ESM Fokke Wulf 190

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nalle
    • sep 2006
    • 326

Stilligt Ompa!
    ang passformen på instrumentbrädan, Om du är nöjd med den för övrigt tycker jag att
    du lägger igen spalten genom att lima ett plastarks bit på baksidan av panelen och
    sen formar den efter kroppen. Och sen lackar du den i s mma färg som panelen. Den
    här lilla justeringen kommer inte att synas sen då piloten klättrat ner i sittbrunnen.
    /Nalle :cheers2:

Kommentar

• Sigun
      • aug 2007
      • 3942

Ursprungligen postat av Ompa
      Bilder kommer det mer av, det lovar jag. Hoppas kunna presentera vad jag planerar att åstakomma i helgen inom kort :viking:
      Hur gick de med badrummet ? är de forfarande hål i golvet :sarcastic::sarcastic:.. då förstår jag om frugan är lite sur ibland.

FW ser ut att bli riktigt snygg när den blir klar.. kul att se på hur mycket jobb endel lägger ner på att bygga och modifiera sina modeller.

/Martin

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Halloj så här på kvällskvisten. Ang diverse frågor...
        Nalle, har tänkt tanken på detta du nämnde med plastskiva som utfyllnad, och det är väll inte helt lagt på is. Väntar dock fortfarande på en bekräftelse från InZpan om vad dom egentligen håller på med.
        Har ju faktiskt köpt två uppsättningar skala instrument från nämnda InZpan, så skulle det strula med deras kit så kommer jag nog ändå få till det med det jag har. Har fått mail från Jakub på InZpan för ca en och en halv vecka sedan att dom bryter med tillverkaren av just cokpit kitten. Kan vara därför det är strul. Men ett svar på mailen kan man väll få iaf? :motz:

Sigun, hålet i badrummsgolvet är åter igen gjutet. Det löste sej förra helgen. Men i dag var det tänkt att det hela skulle flytspacklas, men det drog ut på tiden så skjuter på själva spacklandet tills i morgon kväll.
        Blev då lite extra tid över att bygga och slappa framför tvn.
        Var en käck film med Jessica Alba med lite schyst dykning från Karibien, även om handlingen var så där var det ju underbar miljö. Gammal dykinstruktör som man är:captain:
        Som sagt lite mer byggandet blev det ikväll, om än det lilla.
        Tillverkade golvförstärkning och bakväggen i sittbrunnen tidigare under dagen. Limmade således golvet på plats efter diverse lätthål tagits upp.
        Som jag skrev i går ang spanten i kroppen, så har jag även ritat upp mallar på golvet samt bakväggen. Så om någon skulle vara i behov av det så är det bara att maila. Kommer scanna in dom i datorn så det går lätt att skicka med E-post och bara skriva ut:pcguru:

Bild 1. Golvet sett från undersidan. Observera förstärkningen i skarven
        mellan halvorna.
        Bild 2. Golvet sett från sittbrunn.
        Bild 3. Bakväggen. Kommer även den få ett gäng med lätthål innan den
        limmas på plats.
        Bifogade filer
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
          • jun 2006
          • 3961

Här går det undan mellan "extra" jobben! Du gör ett bra jobb!

Göran
          Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Ursprungligen postat av Sweeper
            Här går det undan mellan "extra" jobben! Du gör ett bra jobb!

Göran
            Tack Göran, nu rodnar jag :blush:

I morse innan jag sprang till jobbet limmade jag bakväggen på plats.
            I överkanten med vanligt trälim och i botten calim.

Bild 1. Vinkelmätare jag tillverkat för att erhålla rätt vinkel på bakväggen enligt Dynamic Balsas instruktioner.
            Bild 2. Väggen på plats. Stötstångsrören kommer sedan att "försvinna" bakom sidopanelerna.
            Bild 3. Vinkeln rätt mot golv/vägg.
            Bild 4. Kan bli så att herr Otto får benen amputerade vid knäna.
            Bild 5. Den skarpsynte kan se att Otto sitter aningen högt. Detta beror på fallskärmen. Kommer nog bli tvungen att ta bort själva fallskärmen och bara behålla selen. Att tänka på är att stolen ska in också och den bygger ytterligare några mm i höjd.
            Bifogade filer
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• Nalle
              • sep 2006
              • 326

Vackert Ompa.
              Om herr Otto önskar en skicklig amputör föreslår jag ChristerL och hans
              skarpa skalpell samt högroterande bantningsborr. ChristerL har sedan tidigare en viss vana av utförd operation,då på en Engelsk pilot vid namn Nash.
              Piloten är enligt välinformerade kanaler vid god hälsa, även efter en vådlig vurpa i sin icke handikapanpassade Spitt. (Kan det vara det som låg bakom olyckan, att Nash inte nådde ner till roderpedalerna med sina korta stumpar till ben?)

