ESM Fokke Wulf 190

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Foto kommer på detaljerna, var så säkra.
    Kliar är bara förnamnet. Håller som bäst på med förstärkningen av utrymmet under huven. Så fort jag fått plattan på plats kastar jag mej över cockpitten igen.
    Har blivit en dyr historia denna cockpit :stupid:
    Men vad gör man inte för konsten?? :crazy_pilot::alberteinstein:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Nu är förstärkningen till golvutrymmet under huven målat och limmat på plats.
      Har också gjort dom sista inpassningarna av spanten genom att punktlimma, spanten mot insidan av huven för att sedan testa passformen. Tagit bort och slipat, punktlimmat och testat igen. Punktlimmar gör jag med CA så klart.
      Ska göra ett ytterligare test innan spanten i luckan limmas permanent med Epoxi och microfibrer.
      Även gångjärnen limmades på själva huven. Man ser på bilderna att ena gångjärnet sitter aningen snett. Tur att man är morronpigg :stupid: så jag orkade lägga in bildern i datorn nu direkt på morgonen efter jag limmat det på plats så jag såg detta.
      Illade ut i hobbyrummet och vred gångjärnet rätt :nurse:
      För att skydda så att inte epoxin kommer in i själva leden av gångjärnet smörjer jag dessa med siliconefett, lederna alltså
      Bifogade filer
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      //Tomas//

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Monterade spanten som jag tidigare tillverkat i dag. Luckan ville bogna ut en aning på mitten med dessa två spant på plats. För att testa limmade jag en 5x5mm fyrkants list tvärsöver på det stället som det bognade ut på och voila, luckan satt som en smäck. Tyvärr kom listen någon mm för långt ner så den tar i själva golvet.
        Håller nu som bäst på att göra ett ytterligare spant i mitten av luckan för att få den sitta rätt.
        Tror det blir klart i morgon eller så. Hoppas jag. För på tisdag är det lusse kaffe i klubblokalen så då kommer nog byggandet utgå.
        I morgon borde jag få en lucka att göra färdigt, efter golvläggaren har flytspacklat golvet i badrummet :shock:
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        //Tomas//

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Jorå, när mattläggaren flytt sin kos i måndags kväll fick jag det tredje spantet på plats i huven.
          Fick dock fräsa ur i kroppen för att sänka ner gångjärnen, annars ville luckan hamna lite högt och inte passa som den var tänkt.
          Fräste ur i går men ser nu i dag att jag får bredda spåret en aning där själva leden för gångjärnet sitter. Fattas någon mm på var sida om bägge gångjärnen.
          Annars verkar luckan sitta som den ska.

Har också börjat exprimentera med färg till cockpit. Fick tag på en artikel som beskrev Tyskarnas förfarande med målning av innre och yttre extriörer på deras flygmaskiner under WWII. Fram till 1944 någongång så använvände dom specifik färg till inredningen i cockpit. På FW190 var den grå med en svag nyans av grönt i, instrumentpanelen kunde variera, matt svart eller samma som övrig interiör. Mot slutet av kriget när det gällde att producera snabbt och tyskarna hadde på känn att "Detta går nog inte så bra" så ändrade dom taktik. I stället för att slabba med olika färger så fick det bli samma färg på insidan som på utsidan. Men i dom flesta fall var fortfarande instrumentpanelen mattsvart.
          Så nu är golvet, bakväggen, bakre övre golvet och stolen målad i denna nyans av grågrönt. Bilder på detta kommer.
          Bifogade filer
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          //Tomas//

Kommentar

• taygher
            • jun 2006
            • 735

He he... "Detta går nog inte så bra" följdes nog av kraftfulla uttryck så småningom. Jag tänker på "Achtung, Spitfeur", "Donnerwetter" och "Zum teufel". Åtminstone om man skall tro tidningen Pilot som man läste sönder som yngling.. :sarcastic:

Snyggt jobbat i övrigt, Ompa. Denna modell blir något alldeles extra!
            Väntar med spänning på nästa uppdatering.
            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• JeN
              • maj 2006
              • 44

Fw190 kabinfärg

Hej!
              Här har du ett par tips angående kabinfärgen, som användes på Fw190:orna.

