B i b

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

• jun 2006
    • 7676

Mja, Magnus, det där med att sätta proppen i startläget klockan ett för att minska vibrationer var en helt ny aspekt som jag aldrig hört talas om. Och då har jag flugit radioflyg sedan tidigt sjuttiotal. Visserligen "bara" metanolare, men dom kan vibrera dom också. Så, ärligt talat, detta tror jag inte en sekund på! Inte förrän någon bevisat motsatsen.
    Däremot är det väldigt smidigt att ha "flippläget" klockan ett, men det är ju en helt annan femma.
    När det gäller gummiupphängd motor så är det inte bara vibrationerna som ska minska, resonansljudet från lådkroppen mår också bra av att dämpas. Jag håller på att pilla lite med ungefär samma typ av upphängning som Toni Clark's "HydroMount" http://www.toni-clark.com/ftp/cat_11..._1_2010_en.pdf , sidan 73-78, har precis inhandlat lagom hårda (tror jag) gummidämpare plus ett par ställbara stötdämpare för att dämpa rörelserna. Det blir lite exprimenterande, men däri ligger lite av utmaningen.
    Kan man dessutom minska vibrationerna på stumt monterade servo, elektronik, m.m. så måste detta bara vara en bonus.
    Skam den som ger sig!

Ljuddämpare är inga problem! En lagom stor trekammardämpare får ledigt plats under kåpan! En gnutta lägre toppvarv spelar nog inte så stor roll, det lär finnas kraft så det räcker. Ska bara få tag i ett passande utblåsningsrör från motorn.

Och så trottelservot:
    Motorn rör sig radiellt, servostötstången har en linjär rörelse. Ska alltså inte orsaka några större problem.

Det är av erfarenheterna man lär sig!!
    Retroholic!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7676

B t w, finns det någon som säljer avgaskrökar (40 mm monteringshål) som är vinklade uppåt/neråt från motorn?
      De flesta jag har sett är vinklade bakåt....
      Retroholic!

Kommentar

• Magoozi
        • jul 2007
        • 242

Detta har jag läst:

"En annan viktig grej är proppens placering relativt cylindern och övre/nedre dödläge.
        Det optimala läget kan variera lite beroende på hur motorn är balanserad men normalt
        så gäller att när kolven är i vändläge så ska proppen linjera med cylindern (cylindrarna för boxer).
        OBS att detta bara är av betydelse för 2-bladiga proppar (egentligen jämn-bladiga, dvs 2, 4, 6 osv) då deras gyralmoment är olika beroende på vinkel.
        En 3-bladig (eller 5, 7 osv) snurra har samma gyralmoment i alla vinklar.
        Jag har en känsla av att många proppar sitter i en vinkel anpassad för bekväm start.

Förresten, anledningen att så gott som alla vindkraftverk har 3 vingar är just att det då blir gyralmomentkonstanta.
        Med bara 2 blad så uppkommer det ett pulserande moment när verket riktas om, detta kan då få masten
        att oscillara och knäckas. Med andra ord, kostnaden för ett 3:e blad uppvägs delvis av att masten kan göras billigare."

Saxat från ett annat forum av en medlem som har pejl på läget.

Apropå servots linjära rörelse kontra de radiella rörelserna. Tyckte i somras att jag hade orolig tomgång på DLE-55:a. Kör ett Hitec 5665MH på trottel som är ett digitalt servo med bra precision, tvekar inte en sekund på funktionen där. Däremot upptäckte jag att de kul-linkar som följde med byggsatsen hade börjat glappa upp, dels av utmattning, men också av vibrationer. Med motorn på tomgång kunde jag justera varvet genom att föra stötstången fram och tillbaka (alltså den längd som glappet medförde). Efter byte till linkar från kavan försvann problemet.

Det jag vill komma till är att även små förändringar gör stor skillnad. Detta baserat på min erfarenhet.

