Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Den sista av de stående delarna limmades fast.

Det finns ett urtag i ovankanten på kroppen, precis bakom kabinhuven....så det behövde tillverkas.

Efter lite sågande, slipande, filande så finns det ett urtag.
    Kanterna dränktes in med tunnt CA-lim som slipades efter att det hade torkat.

Därefter tillverkades och limmades den översta longerongen fast. Jag försänkte ned denna i de stående ramdelarna.

Den bakre delen av huven har en "kraftig" böjning nedåt. Longerongen behövde ha samma form, så det var bara till att ta fram värmepistolen och värma, forma, värma, forma, värma, forma innan den hade och behöll rätt form.

Den högra sidans longerong tillverkades och limmades fast.

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

Alla delarna av själva ramverket är på plats på den bakre delen av kabinhuven.

Nästa del blir att bygga upp ramverket ovanför radiohyllan. Spanten tillverkade jag för länge sedan, men jag var tvungen att tänka om en aning när det gäller deras infästning i radiohyllan. Så det blev till att blanda ihop en mix av epoxy och microfiber.

Göran

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Ramdelarna till kabinhuvsdelen ovanför radiohyllan putsades till och limmades provisoriskt på plats. De kommer att limmas fast med epoxy så fort jag har kapat av glidskenorna och fått loss den här delen av kabinhuven.

En liten koll så den bakre delen av kabinhuven får plats under de nytillkomna ramdelarna...och det gör den.

En liten motivationsbild....

Göran

Kommentar

• mrfxcoupe
          • nov 2006
          • 260

Mycket imponerande snyggt!!
          Skall bli spännande att se henne färdig. 😊

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Ursprungligen postat av mrfxcoupe
            Mycket imponerande snyggt!!
            Skall bli spännande att se henne färdig. 

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
            Tack Peter!

Det lär dröja en tid till innan den blir klar...men den som väntar på något gott väntar alltid för länge....eller hur det nu var?!?

Göran

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Idag var det dags att såga loss radiohyllan från den bakre delen av glidskenorna. Efter lite försiktigt sågande....

....så var den fri!
              Jag var tvungen att såga loss den eftersom jag tröttnade på att punktlimma fast delarna på ovansidan stup i kvarten!

Så är de sista tre "huvud" spanten inlimmade. Nästa steg blir att montera dit de horisontella listerna och montera dit de som sitter på ovansidan. Efter det så börjar arbetet med inredningen på allvar.

Göran

Kommentar

• Lelle
                • aug 2007
                • 1472

Ursprungligen postat av Sweeper

Göran
                Hej Göran
                Hur får du glidskenorna att lira med varann. Vad har du innanför spåret? Själv har jag 4-kantrör till Corsairens canopy med ett spår i mitten, precis som bilden visar. Har provat det mesta; runt rör i mässning, skruv med stor skalle, aluminium och även nylon. Har alltid fått problem med att det kärvar när styrningen kommer i kontakt med det uppfrästa spåret. Nu har jag ett 4-kant innerrör och det verkar fungera.

/Lelle
                /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Ursprungligen postat av Lelle
                  Hej Göran
                  Hur får du glidskenorna att lira med varann. Vad har du innanför spåret? Själv har jag 4-kantrör till Corsairens canopy med ett spår i mitten, precis som bilden visar. Har provat det mesta; runt rör i mässning, skruv med stor skalle, aluminium och även nylon. Har alltid fått problem med att det kärvar när styrningen kommer i kontakt med det uppfrästa spåret. Nu har jag ett 4-kant innerrör och det verkar fungera.

/Lelle
                  Hej Lelle

Just nu använder jag skruvar och efter att jag monterat dit bågarna så upplever jag det precis som du att det stundtals kärvar. Jag skall prova lite andra lösningar innan jag monterar dit själva huvglaset.

Göran

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7676

Jag hade samma funderingar när jag gjorde huven till Grumman Skyrocket.
                    Men jag slitsade upp ett runt mässingsrör, som limmades in i kroppen.
                    I huven har jag limmat in kullinkar, huvudena passar precis i röret.
                    Det kärvade också lite innan allt var injusterat.
                    En liiiten droppe olja gjorde susen!
                    Retroholic!

Kommentar

• Lelle
                      • aug 2007
                      • 1472

Stämmer Thomas. Olja gör susen.

Jag ska lägga ut lite bilder när jag kommer in i hobbyrummet igen. Fastighetsägaren fick för sig att göra stambyte, så nu är jag utmotat. Blir väl minst ett par 3 veckor. Allt storflyg går inte att få ut då dörrar är blockerade av rör och massa annat skit.
                      Finns fina ord vad jag tycker om det här i början av flygsäsongen. :banghead:

/Lelle
                      /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Jag skall prova med lite fett och se om det hjälper, men vill helst undvika kladdande med detta till efter att det har målats.....men fettet måste ju provas innan så jag kan göra eventuella ändringar......snacka om moment 22.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Ursprungligen postat av Lelle
                          Stämmer Thomas. Olja gör susen.

Jag ska lägga ut lite bilder när jag kommer in i hobbyrummet igen. Fastighetsägaren fick för sig att göra stambyte, så nu är jag utmotat. Blir väl minst ett par 3 veckor. Allt storflyg går inte att få ut då dörrar är blockerade av rör och massa annat skit.
                          Finns fina ord vad jag tycker om det här i början av flygsäsongen. :banghead:

/Lelle
                          Det lät inte skoj alls att vara "utelåst" från sin lokal. :(

Göran

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Den bakre delen av kabinhuven har glidit lite trögt i spåren så jag la på lite av det här.....

.....trevliga fettet. Det stannar där det skall vara och nu är den bakre delen av huven mycket lättare att flytta fram och tillbaka.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                              • jun 2006
                              • 3961

Idag tillverkade och limmade jag fast longerongerna längs med sidorna på kabinhuvens mittdel. Dessa försänkte jag inte ner i spanten eftersom spanten är så tunna att det inte finns tillräckligt med material för en försänkning.

Longerongen på toppen fastnade även den på plats.

Precis nedanför mässingsröret fortsätter sittbrunnens kant in mot mitten...ca 4 mm. Så det var bara till att börja tillverka dessa kanter.

Jag använder trekantslist i balsa som jag har slipat och hyvlat till en liiiite annorlunda trekants-form.
                              Den sidan på listen som synd uppåt fick sig en behandling med glasfiberväv och epoxy så den blir hård och jämn....vilket troligtvis kräver lite slipning.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                                • jun 2006
                                • 3961

Kanterna har limmats på plats.

Jakten på vikt fortsätter. Jag har monterat ur A123 ackarna med tillhörande strömbrytare. Denna setup låg strax bakom TP och vägde totalt 406 gram.
                                Jag ersatte dem med två sådana här uppsättningar som jag placerade framför motorspantet....en på var sida.

Jag funderar lite på att ersätta ack-hållarna med något lättare/enklare med tanke på att de väger 72 gram tillsammans.

Strömbrytarna ersatte jag med dessa två elektroniska brytare.

Denna nya setup väger totalt 310 gram.

Göran

Kommentar

Arbetssätt...