TF Mustangbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hjalleo
    • sep 2010
    • 766

Ursprungligen postat av ewalds
    Ska bli väldigt spännande att få se det färdiga resultatet så småningom..

Tycker det ser väldigt fint ut!!

/Micke
    Tack!

Om du ser fram emot slutresultatet så vet jag inte hur jag med ord ska kunna beskriva hur mycket jag ser fram emot det. Men, men det är låååååångt kvar dit.

Mvh Olov

Kommentar

• ewalds
      • jul 2009
      • 532

Ursprungligen postat av hjalleo
      Tack!

Om du ser fram emot slutresultatet så vet jag inte hur jag med ord ska kunna beskriva hur mycket jag ser fram emot det. Men, men det är låååååångt kvar dit.

Mvh Olov
      Vet prexis hur det känns, tro mig!!
      Men plötsligt....är man där... o då känns det nästan lite vemodigt??
      Har själv fått lite instrument o s v så nu ska jag få tummarna loss och påbörja det??
      Men vi har en lång vinter på oss, elr hur??

/Micke

Kommentar

• hjalleo
        • sep 2010
        • 766

Ursprungligen postat av ewalds
        Vet prexis hur det känns, tro mig!!
        Men plötsligt....är man där... o då känns det nästan lite vemodigt??
        Har själv fått lite instrument o s v så nu ska jag få tummarna loss och påbörja det??
        Men vi har en lång vinter på oss, elr hur??

/Micke
        Hej Micke!

Ja, helt plötsligt står man nog där med knän som skallrar som maracas och man har fullt upp med att kontrollera sig själv.:concern:

Det ska bli skoj och se dina framsteg med instrmenteringen.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
          • sep 2010
          • 766

Stabbe

Nu har jag äntligen gjort klart stabben. Alla hål för gångjärnen är borrade och uttaget för "balancetab" är klart och stabben är fastlimmad i kroppen. Det här var ett ganska tråkigt moment, men nu är det i alla fall klart.
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4649.jpg
Visningar: 1
Storlek: 38,8 KB
ID: 483712 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4650.jpg
Storlek: 43,3 KB
ID: 483713

Nästa steg blir att få dit fenan. Men, innan dess måste jag även där slipa ett uttag för den 0,8 mm plywoodbit som ska täcka roderspalten. Jag behöver även förbereda för en lysdiod.

Mvh Olov

Kommentar

• Lelle
            • aug 2007
            • 1472

Det går framåt Olov.

Vet också att vissa jobb kan vara ganska tråkiga, men när du väl är i hamn så känner du säkert en tillfredsställelse över ett bra resultat.

Hur tänker du väga in stabben? Med laser eller något annat sätt.
            Annars har jag ett enkelt knep att få den invägd som jag kan dela med mej av till dej.
            /Lelle

Kommentar

• hjalleo
              • sep 2010
              • 766

Ursprungligen postat av Lelle
              Det går framåt Olov.

Vet också att vissa jobb kan vara ganska tråkiga, men när du väl är i hamn så känner du säkert en tillfredsställelse över ett bra resultat.

Hur tänker du väga in stabben? Med laser eller något annat sätt.
              Annars har jag ett enkelt knep att få den invägd som jag kan dela med mej av till dej.
              Hej Lelle!

Visst går det framåt om än långsamt.

Förutom att mäta så har jag vägt in den med laser, men jag blir ju väldigt nyfiken på ditt tips. Så, självklat vill jag ha det!

Mvh Olov

Kommentar

• Lelle
                • aug 2007
                • 1472

Ursprungligen postat av hjalleo
                Hej Lelle!

Förutom att mäta så har jag vägt in den med laser, men jag blir ju väldigt nyfiken på ditt tips. Så, självklat vill jag ha det!

Mvh Olov
                Hej igen Olov.

Nu har ju du ett perfekt instrument för avvägning, men när jag byggde ihop min CG Extra 300 så hade jag en del "hyss" för mej och använde ett ett gammalt beprövat sätt.
                Tror tomten kommer med en laser till mej i år!

Det finns återgivet i min byggtråd på Extran, inlägg nr 17, för länge sedan:
                http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/18019-Great-Planes-VS-The-World-Models.-Objekt-Extra-300S

Nu spöregnar det ute, så nu blir det en trappa ner och bygge för restan av dagen.
                /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

De tråkiga momenten i projekten är det bara till att ta tag i och bita i det omogna äpplet och ta sig igenom. Att använda en avvägningslaser är ett av de bättre förslagen som jag har tagit till mig. Idag använder jag den till allt inom byggandet där jag behöver ha avvägda linjer. Tack LasseP för tipset!Göran
                  Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• hjalleo
                    • sep 2010
                    • 766

Ursprungligen postat av Lelle
                    Hej igen Olov.

Nu har ju du ett perfekt instrument för avvägning, men när jag byggde ihop min CG Extra 300 så hade jag en del "hyss" för mej och använde ett ett gammalt beprövat sätt.
                    Tror tomten kommer med en laser till mej i år!

Det finns återgivet i min byggtråd på Extran, inlägg nr 17, för länge sedan:
                    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/18019-Great-Planes-VS-The-World-Models.-Objekt-Extra-300S

Nu spöregnar det ute, så nu blir det en trappa ner och bygge för restan av dagen.
                    Hej!

Det var ett smart sett att göra det på. Jag tackar för tipset! Även om jag kommer att fortsätta att använda lasern så vet man aldrig när tipset kan komma till pass.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                      • sep 2010
                      • 766

Ursprungligen postat av Sweeper
                      De tråkiga momenten i projekten är det bara till att ta tag i och bita i det omogna äpplet och ta sig igenom. Att använda en avvägningslaser är ett av de bättre förslagen som jag har tagit till mig. Idag använder jag den till allt inom byggandet där jag behöver ha avvägda linjer. Tack LasseP för tipset!Göran
                      Hej Göran!