Angående lämplig avgasfläns så har autopartner hemma. MTW och krumscheid har också. Då din motor antagligen har samma mått på porten som en DL,DLE,DA 50/55 så passar de som handen i handsken.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
          • 7676

Sådärja!
          Då var nosen inklädd...
          Nu blir det en massa Sweeper-jobb, d.v.s. slipning och spackling!

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3706.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,9 KB
ID: 493731
          Retroholic!

Kommentar

• LIP
            • maj 2006
            • 1315

Å, jag som inbillade mig att du skulle sätta gummiupphängningen så nära periferin/utkanten av motorspantet som möjligt för att ta upp vibrationerna och vridmomentet från motorn på bästa sätt, och då limmar du det stumt!!

Om jag haft gummiupphängningar för att dämpa vibrationerna skulle jag nog försökt konstruera så att jag fått dämparna så långt ut i periferin som möjligt.

Oavsett vart du monterar dämparna så kommer dämparna förmodligen göra lika stora rörelser, om då dämparna sitter så långt ut som möjligt så minskar du motorns rörelse maximalt...så tänker jag i allafall
            /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
            Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
            Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
            Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
              • 7676

Javisst! Du tänker nog helt rätt.
              Men jag limmar inte helt stumt.
              Idealet, i alla fall enligt min uppfattning. hade varit att montera motorn på detta sätt:

då skulle det dämpa vibrationer åt alla håll.
              Nackdelen är ju att motorns drag sliter ner gummidämaprna i förtid.
              Så jag monterar nog gummidämparna linjärt, och sätter ett par stötdämpare till 1:8-bil radiellt, lite som Toni Clark's HydroMount...

Allt för att få ner det ilskna resonansljudet från en vibrerande motor i en stoor lådkropp!
              Lite "trial-and-error", alltså.
              Retroholic!

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Sv: B i b

En intressant tråd. Förstår inte hur jag lyckats missa den...
                Men nu är jag ned på banan

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                :crazy_pilot:
                //Tomas//

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7676

Håller på med vinginfästningen.
                  Jag tänkte köra med NACA 2412-profil, frågan är vad den ska ha för anfallsvinkel??
                  På bilden är det ca 1-1,5 grad.
                  Kan det vara lagom??

Namn: 20121217_115345.jpg
Storlek: 62,3 KB
ID: 493764
                  Retroholic!

Kommentar

• LIP
                    • maj 2006
                    • 1315

På Dart Kitten med profilen Naca 2415 har jag 1,5 grader och det gav en väldigt bra attityd i luften, tror jag skulle satsa på det i ditt fall.
                    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                      • 7676

Trodde det, Lasse. Då är vi på samma linje.
                      Jag har varit hemma ett par dagar med världens förkylning, men det är själsdödande att bara ligga på soffan och bläddra TV-kanaler, så det har blivit några besök i hobbyrummet mellan varven.
                      Vingstativet är i alla fall på plats! Nu ska det kläs in också.

Namn: 20121218_181118.jpg
Storlek: 66,6 KB
ID: 493793

Just nu är matchvikten drygt 2 kg på sillatunnan...
                      Retroholic!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                        • 7676

Så har ett par vingbults-styrningar (tunna 10mm rör) hittat sin plats här i livet...
                        Pinnarna är bara för att rikta in dom rätt. Ska tas bort.

Namn: 20121219_161659.jpg
Storlek: 60,9 KB
ID: 493798
                        Retroholic!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7676

Dagens püssel, ett fjädrande sporrställ!
                          Retroholic!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                            • 7676

Installerat och klart för spackling!

Namn: 20121220_213401.jpg
Storlek: 67,5 KB
ID: 493805
                            Retroholic!

Kommentar

• Mr J
                              • maj 2006
                              • 4130

Du har snart bara tjugonio veckor på dig... :sarcastic:
                              /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                                • 7676

Ja, det börjar bli lite stressigt...:scared:
                                Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...