Finns snart inte ord....
Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Kommentar
-
Den är så fruktansvärt läcker!!!
Jag försökte backa i tråden för att se vad det var för motorer som du bestämde dig för, men hittar inte inlägget. Jag minns att det var lite snack om el kontra metanol för ett tag sen, men på bilderna ser det ut som om det blev el till slut.
En lite undran när jag tittar på bilderna: Nog för att den är stor, men ser inte kablarna lite klena ut? Luras man av att arean motsvaras av kvadraten på diametern?
Tack Johan!
Jag har haft för avsikt att använda elmotorer redan från första början och jag har inte ändrat åsikt sedan dess. Jag är lite allergisk mot att det sticker ut en motorcylinder ur en motorkåpa där det inte skall sticka ut en sådan.
Jag använder E-Max GT5345/09 motorer och ZTW 120A Opto reglage och driver varje motor med 2 st 5 cells, 10Ah lipos.
Jag använder samma typ av 12AWG kablar som jag använder i min Avia och i min Fokker D.XXI med motsvarande motorer.
GöranKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-

Fartreglagen monterades idag.

Jag justerade kanterna runt kabinöppningen idag och sänkte ned batteriboxen för att se hur långa batterikablarna behöver vara. Fördelen med den här batteriboxen är att den kan flyttas runt tills jag har fått tyngdpunkten där jag vill ha den och sedan monterar jag fast den. Det kommer att finnas cirka 4 kg LiPo ackar i den plus boxens egen vikt att laborera med.

En av fem SBD-1 dekodrar som har programmerats. Den här skall ta hand om höjdroderna och sidorodret.

Jag tänker placera mottagaren i det här utrymmet så det kommer att bli lite kablar här. Men tack vare S.Bus systemet så blir det minimalt med sådana....
GöranKommentar
-
Ska du använda tex CasteCreations CapPacks eller dylikt för matningen? Långa kablar.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Kommentar
-

Så är servo batterierna fastspända, roderservot har skruvats fast...kvar är att montera mottagaren och koppla in kablarna till S.Bus systemet.

Sidorodret har hakats fast och servo vajrarna har kopplats in på rodret och servot.
GöranKommentar
-
Iiiihhhh, det börjar komma elektronik i jätten, sakta förvandlas från en fantastisk statisk modell till en radiostyrd best.Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.Kommentar
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-

Dags för lite mer färg. Nosstället står på tur att monteras men det är ju bra om det är målat innan jag bankar det på plats. Först ett lager med etsprimer och ett par timmar senare....

....två lager färg.

Eftersom jag kommer att använda separata luftsystem för varje ställ, så behövs det tre uppsättningar av ventilerna...men jag vill styra dem med bara ett servo. Så det var bara till att plocka fram tänkarmössan och sätta igång.

Klart och provkört. Det fungerar klockrent!
Orsaken till att jag använder tre olika system till ställen är helt enkelt att jag får en mjuk gång på alla ställen och att de går att justera individuellt.
GöranKommentar
-
Är det Mekonomens etsprimer du använder? De har på sprayburk men det ser ut som penselmålat på bilderna?Kommentar

Kommentar