Jag håller med dig, det är bara att tugga sig igenom dom, men det är bara att konstatera att det går inte lika fort som när det är roliga moment.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                        • sep 2010
                        • 766

Framsteg

Jag inser att jag har varit lite slarvig med min tråd den sista veckan, men det har varit långa dagar på jobbet och annat som jag behövt göra på fritiden. Jag har hur som helst limmat fast fenan efter att jag borrat hål för gängjärnen i både fena och sidroder.

Enligt byggbeskrivningen skulle man limma med epoxy men jag använda PU-lim i stället. Jag tycker att det fyller mycket bättre och så inbillar jag mig att det väger mindre. Krysslasern kom väl till pass igen. Jag måste passa på att tacka för det tipset, den är suverän att ha till hands.

Namn: DSC_4652.jpg
Storlek: 41,7 KB
ID: 483806 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4653.jpg
Storlek: 29,7 KB
ID: 483807

Nu är det bara en liten fyllnadsbit som ska limmas fast på kroppen innanför höjdrodren. Sen är jag klar där bak för ett tag. Då kan jag äntligen börja med överdelen av kroppen.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                          • sep 2010
                          • 766

Fortsättning på kroppen

Dom små fyllnadsbitarna vid höjdrodrena har kommit på plats. I hastigheten höll jag på att glömma ett rör för sladdarna till dioden i fenan. Men nu är röret på plats och det är bara att tatta kabeln.

Namn: DSC_4658.jpg
Storlek: 40,0 KB
ID: 483814

Nu har jag börjat med den övre delen på kroppen. Alla spant är på plats och jag har skurit ut balsan som ovansidan ska plankas med. Den främre delen är dubbelkrökt vilket gör att den är lite besvärlig. Jag har fuktat plankningen med fönsterputs och nu får den torka och formas på plats innan jag putsar till det sista och limmar fast den.

Namn: DSC_4659.jpg
Storlek: 58,3 KB
ID: 483815 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4660.jpg
Storlek: 62,2 KB
ID: 483816 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4662.jpg
Storlek: 79,8 KB
ID: 483819

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                            • sep 2010
                            • 766

Nu har det hänt lite mer med Mussen. Kroppen är nu nästan färdigplankad. Visst börjar det likna en Mustang?

Namn: DSC_4663.jpg
Storlek: 89,2 KB
ID: 483866

Min (o)vana trogen spände jag fast ena halva av den främre plankningen så hårt att den sjunk ner lite mellan spanten. :banghead: Men, men, lite balsaspackel får lösa även denna defekt.

Namn: DSC_4667.jpg
Storlek: 48,6 KB
ID: 483868

Bakom sittbrunnen ska ryggen kläs med en hel balsaplanka på 210 gram!!!!! Den ska visserligen hyvlas och slipas rund så lite kommer den att minska i vikt, men det blir ändå på tok för tungt tycker jag. Den passar bättre att använda som råmaterial till ett basebollträ än i en modell. Efter ett kort besök hos vår emenenta lokala hobbybutik, Habo hobby, så löste sig detta med lite vettigare balsa. Vikten blir nu knappt 100 gram.

Namn: DSC_4664.jpg
Storlek: 60,0 KB
ID: 483869

Innan jag kan limma dit ryggen måste jag göra klart för den fina sliding canopyn.

Namn: DSC_4665.jpg
Storlek: 49,7 KB
ID: 483870 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4666.jpg
Storlek: 53,9 KB
ID: 483873

Och i samband med det behöver jag ha klart för mig hur cockpiten ska se ut, så jag får börja med den också. Det här blir ett par riktigt roliga moment som jag har sett fram emot. Cockpiten består av MASSOR av plastbitar som ska skäras rent och målas. Skoj!

Namn: DSC_4668.jpg
Storlek: 117,0 KB
ID: 483874

Jag behöver dessutom bestämma mig för hur jag ska lösa canopyns rörelse. Troligtvis blir det ett servo med en låååång arm på. Vi får se. Ett annat alternativ är ju att öppna canopyn för hand, men det känns inte lika roligt.

Mvh Olov

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7676

Blir skitsnyggt!!
                              Angående canopyns rörelse, kan du inte låta en liten elmotor snurra en helgängad 3mm stång, och montera fast en mutter på nåt sätt i huven? Microbrytare i ändarna borde stoppa huven så den inte går för långt. Ett servo ska sköta en strömbrytare till motorn, det behövs även en 1-0-1 brytare som ändrar rotationsriktning på motorn.

Jag har själv tänkt "få till" nåt liknande nån gång, men det har lixom aldrig blivit av.

Btw, jag byggde en husbil en gång i tiden, och gjorde ett ut-infällbart fotsteg på samma sätt.
                              Retroholic!

Kommentar

• INGEMAR NABBING
                                • nov 2009
                                • 149

Hej Jag kan ge ett tips. Det finns att handla ett dragande servo som drar / skjuter Mustangens huv med cirka 100-110 mm
                                och detta servo har jag monterat in i min Mustangs huv. Detta ger en huvrörelse som är helt realistisk med förebilden och
                                där huven i sitt mest öppnade tillstånd blir öppen bakom pilotens rygg.
                                Vill Du veta mer kan Du få namn och beteckning. Obs detta servo arbetar fint tillsammans med de övriga servona men
                                vill dock ha en strömkälla på mellan 5 - 6 v.
                                Ingemar Nabbing Falköping.

Kommentar

Arbetssätt...