Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-

Då är även den högra vingen klar för nästa helg.
Jag kunde inte låta bli...det blev en kort...och skakig.... videosnutt när jag testkörde stället.

Efter lite slipning så hittade jag först ett fönster på ena sidan...och sedan ett till på andra sidan av flygplanskroppen!

Med båda fönsterna klara så är det dags att lägga golv....men först lite golvbjälkar.....

Runt fönsterna finns det väggar på tre av fyra sidor. Så det var bara till att börja tillverka lite stöd åt dessa väggar.

Väggarna behöver ju tillverkas av något och valet föll på 0,6 mm plywood som jag klär med 50 grams glasfiberväv. När detta har torkat så blir det till att slipa lite, sprutspackla lite, slipa lite mer...sprutspackla ytterligare lite till...och sedan måla skivan innan jag börjar tillverka väggarna.
GöranKommentar
-

Plywooden till väggarna runt fönsterna är redo för färg....och skall målas så fort jag har klurat ut vilken kulör det är.
Området rakt under där spanarens stol skall vara fastskruvad i golvet har försetts med lite förstärkning i form av 5mm hård balsa.
GöranKommentar
-

Väggarna runt fönsterna har snidats till och limmats på plats.

Det behövs givetvis ett golv där bak hos spanaren. Det första som kapas och anpassas till flygplanskroppens form är två 0,6 mm plywood skivor.

De limmades på plats.

Nästa steg var att klä golvet med 0,25 mm tjock styreneplast från Evergreen. Det blir en slät och fin yta. Den delen av golvet som finns ovanför höjd- och sidorodernas servon är löstagbar så jag kan komma åt dessa servon.

Nästa steg är lite mer tidskrävande. Väggarna skall också kläs med styreneplast för att bli släta och fina. Så det var bara till att fylla ut utrymmena mellan longerongerna och spanten med väldigt lätt balsa. Allt detta skall slipas till en jämntjock yta.
GöranKommentar
-
Kommentar
-

Innan och efter lussefikat i vår klubblokal så hann jag med lite småjobb på B-17.
Spanten och longerongerna slipades ner så de får samma höjd som balsan som jag limmade in mellan spanten. När spacklet torkat så skall alltsammans slipas till en jämn yta.
GöranKommentar
-
Nöjet var helt på vår sida att få besöka paradiset och se alla dina alster som så småningom ska bli flygfärdiga. Kan meddela er andra att Göran inte står utan flygetyg att lägga handerna på.
/LelleKommentar
-
Kommentar
-

Den högra sidan har slipats ned så den är slät och fin.

Den vänstra sidan är nyspacklad och inte lika slät och fin.

Plastarket för den högra sidan har klippts till rätt storlek. Nu skall jag bara limma fast den....så den stannar kvar där den skall vara.
GöranKommentar
-

Efter en del slipning och spackling och slipning....ja ni vet den vanliga proceduren....så limmade jag fast plastarket på höger sida. Det blir en bra grund för kabininredningen!

Givetvis fick även vänster sida samma behandling.
Nästa steg blir att få ut lite dokumentation ur datorn om var panellinjerna skall finnas på utsidan av kroppen så jag vet var longerongerna skall sitta på insidan.
GöranKommentar
-

Med hjälp av originalritningarna, en miniräknare, några hjärnceller, en penna, en lång och en kort böjlig linjal....så är det dags att rita panellinjer på utsidan av kroppen.
Först skall höjden på linjerna fastställas och var de börjar och slutar i längdled.

Det kommer att bli några stycken.

GöranKommentar
-
Fortsätt gärna med detaljer om hur du gör med linjerna sedan, jag ska försöka mig på att göra det på min mustang jag bygger men det blir första gången jag gör det så behöver alla tips jag kan få
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,Kommentar
-
Hej
För att få spantens nitrader på kroppens utsida rätt kan man såga ett stort hål i en spånplatta som man sen sticker in kroppen i. Man kan då lätt följa plattan med en penna så att nitlinjen för spanten blir rätt. Att på fri hand rita en spantlinje av ett plant spant på en konisk kropp är i stort sett omöjligt. Kanske kan man även använda en laserlinje först från en sida och sen från den andra ( kanske två krysslaser, en från varje sida är ett bra knep)
Hej
PFKommentar
-
Kommentar

Kommentar