TF Mustangbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hjalleo
    • sep 2010
    • 766

Fort men fel höll det på att bli

Jag höll på att glömma kulsprutorna. Det är tänkt att det ska limmas dit en bit av ABS-plast och några små detaljer som tillsamman ska bild de 3 kulsprutorna på vardera vinghalva.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_6237.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,4 KB
ID: 491581Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_6239.jpg
Storlek: 68,0 KB
ID: 491582

Som ni kanske minns funderade jag på att eventuellt använda lysdioder för att simulera kulsprutornas mynningsflammor. Jag har nu bestämmt mig för hur jag ska göra. Jag testade med att ta en diod och svarva den plan för att sedan borra ett 2,5 mm hål, vilket ganska väl motsvarar orginalets 12,7 mm. Sen lindade jag ett varv med aluminium rund dioden och trädde över ett (slarvigt) målat plaströr.

Namn: DSC_6234.jpg
Storlek: 78,2 KB
ID: 491583Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_6244.jpg
Storlek: 83,1 KB
ID: 491585Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_6243.jpg
Storlek: 86,1 KB
ID: 491584

Som vanligt är det svårt att återge skenet i bild men det här kommer nog att kunna fungera ganska bra som mynningen på kulsprutan. Nu är det bara till att vänta in lite fler dioder.

Mvh Olov

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

Ursprungligen postat av hjalleo
      Nu börjar jag bli klar med att slipa vingen. Det sista jag gjorde var att täta skarven mot kroppen i framkant genom att fuska in lite PP100 i skarven.
      Det ser väldigt bra ut.

Ett tips är att droppa på lite tunnt CA-lim på kortsidan av spacklet när du har slipat klart. Det gör att kanten blir lite tåligare mot skador.

Göran
      Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Trevligt att se dej på forumet igen, Olov

Tänk att små enkla ting och nytänknade kan, och kommer att ge en fantastisk effekt så småningom. :applouse:
        /Lelle

Kommentar

• hjalleo
          • sep 2010
          • 766

Ursprungligen postat av Sweeper
          Det ser väldigt bra ut.

Ett tips är att droppa på lite tunnt CA-lim på kortsidan av spacklet när du har slipat klart. Det gör att kanten blir lite tåligare mot skador.

Göran
          Tack för tipset Göran! Det ska jag använda mig av.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
            • sep 2010
            • 766

Ursprungligen postat av Lelle
            Trevligt att se dej på forumet igen, Olov

Tänk att små enkla ting och nytänknade kan, och kommer att ge en fantastisk effekt så småningom. :applouse:
            Hej och tack Lelle!

Ja, jag hoppas att det blir bra så småningom. I väntan på dioder håller jag på och limma ihop en depronkärra så att jag har något att flyga med nu när det är inomhussäsong.

Mvh Olov

Kommentar

• Lelle
              • aug 2007
              • 1472

Ursprungligen postat av hjalleo
              Hej och tack Lelle!

Ja, jag hoppas att det blir bra så småningom. I väntan på dioder håller jag på och limma ihop en depronkärra så att jag har något att flyga med nu när det är inomhussäsong.

Mvh Olov
              Då kan vi ta varann i hand, för det precis vad jag gör oxå. Mina vänner har tjatat på mej i flera år att nu är det dags att börja flyga inomhus, om inte annat än för att behålla spakvanan till våren.
              Fick låna en kärra häromsistens och blev riktigt biten, för det var riktigt kul även om väggarna alltid kom framhoppande utan förvarning, haha!! Så nu limmas det för fullt på en EPP i källaren.
              /Lelle

Kommentar

• hjalleo
                • sep 2010
                • 766

Hej Lelle!

Ja, visst är det kul med inomhusflyg. Ni verkar ha en bra hall om det bara är väggarna som kommer framhoppandes. I vår hall tycker jag att både golv och tak kan hoppa fram på ett väldigt abrupt vis...

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                  • sep 2010
                  • 766

Fortsättning på kulsprutor

I väntan på dioderna har jag pillat lite med det som dioderna ska monteras i. Jag svarvade sex små cylindrar som sedan målades svarta. En konad "plastbit" limmades fast på ABS-bitarna som är själva basen för kulsprutorna.

Namn: DSC_6245.jpg
Storlek: 40,0 KB
ID: 491669Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_6246.jpg
Storlek: 63,7 KB
ID: 491670

En liten provmontering så kan man börja ana sig till hur det blir. Det som saknas nu är lite dioder som ska få rätt form och färg för att sedan monteras i hålen. Sista bilden visar vad jag försöker efterlikna.

