Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Ursprungligen postat av Snickarjävel´n
    Fantastiskt.

Tack Jonny!

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

En liten videosnutt som visar båda ställen i drift. Ni får ursäkta kvalitén på filmen.
      Nästa steg blir att bygga låsmekanismerna till låspinnarna som skall avlasta huvudservona på ställen.

Detta är en del av materialet som kommer att användas till låsmekanismen.

Göran

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Lite delar tillverkade av polyamid. Delen längst upp har ett koniskt hål som kommer att underlätta för låspinnen att träffa rätt.

Ytterligare en del. Denna är tillverkad av aluminium och har fått polyamid delen med det koniska hålet installerat. Den här uppsättningen skall sitta.....

...här.

Låspinnen har fått den andra polyamid delen monterad och har även fått en fästplatta tillverkad.

Låspinnens mekanik måste sitta på en viss höjd så det var bara till att tillverka en distans av plywood som limmades fast på en hylla som i sin tur har skruvats fast.

Alla delarna installerade och låspinnen i det olåsta läget.

Låst läge.

Nästa steg blir att installera servot som skall manövrera låspinnen.

Göran

Kommentar

• jrichter
          • aug 2006
          • 3

Imponerande bygge! Man kommer knappt våga titta på filmen från jungfruflygningen. (för det blir väl en sådan?)

Hur skall du aktivera låspinnen? Kommer den att ligga på en egen kanal på radion eller blir det en brytare från landningsställmekanismen som aktiverar låspinnen?

Kommentar

• bem

• apr 2009
            • 1643

Göran,
            Måste man ha låspinne på dina ställ för att de skall hänga kvar i uppfällt läge?
            Eller är det en "extra" låsning utifall att?
            Man får hoppas låspinnen aldrig strejkar så du alltid får ut ställen.

/Bo

Kommentar

• Fluf
              • jul 2012
              • 1580

Om jag förstod det rätt så "behöver" konstruktionen inte pinnen, men det avlastar landningsservot vilket resulterar i mindre slitage och mindre strömförbrukning på landningställsbatterierna batterierna.
              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Ursprungligen postat av jrichter
                Imponerande bygge! Man kommer knappt våga titta på filmen från jungfruflygningen. (för det blir väl en sådan?)

Hur skall du aktivera låspinnen? Kommer den att ligga på en egen kanal på radion eller blir det en brytare från landningsställmekanismen som aktiverar låspinnen?

Givetvis kommer det att bli en jungfruflygning.

Låspinnen aktiveras via samma kanal som landningsstället.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Ursprungligen postat av bem
                  Göran,
                  Måste man ha låspinne på dina ställ för att de skall hänga kvar i uppfällt läge?
                  Eller är det en "extra" låsning utifall att?
                  Man får hoppas låspinnen aldrig strejkar så du alltid får ut ställen.

/Bo
                  Låspinnen behövs inte för att ställen skall stanna i infällt läge. Men den monteras dit som en avlastning.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Ursprungligen postat av Fluf
                    Om jag förstod det rätt så "behöver" konstruktionen inte pinnen, men det avlastar landningsservot vilket resulterar i mindre slitage och mindre strömförbrukning på landningställsbatterierna batterierna.
                    Precis!

Jag kommer att koppla landställsservot och låspinneservot till en JetTronic Door-Sequenser under förbehållet att den bryter strömmen till servona när rörelserna har utförts. Om inte den gör det så får jag klura ut en annan form av styrning av servona.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Helgen tillbringades hos Magnus och vi lyckades undvika att göra något annat än sådant som hade med modellflyg att göra.
                      Magnus har byggt en Guillows Beaver med eldrift och 3 kanaler. Den flyger helt underbart! Han håller på att sätta ihop ett drivlinepaket med servon och ackar....gissa om jag nappade på det....

Så jag packade in halva verkstaden och hela B-17 för att jobba på den.

Jag installerade klart låspinnens mekanik.

Servot till pinnen hittade också hem.
                      Jag testade det hela med door sequensern och det fungerar klockrent. Tyvärr bryter den inte strömmen, men strömförbrukningen ligger på 0,02-0,06 Amp när stället är infällt.

Jag började även på att dra kablarna till servona i bakkroppen.

Mottagaren kommer jag att placera på undersidan av hyllan framför spanarens utrymme. Så det var bara till att se till så rören kom dit.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Dags att börja tillverka och montera de sista delarna på det andra ställbenet.

Lite filande senare...

Plywood plattan där låspinnens platta skall fästas.

Låspinnen har fått en fästplatta.

Arvid håller på att färdigställa en Kyosho AT-6:a. Den saknade en pilot och det ville Arvid ha....så då tager man vad man haver...resterna av min pilot i Avian.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Det blev lite gjort i paradiset idag. Jag fick göra en försänkning i plattan där låspinnen skall fästas för att fästöglan på ställbenet skall få plats när stället är infällt.
                          Vid sidan av detta började jag installera de elektroniska brytarna till landningsljuset.
                          Men mest av allt så förberedde jag inför årets resa till USA.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Då är årets USA resa inledd.

Göran

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Ursprungligen postat av Sweeper
                              Då är årets USA resa inledd.

Göran
                              Nice, vad står på schemat?
                              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Sweeper
                                • jun 2006
                                • 3961

Ursprungligen postat av Fluf
                                Nice, vad står på schemat?
                                Så nu är jag framme efter en resa på totalt 19 timmar inklusive bilresor, förseningar och övriga väntetider. :-)

I år skall vi renovera upp ett prototyp bygge som Vance Mosher designade och byggde strax före sin bortgång.
                                Det är en Westland Whirlwind i skala 1:5. :-)

Vill man läsa lite om själva prototyp bygget så finns den här: http://www.rcscalebuilder.com/forum/...TID=12683&PN=1

Vi kommer bland annat bygga om den till eldrift. :-)

Men de första dagarna skall jag göra service och mindre reparationer på min kära Fokker D.XXI. :-)

Göran

Kommentar

Arbetssätt...