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=IQw2tVW6dMA"]YouTube - FW190 Cockpit Novembre 2007[/ame]

Mvh
              Jesper

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

ja jäklar...
                Tack JeN, det var värdefull info det där. Min färgblandning är kanske aningen mer grön än den på videon. Ska se vad som händer om jag droppar i någon eller några droppar svart i min mix.
                Helt klart är ju att det finns olika info om samma sak här på nätet, men jag måste tillstyrka att dina länkar i hop med videon bekräftar att det dokument jag hittade och skrev ut inte riktigt stämmer. Definitivt angående instrumentpanelen.
                Dock blev den grågröna nyansen läcker så jag vet inte, kanske behåller den. Dom första FW190 i A serien hadde den färgen enligt dina länkar. Och detta är ju en A8 :toetap05:
                Så jag vet inte...:secruity::vroam:
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Jaha, då har det blivit julafton ano 2008. Skinkan är klar och alla klappar inslagna. Tomte utstyrseln preparerad ute i hobbyrummet, kvällens glögg är på upphälning, granen klädd och lite målat på cockpitkitet, fast måla gjorde jag iofs i går... :sarcastic:
                  Ja som sagt så målade jag delarna till instrumentpanelen, de enda som är kvar att måla innan det monteras på plats är dom nio svarta indikerings lampor som man kan se som små svarta "pluppar" uppe till höger på bilderna. Några ska få grönt ljus och andra rött. Även fyra instrumentramar ska målas i annan färg.
                  Hoppas på att få Instrumentpanelen klar och monterad inom närmasta veckan.
                  Nu är det semester till den 7/1 då det brakar loss igen på jobbet, var meningen jag skulle ha haft semester även i går och i dag men det var lite brådis på ett ställe och trogen som man är...
                  Var det någon som sa det var lågkonjuktur och finnans kris?? :svengo:

Vill även passa på och önska alla som läser denna tråd en riktigt
                  God Jul & Gott nytt år
                  Hoppas det blir mycket tid för modellbygge under julledigheten och att uppdateringarna ska komma lite tätare.
                  Bifogade filer
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Panik

Det där med att det skulle bli täta uppdateringar och mer modellbygge under jullediheten. Pytsan.
                    Frugan har jobbat konstant sedan annandag jul pga den hemska Vinterkräksjukan går på hennes jobb. Endast dom som var där när den bröt ut får jobba :banghead:
                    Pappa, dvs jag, blir hemma med barnen. I Tisdags kväll efter att jag varit ute och flugit slog således en tråkig bihåleinflamation ner mig i tofflorna :boxing:

Nåja, lite orkar man ju. Så jag började i går att limma instrumenten till instrumentpanelen. Limmat med medium CA men fick således en katt med i limmandet :secruity:
                    Resultat, kattskrället trampade på panelens baksida innan limmet torkat. Två mätare vred sej fick jag nu se i dag när jag började måla, dom sitter alltså inte riktigt rätt.
                    Min fråga är nu således, kan man lösa upp ca med debonder hur långtid som helst efteråt man limmat?? (Måste först köpa debonder i så fall)
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Hup, det har ordnat sej med instrumenten
                      Skar helt enkelt loss instrument tavlan bakifrån, lade den rätt och tog en klick med silicone som håller den på plats utan att fukta igenom. Gick smidigt.
                      Katten låg risigt till ett tag. Riskerade att få sova i tvättstugan i natt i stället för brevid mej i sängen, men nu klarar han sej på en nåder. Han okuperar nu i stället kontorsstolen vid datorn pga byte av sängkläder tidigare i kväll. Själv får jag då sitta på tvättkorgen när jag använder datorn :sarcastic:
                      Ett synerligt hårt liv man lever.
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Ja, det där husdjuren är en välsignelse! De är så trevliga och tillgivna och ser alltid till så att man har att göra!:icon_pai:

Göran
                        Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Så har det då blivit dags för några få uppdateringar igen.
                          Har målat dom instrument som ska samt börjat montera vissa detaljer på instrumentpanelen. Förhoppningsvis i kväll att jag limmar i hop dom två enheter som bildar övre instrumentpanelen med varandra. Tänkte göra det sent i går när jag kom på att jag vill få med en balsalist runt om som jag limmar på den panel jag kallar för mellersta panelen. Detta för att få större yta för limmet att fästa på samt att det blir snyggare (om man nu ser det) i skarven mellan övre och mellersta panelen när dom blir ihop limmade med varandra.
                          Det som visas på bilderna är hur jag lagt till fler detaljer på panelerna samt vart mellersta panelen ska limmas på den övre. Ska även såga bort överflödigt material från den övre panelen. Kommer nog inte limma fast några yterligare detaljer innan panelerna limmats i hop och har passats in ordentligt i cockpit. Finns viss risk att jag bryter av dom små reglagen när jag ska plocka in och ut panelen ur cockpit och slipa & trixa för att få den på plats.
                          Planen är att jag ska sammanfoga panelerna i kväll eller tidigt i morgon och sedan börja jobba med den i cockpit under morgondagen. Måste börja med att mäta in siktet och skära ut för det, sedan markera inne i kroppen vart panelen hamnar. Därefter börja göra mall om det inte passar direkt :stupido2:
                          Bifogade filer
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• QatHome
                            • maj 2006
                            • 701

Dom där instrumenten såg ju jättefina ut, ska bli intressant se slutresultatet när cockpiten är klar.