Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Så var det till slut dags att jobba lite på Saaben efter en tids arbetande på ett sidoprojekt som det kommer att dyka upp en tråd om....inom kort.
"Tyvärr" blir det bara ett par dagars arbete på Saaben innan det är dags att packa ryggsäcken och dricka lite Red Bull för färden över det stora vattnet till Banana Puddingens förlovade land.
Golvet och glidskenorna behövde lite färg så det var bara till att plocka fram airbrushen och Model Masters aluminium färg för att få en bra bas att jobba på.
Jag upptäckte att jag har helt slut på den gröna färgen som behövs för insidan, men det är beställt och bör finnas på plats när jag kommer hem igen från semestern.
Så istället för att måla började jag jobba med detaljeringen på ovansidan av radiohyllan mellan piloten och spanaren. Eftersom det behövs plocka bort några gram så tog jag bort en del av glasfiberplattan eftersom det är bara lägger på en massa vikt utan att bidra till styrkan.
Ovanpå glasfiberplattan skall jag limma fast denna lithoplåt. Strax bakom piloten så finns det två stora hål. Så det var bara till att gräva fram hålen.
Det är här som plåten skall limmas fast.
Hålens kanter har bockats för att göra dem styvare. Bara för att kunna simulera de här bockningarna så tillverkade jag denna lilla jigg.
Med hjälp av jiggen under plåten, en plywoodbit ovanpå med ett lite större hål och en 3 mm pianotråd med rundad spets fick jag fram en bockning som duger.
Det skall bara poleras en aning så kommer det att se bra ut.
Nu händer det inte mycket här på några veckor eftersom det är dags för den årliga turen till USA för byggande på ett nytt projekt.
Så är jag tillbaka i Sverige efter tre veckors vistelse i USA.
I år lyckades jag hålla igen en aning och gick bara upp sisådär lite lagom för mycket....
Men tillbaka till det här projektet. Efter 24 timmars resande...och sömn därefter....så återvände jag till paradiset för att packa upp lite material som jag skaffade därborta.
Dessa hittade jag i webbutik som var väldigt snabba med leveransen. Det finns garanterat liknande ställen här i Europa, men när jag ända var i USA så....
Dags att börja tillverka inredningsdetaljer till kabinen. Eftersom detta är mer eller mindre första gången som jag gör detta så började jag med något enkelt... en liten förvaringslåda som står ovanpå hyllan mellan piloten och observatören.
Själva lådan tillverkade jag av chemiwood och de andra detaljerna av lithoplåt och styreneplast.
Lådan är 25x16x16 mm i skala 1/5. Locket till lådan var enkelt att "hamra" fram efter att plåten hade värmts upp till lagom temperatur för att sedan få svalna helt innan formandet påbörjades.
Jag gillar att jobba med chemiwood och lithoplåt.
Men givetvis behövde lådan lite mer detaljer, ett snäpplås, gångjärn och stödvinklar för fästet mot hyllan.
Jag borrade/fräste ur insidan av chemiwooden för att spara lite vikt. Så dess vikt är nu 2,4 gram.
Det är här den hör hemma.
Nu skall det bara läggas till lite nitar och sedan är lådan klar för målning.
På denna skall pejlningsmätaren sitta monterad tillsammans med dess vev.
Det krävdes en hel del bockande i rätt ordning innan jag fick till alla kanter.
Men med en sådan här så är det ganska lätt att få till kanterna på ett snyggt sätt.
Själva veven.
Lite färg, några M1 skruvar, lite 0,6 mm styrenepinnar....och en väntan på rätt färg för själva vevhuset.
Jag tillverkade mätaren med hjälp av lite chemiwood och min kära dremel tillsammans med små slipstift, nålfilar, sandpapper, skalpell, två plåster och några svordomar.
Avgrundar ditt tålamod med detaljer! Vart har du köpt det blåa chemiwooden? Verkar ju vara fantastisk när man ska göra instrument till instrumentpanelen.
//Robert Söderberg Futaba - "We put the future of R/C in your hands."
Avgrundar ditt tålamod med detaljer! Vart har du köpt det blåa chemiwooden? Verkar ju vara fantastisk när man ska göra instrument till instrumentpanelen.
Tack Robert!
Det är ett väldigt lättarbetat material.
Jag köpte en gång i tiden det ifrån Phil Clark på Fighteraces i England. Men jag hittar inte det i hans sortiment längre. Det går säkert att få tag på även har i Sverige, men var har jag ingen aning om.
Lite mer detaljer... Detta är fästplattan för pejlningsmätartavlan.
Baksidan... skruvarna skall förses med muttrar när allting har målats.
Och sedan är det dags att korrigera ett stort misstag som jag har gjort. Själva radiohyllan är på tok för lång. Jag måste ta bort i stort sett allt av själva hyllan från den andra stående kolfiberstången till vänster och hela vägen bort till höger och samtidigt behålla tillräckligt med material så att det förblir en stabil konstruktion.
Som tur var så var det inte så komplicerat att ta bort hyllan och ändå få det hela till att förbli stabilt. Det var hela 145 mm av hyllan som försvann...och det positiva med det är att ytterligare 50 gram försvann.
Jag har även börjat måla detaljerna...en aning...
Bakkanten på hyllan behöver lite detaljer.
Och detaljerna behöver lite detaljer...i form av nitar.
Kommentar