Namn: DSC_6248.jpg
Storlek: 35,7 KB
ID: 491671Klicka på bilden för större version

Namn: 2008-02-08 Gun.jpg
Storlek: 48,8 KB
ID: 491672

När det är klart vidtar mina favoritmoment: Spackla, slipa, slipa...

Mvh Olov

Kommentar

• DennanHMFK
                    • maj 2006
                    • 1135

Sv: TF Mustangbygge

läckert läckert!

Skickat från min Samsung Galaxy SIII via Tapatalk 2
                    medlem i HMFK
                    www.hallstamfk.se
                    min tube: http://www.youtube.com/profile?user=Dennan83

Kommentar

• Fyhren
                      • nov 2006
                      • 316

Hej

Skall man vara mycket skalariktig så är det så att de tre kanonerna inte sticker ut lika mycket utan alla är olika beroende på att de är något förskjutna pga att patronbältena inte skall kollidera i vingen. Man kan beskriva det så att på den innersta ser man bara det större röret som omger pipan, det sticker ut ungefär en fjärdedel av diametern, själva pipan syns inte alls snett framifrån. På den mittersta ser man det större röret lika mycket som på den innersta samt själva pipan som man ser lite mer av än det större röret. På den yttersta ser man ännu mer av det yttre röret (ungefär dubbelt så mycket) och lika mycket av pipan som den mittersta. Har bild men ny dator som inte passas till gammal scanner så jag kan tyvärr inte bifoga bilden.

På den yttersta sticker det yttre röret ut ungefär lika mycket som dess diameter, och alltså pipan sen lika mycket till.

Hoppas detta är förståeligt

Bildern jag refererar till finns i boken "Walk around P-51D" i serien "squadron/signal publications- walk around number 7"

Hälsningar Peder Fyhr
                      flyger i
                      Eslövs mfk

Kommentar

• Kenneth E
                        • okt 2006
                        • 3445

Kolla denna länk den säger allt på en originalmustang inte en efterkrigsmaskin.

Balsa regn
                        DS-24 operatör.
                        Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                        Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                        FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• hjalleo
                          • sep 2010
                          • 766

Ursprungligen postat av DennanHMFK
                          läckert läckert!

Skickat från min Samsung Galaxy SIII via Tapatalk 2
                          Tack!

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                            • sep 2010
                            • 766

Ursprungligen postat av Fyhren
                            Hej

Skall man vara mycket skalariktig så är det så att de tre kanonerna inte sticker ut lika mycket utan alla är olika beroende på att de är något förskjutna pga att patronbältena inte skall kollidera i vingen. Man kan beskriva det så att på den innersta ser man bara det större röret som omger pipan, det sticker ut ungefär en fjärdedel av diametern, själva pipan syns inte alls snett framifrån. På den mittersta ser man det större röret lika mycket som på den innersta samt själva pipan som man ser lite mer av än det större röret. På den yttersta ser man ännu mer av det yttre röret (ungefär dubbelt så mycket) och lika mycket av pipan som den mittersta. Har bild men ny dator som inte passas till gammal scanner så jag kan tyvärr inte bifoga bilden.

På den yttersta sticker det yttre röret ut ungefär lika mycket som dess diameter, och alltså pipan sen lika mycket till.

Hoppas detta är förståeligt

Bildern jag refererar till finns i boken "Walk around P-51D" i serien "squadron/signal publications- walk around number 7"

Hälsningar Peder Fyhr
                            flyger i
                            Eslövs mfk
                            Hej Peder!

Det stämmer bra att dom är förskjutna och det är min tanke att så gott det går försöka efterlikna det.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                              • sep 2010
                              • 766

Hej!

Vilken av bilderna refererar du till?

Min tanke var att försöka efterlikna den bild jag har lite längre upp i tråden men det syns nog än bättre på den här bilden:

Namn: p-51d_03, gun.jpg
Storlek: 67,3 KB
ID: 491685

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                                • sep 2010
                                • 766

Fortsättning på kulsprutor

I väntan på dioderna har jag spacklat och slipat på plastbitarna som bildar själva basen för kulsprutorna. Igentligen ska de inte sticka ut så långt men för att kunna få plats med dioderna utan att borra upp framkanten på vingen får det bli så. Plastbitarna är inte speciellt skalamässiga hur man än gör. Då jag misstänker att det kommer att bli svårt att få på Flite Metal på de dubbelkrökta ytorna har jag sprutat på lite aluminiumfärg.

Namn: DSC_6255.jpg
Storlek: 45,2 KB
ID: 491750

Mvh Olov

Kommentar

Arbetssätt...