TF Mustangbygge
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Hej Micke!
Jo, så är det nog. Ibland ser det nog värre ut än vad det egentligen är. Jag tror att även mina TE vid flapsen kommer att ordna sig. Det är ett lite tråkigt ställe att slipa bara. Det är stopp i bägge ändar.
Mvh OlovKommentar
-
Flaps
Flapsen klara!
Nja, kanske inte riktigt. Det ska ju fortfarande fräsas ett spår för RDSen och borras hål för gångjärnen. Men, bortsett från dom små detaljerna är flapsen färdiga.
Då jag anser mig vara synnerligen dålig på att slipa använde jag mig av ett tips som jag sett här på forumet. Det går helt enkelt ut på att göra två mallar av plywood, en för vänster och en för höger gavel. När man slipar in till plywooden ändras ljudet när man når in till mallen. För säkerhets skull gjorde jag mallarna av en bit alu-plåt. Det funkade kanon. Det var bara att slipa på och det hördes väldigt väl när jag var inne vid plåten.
Nu får det vara nog för ikväll.
Mvh OlovSenast redigerad av hjalleo; 2011-10-06, 21:56.Kommentar
-
Slipa, slipa, slipa
Nu har turen kommit till TE vid flapsen som ska vara konkav. Jag fick börja med att laga en skada som blev då jag skulle skära, fräsa, såga bort flapsen. Det var ganska lätt att limma in en ny balsabit med lite CA-lim.
Verktygen jag använder består av en Dremmel, samt tre hemmasnickrade "sliptrummur" i olika diameter. Dremmeln grovslipar jag med och därefter går jag på med sliptrummorna.
Nedan syns den första TE klar (ursäkta mig för det korta skärpeljupet) och flapsen på plats.
/OlovKommentar
-
Tack Micke!
Jag har tänkt glasa den. Det blir första gången som jag gör det, men jag hoppas att det går bra ändå. Därefter är jag sugen på att klä den med Flite metal. Även det blir första gången.
Mvh OlovKommentar
-
Hej igen!
Jag glömde ju bort en liten detalj. Sidrodret ska vara dukat och där är ditt sidroder en förebild för mig. Jag tycker att det blev så himla snyggt. Så skulle jag vilja ha mitt också. Kan man skicka det på posten till dig?
Mvh OlovKommentar
-
Ska bli spännande att följa!
Har själv ingen som helst erfarenhet av glasning men det finns ju många här som är skickliga på det.
Ompa har nog en hel del erfarenhet att dela med sig av?
Är ju fördelen med dessa forum, att man kan få snabb hjälp när det behövs..
Om du klarar att glasa o klä med metall, (är det tunn alu?), så reder du säkert ut dukningen av sidorodret me, utan problem
Det lär nog bli det minsta problemet, gissar jag??
Kul att du blev inspirerad av mitt sidoroder då.. Kommer en bild på det ikväll när det sitter färdigmålat på kärran..
/MickeKommentar
-
Slip o slip
Nu är jag i stort sett färdig med vingen. Skev och flaps har måttats in och det verkar stämma hyfsat. Jag har en glipa mellan skev och roten på vingen som inte är jämntjock. Jag begriper inte hur det kunde bli så.:concern: Jag åtgärdar det först när jag har provmonterat vingen på kroppen då jag tror att det är lättare att se hur jag kan ljuga bort det. Jag har inte slipat till TE på flapsen ännu, det är därför den sticker ut. Det gör jag först när jag kan provmontera med gångjärnen. Det blir en STOOOOR vinge.:lollypop:
Nu när jag har kommit så här långt tyckte jag att det var det dags att städa undan ritningen på vingen och göra rent byggbordet. När det väl var gjort kunde jag inte låta bli att lägga upp ritningen för kroppen och ja, det ena leder ju till det andra. När ritningen väl var på plats var frestelsen för stor. Jag kunde bara inte låta bli att börja med kroppen.
Som lämplig ursäkt kör jag med PU-lim som behöver tre timmar för att torka. Under tiden kan jag göra klart det sista på vingen. Undrar om jag tror på det själv?
Nu tänker jag avnjuta en pilsner.
/OlovKommentar
-
Fortsättning på kroppen
Det lilla jag har hunnit med idag är att fortsätta med kroppssidorna och ett par spant som skulle limmas ihop. Kroppssidorna är "fulla" av förstärkningar både här och där. Det total intrycket av sidornas delar är att de var ganska dåligt utstansat vilket gjorde att passformen var så där. Det var glipor både här och där och inte kunde jag slipa till det för då skulle sidorna bli mindre än vad ritningen angav. Tack och lov fyller PU-limmet ganska bra. När limmet väl har torkat kan jag börja montera ihop spant och sidor.
/OlovKommentar
-
Kommentar
-
Ja, det är onekligen roligt när man ser att det händer något. Det var väldigt mycket pill med vingarna i slutet. Jag hoppas att jag blir nöjd och att den framför allt flyger bra.
/OlovKommentar
-
Hjälp
Nu har det blivit dags att lösa monteringen av sporrhjulet. Jag kommer inte att bygga så som ritningen anger. På förebilden fälls stället framåt och så är det tänkt att jag ska göra också.
Jag har nu två saker som jag skulle uppskatta att få lite tips på.
Det första är huruvida stället bör monteras "liggande":
eller "stående":
Som jag ser det är fördelen med stående att infästningen blir lättare att göra stark då en hård sättning ger en uppåtriktad kraft och den blir väl fördelad med ett extra spant som stället sitter på. Nackdelen är att det blir tajt i överkant.
Fördelen med liggande montering är att det inte blir tajt över huvud taget.
Nästa spörsmål är hur servots rörelse ska överföras till hjulet. Ett alternativ som jag ser det är att montera ett brythjul bakom stället, dvs till höger i bild. Brythjul och servohornet blir sedan förbundna med vire. Sen kan jag exempelvis använda en stötstång mellan servo och brythjul. Se nedan:
Ett annat alternativ är att använda ett pull-pull system där viren går i snakes som kommer framifrån och som böjs 180 grader så att viren kommer bakifrån och fästs i roderhornet.
Tips, förslag, synpunkter... Ja, allt mottages tacksamt.
Mvh OlovKommentar
-
Ett litet steg närmare maiden
Nu har jag bestämt mig för hur jag ska montera sporrhjulet.
Jag var lite orolig för att sporrhjulet skulle kunna vrida sig att därmed fastna i uppfält läge. Men då det gick att programmera radion så att sporrhjulet alltid går till neutralläge då stället fälls in verkar det inte vara något bekymmer.
Jag har gjort en fästplatta av plywood som jag satte dit ett hemmasnickrat "roderhorn" på. Roderhornet består av en bit kretskort inköpt på favoritbutiken Kjell. Som ni ser är det tajt under cylindern, men det verkar som om det kan funka.
Jag har även limmat in de sista spanten i kroppen.
Och här är ett par bilder med sporrhjulet där det ska limmas in.
Mvh OlovKommentar
Kommentar