Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Ursprungligen postat av Baua
    Hej Göran!
    Vad är det där för flak?
    Kan det vara något för 37.an månne?

Mvh
    Magnus

Hej Magnus!

Det är en 0,4 mm glasfiber platta som kommer att användas även på 37:an.

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

Ursprungligen postat av Lelle
      Elegant Göran!

Jag glömde i hastigheten i mitt förra inlägg att berätta att jag nu sett ditt magnifika B17-bygge irl. Många som skriver på forumet har nog en aning om hur välbyggd den är, och det är bara att lyfta på hatten för alla smarta lösningar som du hittar på. Det var en fröjd att se mästerverket.
      Kommer som vanligt och inspekterar senare igen och snor lite ideér. :applouse:

GOD JUL
      Tack Lelle!

Du är hjärtligt välkommen och hälsa på närhelst du vill. Sprutboxen kommer att göras klar under våren.

Göran

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Jag klädde ovansidan på skevroderna med 0,4 mm plywood för att få dem mer vridstyva. Ovanpå detta kommer jag att limma fast remsor av 0,4 m plywood som får simulera spryglarna.

Ett tomt bord. Det är lite väl frestande att se ett tomt byggbord. Det är lätt hänt att det rullas ut nya ritningar, man tar fram lite material för man skall ju bara kolla och vips är man i gång med nästa byggprojekt.
        Men den här gången städades bordet noga eftersom det är dags att glasa vingarna. Men till min stora förskräckelse upptäckte jag att jag har massor av 305 gram, 163 grams, 25 grams och 6 grams glasfiberväv....men bara en liten trasa med 50 grams väv. PANIK! Men det löste sig, det är mer på väg som förhoppningsvis anländer imorgon.

Men jag måste ju ha något att pyssla med....så fram åkte pluggen till motorkåpan. Den hade klarat flytten ganska bra. Det krävdes bara spackling av ett par små hål.

Göran

Kommentar

• Sweeper
          • jun 2006
          • 3961

Jag har jobbat med övergången från den kurvade kanten ner mot den platta framsidan. Jag vill få till en snygg övergång här eftersom det kommer att underlätta gjutningen.

Eftersom jag kommer att göra en två-delad gjutform så behövs det en delningsplanka...och den ligger här förberedd för många lager vax och släppmedel.

Medan spacklet härdade på pluggen så satte jag igång och ritade in var "spryglarna" skall vara på skevroderna. Det kommer att bli en del pyssel med dessa eftersom jag skall lägga till en fungerande skaladetalj.

Ksp M22... Mats har jobbat en hel del med den här och en del andra detaljer för cockpiten. Och han har gjort ett strålande arbete! Titta bara på den lilla knoppen på det bakre siktet....den är inte stor. Men det verkar som om Mats hade lite bråttom när han skulle visa den för mig....underarmen med hand hänger fortfarande kvar vid handtaget.....jag tycker lite synd om skytten...

Göran

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

50 grams väven anlände igår efter att posten har lekt med paketet sedan i måndags, men nu är det dags att börja glasa.

Ungefär 90-100 minuter och två lager bindmedel senare... Eftersom jag använder Eze-Kote så går det att komma ganska långt på kort tid.

Jag hann även med att pyssla lite med inredningen i hangaren. Jag tänkte först förvara flygplanen hängandes i propellrarna. Men en del av modellerna är för långa för det vilket skulle leda till hanteringssvårigheter. Så det blir en lite mer traditionell förvaring i den här hangaren. Jag kommer att få upp minst 2 till sådana här ställningar i det här rummet. I det intilliggande rummet kommer jag att montera en eller två liknande ställningar där vingarna skall förvaras.

