FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boopidoo

• dec 2008
    • 1937

Jag beställde min Taranis PLUS från fluduino, kanske inte så billigt direkt men det gick supersnabbt att få hem den och jag gillar verkligen känslan i reglage etc. Enda nackdelen är strulet jag hade med brytaren och uppdatering av FW men det hade nog inget med PLUS att göra.

Kommentar

• Keny
      • sep 2007
      • 95

Någon som vet hur man programmerar en riktig trottel-cut i Taranis med Fw. 2.012? Alltså som låser trotteln över hela sträckan och inte bara på minus-sidan av mittläget.
      *RC-flyers do it in the air*

/ Keny

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
        • 857

Ursprungligen postat av Keny
        Någon som vet hur man programmerar en riktig trottel-cut i Taranis med Fw. 2.012? Alltså som låser trotteln över hela sträckan och inte bara på minus-sidan av mittläget.
        Vill du låsa trottel i det läget den har när du ställer om switchen eller vill du låsa den till ett fast värde?
        / Jonas

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

Ursprungligen postat av Keny
          Ett exempel:
          I Specialfunktioner

Brytare="SF" Effekt="i stället för Kanal3" Parameter="-100" Aktiv="På"
          fredrik

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Ah, det kan jag ju använda (fast tvärtom) för aktivering av RTH på RVOSD.

Jag har för övrigt redan insett vad jag vill modda på min Taranis+. Dels så ska jag dit med min extra joystick för pan/tilt men sen inser jag behovet av en låsbar strömbrytare för modulen på baksidan. Dels gör det bindningsproceduren med EzUHF enklare och sedan vill jag ogärna ständigt komma ihåg att ta på antennen så fort jag ska göra små ändringar. Med TSLRS så kunde ju sändaren vara utan antenn utan att skadas men så är nog inte fallet med EzUHF modulen.

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Tack för det tipset, Fredrik..
              ...och den funktionen förstod men ju enkelt faktiskt - bara man visste vad man skulle göra...
              Roger

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Ursprungligen postat av McRegor
                Tack för det tipset, Fredrik..
                ...och den funktionen förstod men ju enkelt faktiskt - bara man visste vad man skulle göra...
                Roger
                Nu vet jag att du inte flyger metanol, Roger, men på mina metanolmodeller har jag en trevägsbrytare i läge

"flyg" = trottel normal
                "starta" = trottel på -80 (cirka 80, och exakt beroende på hur linkaget ser ut, detta ska vara tomgång) Det blir säkrare innan taxning om planet inte kan få för sig att köra av sig själv.
                "landat" = trottel på -100
                fredrik

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Ursprungligen postat av Boopidoo
                  Ah, det kan jag ju använda (fast tvärtom) för aktivering av RTH på RVOSD.

Jag har för övrigt redan insett vad jag vill modda på min Taranis+. Dels så ska jag dit med min extra joystick för pan/tilt men sen inser jag behovet av en låsbar strömbrytare för modulen på baksidan. Dels gör det bindningsproceduren med EzUHF enklare och sedan vill jag ogärna ständigt komma ihåg att ta på antennen så fort jag ska göra små ändringar. Med TSLRS så kunde ju sändaren vara utan antenn utan att skadas men så är nog inte fallet med EzUHF modulen.

Stänga av modulen kan man göra i första skärmen för programmering av aktuellt plan/heli.
                  "Extern Radiomodul" Läge=off
                  fredrik

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Ja, men då är det ju redan för sent om man har råkat slå på radion utan antenn. Har hittat en bra låsbar vippbrytare för att slå av/på modulens strömförsörjning. Nu är bara frågan om EzUHF-modulen använder både 6VDC och BAT+ pinnarna för sin strömförsörjning?

Ska även modda dit ett volymvred för radions högtalare. Jag vill ha hög volym när jag flyger men i stort sett ingen volym när jag sitter på kvällarna och mixtrar.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                      • 489

Ska även modda dit ett volymvred för radions högtalare. Jag vill ha hög volym när jag flyger men i stort sett ingen volym när jag sitter på kvällarna och mixtrar.
                      Ingen pot eller slider över då? sällan jag använder alla...

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Hej Fredrik,
                        Nja - jag tänkte ju använda switchen som "säkerhets-switch" på mina eldrivna kärror. Har en snarlik funktion på mina Futabor där jag mixar in upp till -100 på trotteln (när det är fullt trottelpådrag) så att inte motorn kan röra på sig förrän kärran står startklar och man slår om switchen. Och jag tolkade denna funktion som att den har motsvarande funktion som på mina Futabor.
                        Roger

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                          • 1937

Ursprungligen postat av Flahultarn
                          Ingen pot eller slider över då? sällan jag använder alla...
                          Kan man programmera existerande pottar som volymkontroll som även styr ljudet när man startar radion?

Kommentar

• freddan_6
                            • aug 2006
                            • 2655

Kan man programmera existerande pottar som volymkontroll som även styr ljudet när man startar radion?
                            Jag har BF7= Brytare= "SG↑"Effekt="Volym" Parameter="S2" Aktiv="På".
                            Detta är aktiverat för alla plan med telemetri.

Den styr inte ljudet "välkommen till open tx", "gasvarning", men den aktiveras ungefär vid "brytarvarning"
                            fredrik

Kommentar

• freddan_6
                              • aug 2006
                              • 2655

Ursprungligen postat av McRegor
                              Hej Fredrik,
                              Nja - jag tänkte ju använda switchen som "säkerhets-switch" på mina eldrivna kärror. Har en snarlik funktion på mina Futabor där jag mixar in upp till -100 på trotteln (när det är fullt trottelpådrag) så att inte motorn kan röra på sig förrän kärran står startklar och man slår om switchen. Och jag tolkade denna funktion som att den har motsvarande funktion som på mina Futabor.
                              Roger
                              Jo funktionen finns på Futaba också jag har bara inte fått till den exakt som jag vill ha den för metanolare på Futaban, fast då har jag bara 7C som inte är så flexibel. Däremot på Taranis fick jag till det på en gång.
                              fredrik

Kommentar

• Keny
                                • sep 2007
                                • 95

Ursprungligen postat av freddan_6
                                Jo funktionen finns på Futaba också jag har bara inte fått till den exakt som jag vill ha den för metanolare på Futaban, fast då har jag bara 7C som inte är så flexibel. Däremot på Taranis fick jag till det på en gång.
                                Mitt önskemål är som McRegors, jag vill kunna stänga av motorn med brytare oavsett var gasspaken befinner sig och göra kanalen inaktiv så att den då är i -100-läge. Hittills så har jag fått den att funka bara med spaken på minussidan, då stänger den. Så fort spaken flyttas till +sidan så blir den aktiv mellan -100 och upp till runt 0-läge. Min firmware är 2.012. Verkar som att det funkat på tidigare vers. vad man kan se på olika forumbeskrivningar.
                                *RC-flyers do it in the air*

/ Keny

Kommentar

Arbetssätt...