...och tack föresten.
ESM Fokke Wulf 190
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Tack QatHome.
Som jag skrev tidigare är det endast mindre prylar som ska in i cockpit. Hoppas det mesta kommer på plats inom dom närmsta dagarna. Det är ju inga stora ingrepp kvar, det stora jobbet med cockpitt är nu klart som jag ser det.
Ska ta tag i stabben samt höjd och sidorodret i det närmaste, förutom cockpit. Så jag kan börja med servoinstallationen inom kort.
Sen så var det ju det där med hur jag ska göra med huven????
Lägger det på viloplan just för nu, men på något visa ska den vara öppningsbar. Kan iofs bli så att jag gör en lösning med skruvar eller neodyn magneter. Vi får som sagt va se.Kommentar
-
På onsdag, den 25/2 kommer våra nya köksluckor så jag har lite sliparbeten (Var är Sotar'n när man behöver honom som bäst?
) och måleri arbeten som ska vara klart tills dess.
Men något ska man väll hinna dom här tre kvällarna som är kvar innan snickarna kommer? :tongue:Kommentar
-
Who cares att sidopanelerna är aningen komprimerade??
Bitarna var sjukt snygga var för sig men nu när man ser dem monterade på plats i en enhet så blir det sagolikt.
Detta får min "semi-cockpit" i Spitfiren att se riktigt vissen ut..
You are the man!!Flyg lågt och fort!
Mvh, Lars WestinKommentar
-
Vet inte om du redan sett denna sajt, men jag tänkte på dig Ompa
Mvh/LasseKyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
Tiger Moth Saito 62 4t
Piper J-3 Cub OS 70 4t
Bellanca Decathlon OS 46 fx
Spitfire Supermarine Saito 62 4t
Henschel HS-129 dubbla os 10
Focke Wulf TT15
Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)
"En gång modellflygare, alltid modellflygare"Kommentar
-
Hup. Ett tag sedan något hände. Cool katalog du skickade Wulfman. Den är sparad
Nåväl, emellan div målerier i köket så har jag faktiskt mest grubblat på lite olika lösningar för min P51 som ligger brevid Wulfen på byggbordet :stupido2:
Men i går kväll, natt, tog jag mej i kragen och limmade stabilisatorn på plats. I dag på förmiddagen efter div trädgårdsbestyr, ja ni läste rätt, så limmade jag gångjärnen och höjdrodren.
Sidorodret kan jag ännu inte montera då jag först måste ha vajrarna till pull pull styrningen av sporrhjulet. Dom är beställda och väntas in någon gång under kommade vecka.
Börjar dra i hop sig nu, när väl sidorodret är monterat så är faktiskt modellen byggtekniskt sett färdig. Då är det dags att ta tag i detta med skaladetaljerna som bla kulsprutor etc.
Och som bevis för att det börjar närma sig slutfasen av bygget ville Otto prompt provsitta sin nybyggda cockpit.Kommentar
-
Jag har varit lite "off-line" denna helg och såg senaste uppdateringen precis nu. Det ser helt fantastiskt ut när Otto är på plats i sittbrunnen, den gummiaktiga sargen längst uppe och siktet är också helt underbara.
Vilka detaljer!!
Kämpa på Tomas, snart är den klar!! :fans:Flyg lågt och fort!
Mvh, Lars WestinKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Tjena Ompa
Har försökt hitta något liknade till Corsairen, utan resultat....om du hittar en till Corsairen hör gärna av dig........:pcguru:Live to fly, fly to live!
Janne
FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:
Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:
www.modellflyg.dinstudio.seKommentar
-
Hej Janne. Om det är Pull-Pull linkaget så köpte jag detta: http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=3263
Förra veckans schema gick ju om intet. Men den gångna veckan har givit lite mer resultat.
För det första så har jag nu permanent monterat sporrstället med pull-pull vajrar och luftslanslangar anslutna.
Ett visst gytter som var ganska trixit att få ner i hålet nu när allt var kopplat
Och så här ser installationen ut bakifrån.
Sporrstället i utfällt läge
För att få styrningen av stället att fungera så är jag tvungen att höja upp servot så det kommer över golvet till cockpit. Dvs att vajrarna kommer på undersidan av golvet.
Här har jag då höjt upp servot med 2x7mm björkplywood bitar som limmats i hop till en total höjd av14mm.
I övrigt så är även cockpitgolvet i vägen för installationen av lufttanken. Så för att få lufttanken på plats fick jag göra en lucka i servobryggan för att kunna montera den.
Här är det precis utsågat, observera att det är servot till sidoroder & sporrställ som hamnar i luckan.
Fick även tillverka ett spant som support för lufttanken samt styvning av servobryggan. 6mm balsaflak.
Här är "annliggnings ytorna" för luckan under limning.
Klart...
och luckan med servot tillbaka på plats.
Var även i färd med att passa på att ordna med några av dom tänkta anslutningarna under huven på nosen, som sammanfaller med montaget av lufttanken.
Här kan man se strömbrytaren, ladduttaget samt luftpåfyllningen. Är lite osäker på om jag ska montera tankpåfyllningen även här. Då blir det till att leda bränsleslangen tillbaka genom brandväggen till ventilen, och sedan tillbaka genom brandväggen igen och till förgasaren. Blir det läckage där så kan hela radioutrustningen skadas, så jag är osäker. Men lyssnar gärna på era råd och förslag. Men ackvakten kommer placeras här liksom styrningen av ombordglöden. Dvs ladduttaget samt switchen för om man vill använda yttre glödanslutning, samt ladduttag för yttre glödanslutning.
Vidare så har stocken för sidorodrets gångjärn kommitpå plats. 30min epoxy blandat med microfibrer.
Och här har vi sidorodret, där pinngångjärnen är förstärkta med dom medföljande glasfiberrören vilket verkligen kommer behövas då det frestar på gångjärnen rejält då inte hela "pinnen" kommer vara inne i fenan. Endast 2/3delar av pinnen på gångjärnet kommer in i träklossarna och jag märkte vid torrmonteringen att det sviktade rejält i gångjärnen.
Och sidorodret på plats.
Var tvungen att Dremla bort ett par mm av bakersta kanterna på fenan. Då menar jag överhänget som ska gå lite omlott på sidorodret. Om jag inte gjorde det så skulle utslaget på rodret bli katastrofalt litet.
Ja det var vad jag hunnit med sedan i onsdags det. Nu vet jag inte riktigt vad som står på tur. Men det är en hel del kvar innan man kan kalla den färdig.
Lite jobb kvar med några cockpit detaljer, inte minst piloten. Sedan så ska landställen skruvas på plats och luckorna passas in. Servo setuppen är heller inte klar.
Nåja, det är inte flygväder för Wulfen än, men man får nog ändock inte ligga för mycket på latsidan, för då kommer våren i kapp :sarcastic:
På Tisdag17/3 så hämtar jag spisen till kärran. OS FS200 utan pump.Senast redigerad av Ompa; 2009-03-15, 18:32.Kommentar

Kommentar