Göran

Kommentar

• Lelle
              • aug 2007
              • 1472

Finns väl inget som är så roligt som att glasa, eller hur! Vad tycker du är den största skillnaden mellan Eze-Kote och Epoxy

GOTT NYTT ÅR
              /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Ursprungligen postat av Lelle
                Finns väl inget som är så roligt som att glasa, eller hur! Vad tycker du är den största skillnaden mellan Eze-Kote och Epoxy

GOTT NYTT ÅR

Det är väldigt roligt eftersom det är en milstolpe i byggena.
                Den största skillnaden är tiden. Att glasa en vinge med två lager Pacers Finishing Resin tar cirka 10 timmar i anspråk om temperaturen är den rätta och inklusive mellanliggande slipning. Med Eze-Kote tar samma jobb men med 4 lager cirka 3 timmar i anspråk. Resultatet blir densamma. Hårdheten på ytan är densamma enligt min erfarenhet. Underarbetet är lika viktigt för båda.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Pluggen fick första och andra lagret med vax idag....bara en 3-4 kvar.

Ovansidan på vingarna fick ytterligare två strykningar med Eze-Kote.

När ovansidorna var torra och slipade så vändes vingarna och undersidorna fick sin behandling med glasfiber och fyra lager Eze-Kote.

Ett tips att prova. Skaffa en bänkborste med naturfiberstrån. Lägg på glasfiberväven på ytan som skall glasas, sopa över glasfibern med borsten. Det som händer är att glasfibern blir statiskt laddad och sugs fast mot trät. Därefter ligger den stilla medan man stryker på epoxyn eller vad man nu använder. Kom bara ihåg att använd inte borsten till något annat än detta eftersom du vill nog inte ha en massa damm intryckt i väven som du skall glasa fast.

Arbetet i hangaren fortsatte idag.

Det blev genast lite bättre ordning. Nu skall jag bara klura ut ett sätt att få undan Vampiren med. Troligtvis får den hänga i en talja i taket...och sedan skall ju även B-25:an få plats...och B-17.... Jösses...jag får nog se till att sortera ut lite modeller som jag troligtvis inte kommer att ge mig i kast med.

Jag hann även få upp den första ställningen till vingarna.

Göran

Kommentar

• somnas
                    • sep 2012
                    • 3

Det har ju tuffat på fint här sedan jag sist tittade in. Vad är det för Viggen-modell som ligger på hyllan?

/Erik

Kommentar

• ChristerL
                      • maj 2006
                      • 1228

Ursprungligen postat av Sweeper
                      Jösses...jag får nog se till att sortera ut lite modeller som jag troligtvis inte kommer att ge mig i kast med.
                      Du är inte sjuk??!! :concern:
                      /Christer Landberg

Fw190D9
                      Fw190F2
                      Hawker Tempest Mk. V
                      S29C Tunnan

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Ursprungligen postat av ChristerL
                        Du är inte sjuk??!! :concern:
                        Jag känner mig lite febrig när jag tänker sådana där revolutionära tankar. :sarcastic:

Göran

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Ursprungligen postat av somnas
                          Det har ju tuffat på fint här sedan jag sist tittade in. Vad är det för Viggen-modell som ligger på hyllan?

/Erik
                          Tack Erik!

Det är en Einar Johansson Viggen i skala 1/8. Den tillhör Baua här på forumet. Jag håller på att klura ut hur vingspryglarna skall se ut.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Eftersom jag har klätt vingarna med glasfiber och fått en tålig yta så kan jag flytta runt på dem med en mindre risk för skador.
                            Därför var det dags att börja sista steget för att få en fin skarv mellan vingarna och kroppen.
                            Först fick jag täcka området runt vingroten med tejp för att skydda mot Mixen.

Därefter blandade jag ihop en väldigt trögflytande mix av mikroballonger och finishing resin som lades på tunt runt kanten på vingroten.

Sedan var det bara till att låta vingen glida ned på vingröret och bulta ihop kroppen och vingen. Jag har monterat ytterligare en t-nöt så att jag har två t-nötter per vinge att skruva ihop det hela med.

Jag fick torka bort överflödet allteftersom det trängde fram. Jag efterdrog bultarna 2 gånger.

Jag kände att jag hade tänkt klart för idag så det blev en liten skvätt sådant här....

för att göra det här....jämna till ytorna. Det innebär att jag får förhoppningsvis mindre att slipa imorgon.

Göran
                            Senast redigerad av Sweeper; 2013-12-31, 14:54.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7676

Haha!!
                              "För god att kolsyra...!"
                              Retroholic!

Kommentar

• Sweeper
                                • jun 2006