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Ska ha chefs fältskären i åtanke när vi kommer så långt att Otto får smaka på kniven :lollypop:
                Förresten, tror du bantningsborren skulle funka på en annan?? Frugan tycker att jag gått upp i vikt sista året... :feminist:
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Lelle
                  • aug 2007
                  • 1472

Ursprungligen postat av Ompa
                  Förresten, tror du bantningsborren skulle funka på en annan?? Frugan tycker att jag gått upp i vikt sista året... :feminist:

Det är väl inte så illa att du blivit "för fet för fuck" så det är därför gumman klagar. Riv några väggar till i huset så ordnar det sig med överflödet!:sarcastic:

Blir mer och mer imponerad av ditt bygge, skitsnyggt!
                  /Lelle

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Ursprungligen postat av Lelle
                    Det är väl inte så illa att du blivit "för fet för fuck" så det är därför gumman klagar. Riv några väggar till i huset så ordnar det sig med överflödet!:sarcastic:

Blir mer och mer imponerad av ditt bygge, skitsnyggt!
                    :blush: Usch, ja kanske det. Det lämnade ju lite åt fantasin faktist.
                    Kan ju kanske riva garaget och bygga ett nytt, som blir hobbyrum :sarcastic:
                    Då blir det ju lite av två flugor i en smäll.

Och tack för berömmet.
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• Nalle
                      • sep 2006
                      • 326

Goddagens Ompa!
                      Tänkte bara tala om att Huricanepilot Donald Moore är numera kortare
                      samt lättare än tidigare. Det var inte så svårt!! Han fick en outnytjad tid
                      hos herr Fältskär nu under eftermidagen. Under tiden han låg och
                      bekantade sig med sin lättade samt kortade kropp passade jag på att
                      vädra hans kläder. :ahhhhh:Inte så att jag hängde ut dom luftning för att bli
                      av med cigg doften från Moores oavbrutna Camel rökande, utan snarare
                      att jag tog skitade ner dom samt fallskärm och flytväst. Nu sitter han fast
                      i sin stol, benkort, mager och med en skruv uppdragen genom golvet och
                      upp i ändalycktan. Kommer under helgen att lägga upp bilder på
                      operationen samt resultatet vädringen i Huricane tråden.

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Härligt Nalle. Ska bli kul att få se dom nya framgångarna med ditt WWII projekt.
                        En uppdatering av din gammla Hurricane tråd är aldrig fel
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Lite glada nyheter så här i december rusket.
                          Fick äntligen mitt kit från InZpan idag. Wow vad läckert. Enda jag blev fundersam på var sidopanelerna. Endst två släta skivor. Så frågan är om det på något vis går att böja dom eller om det blir lättast att såga varje skiva i två delar och sedan limma i hop när måtten stämmer? Vi får se. Ska plöja igen om den medskickade niosidiga Word beskkrivningen, fast den beskriver mest generellt om cockpit och instrumentpanels bygnader generellt, inte bara detta kit. Typ storlek på instrument etc. Får väll droppa ett mail till InZpan i värsta fall.

Min radio kom tillbaka i dag från RC Service. Nu uppdaterad programvara och med 2,4GHz modul

Har även tillverkat en platta att limma på plats under "huven" på nosen. Har slut på 3mm björk ply och ahdde ingen lust att köpa en hel skiva bara för att få 15 x 20cm. Tog 3mm balsa flak och skar till, tog sedan glasfiberväv och Epoxi resin och plastade plattan på ena sidan.
                          Ska nu bara slipas och lackas.
                          Antar bilderna talar för sig själva :icon_winkle:
                          Bifogade filer
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Fasiken, glömde en bild på lådan med sidopanelerna.
                            Bifogade filer
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• QatHome
                              • maj 2006
                              • 701

Det där ser ju riktigt bra ut, du får köra lite makrofotografering när cockpiten är klar så man får se alla sköna detaljer