Ivve för ditt inlägg om sprutspackel!

Du är ju proffs på det här så nu har jag som amatör lärt mig lite mer om grundfärg.
            Problemet för mig är att jag "har för stor respekt för sprutlackering" som en vän uttryckte det.

Lars
            Jag hade också en för stor respekt för det där med sprutlackering. Men när jag köpte in den sprutan som jag använder idag så köpte jag en del billig färg och gick lös på i stort sett allt jag hittade i min dåvarande "sprutbox" för att försöka lära mig något....och nu är jag inte rädd för att använda den utan mer att jag måste få till (läs lära mig) alla "j-vla" inställningar på den. :sarcastic:

Det är roligt att sprutmåla!

Göran

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Ursprungligen postat av johanvm
              Jag har mejlat Hagmans för att få input direkt ifrån dem och fick ett vänligt svar från produktutvecklaren CamillaE:
              1. Hon har hittills inte hört talas om någon färg som INTE fäster på Spray Filler 1K
              2. Testa att slipa lätt innan du målar
              3. Ett alternativ är att lägga ett lager grundfärg innan man målar, typ http://www.hagmans.se/sv/spray/hagma...440/grundfarg/
              ..."Kvarstår problemen eller om du har fler frågor så hör bara av dig igen med mer info om vad det är för lackfärg du använder."

Punkt 3 återstår att testa nästa gång jag lackar ovanpå sprayfillern. Nån som har erfarenhet hur färg biter på den?
              /J

Tack för tipsen Johan!

Göran

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Ursprungligen postat av Ålänning
                Fotat närbilder på DC-3-vraket förut som jag ska bygga kopia av, där skymtar man nåt hål under dessa "bälgar". Coolt! =)

Jag hade någon bild på en B-25 vinge där de hade monterat bort de här bälgarna, men tyvärr ligger den på en hårddisk som inte vill riktigt som jag vill så jag får inte fram den. :(

Göran

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Ursprungligen postat av Ultra Bandit
                  Tror de flesta tycker att det är bra att vi får flera synpunkter och erfarenheter på det här med lack och färg!

/Lasse
                  Instämmer till fullo med dig Lasse!
                  Tips och råd när det gäller det här med målning emottages tacksamt. Sedan att det finns flera sätt att nå målet är en annan sak. Det som passar en modellbyggare passar kanske inte en annan.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Efter en del maskerande, färgblandande, målande, avmaskerande....så ser det bättre ut.

Nu är det närmare sanningen än innan.

Givetvis kunde jag inte låta bli att delvis montera ihop modellen för att få en bättre helhetsbild hur det ser ut...än så länge.

Göran

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                      • 7677

Finns inte ord längre....
                      IMPONERANDE!!
                      Retroholic!

Kommentar

• ChristerL
                        • maj 2006
                        • 1228

Fy f-n va snyggt det blir!!! Å alla plåtar och nitar!! :man_in_love:
                        /Christer Landberg

Fw190D9
                        Fw190F2
                        Hawker Tempest Mk. V
                        S29C Tunnan

Kommentar

• Victorbjörkman
                          • apr 2013
                          • 30

Det är nära på att blir tårögd så fint blir det! Big up till dig Göran!

/Victor

Kommentar

• ivve
                            • nov 2006
                            • 736

Snyggt Göran, MYCKET snyggt ! Det lönar sig att vara envis !! Hoppas den flyger lika bra som den ser ut.

Kommentar

• Wedde63
                              • maj 2015
                              • 116

Ett helt sanslöst imponerande bygge!!!!:applouse:

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                                • 229

Fruktansvärt impad av bygget!!!!

Har du börjat fundera på start- och landningstaktik inför vatten-maiden? Jag har en pytteliten (1.4m) catalina och valde att korta av längden på vingflottörerna för att minska risken för ground loop (water loop???). Kör du med skalariktig längd och har du isåfall funderat på att köra med stabiliserande gyro för att få lite extra marginaler (Sturlas vurpa har jag sett på nätet)? Jag har "greppat flottörerna" nån gång vid landning och det blir REJÄLA krafter på hela flygplanet. Svåraste momentet är landningen, alla gånger - den nöten har jag inte knäckt än.
                                /Johan
                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00636_cr.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,7 KB
ID: 507008Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00621_cr.jpg
Storlek: 86,7 KB
ID: 507009Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00631_cr.jpg