Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-

Nästa steg blir att bygga upp bakkanten på luckan så att den kommer i nivå med kroppen.

Givetvis måste jag få lite mer att slipa....så på med med Hagmans sprutspackel.

GoranKommentar
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
En liten kort rapport fran landet i vaster.
Den stora ladan med alla grejorna ar forsvunnen nagonstans i Holland, men de letar efter den.
Annars ar vadret varmt och skont har, men vi har mest pysslat med att elkonvertera en Fieseler Fi-156 Storch. Det ar en Dennis Bryant Stork med 93 tums spannvidd. Det blir provflygning pa sondag.
Imorgon skall jag borja programmera min radio eftesom jag har blivit med en Yellow Aircraft P-47:a.....den har en Zenoah G-45 i nosen....det ar ju bensin....det har kommer att bli intressant. 
Vi har aven fortsatt med renoveringen/ombyggnationen av den Westland Whirlwind som vi paborjade forra aret. Det ar en Vance Mosher design som aldrig har flugit. Men vi har som mal att fa upp den i luften i ar.
Jag skall forsoka aterkomma med lite bilder pa karrorna.
GoranKommentar
-
Även jag önskar dig en trevlig semester och hoppas att de hittar din låda.
Glöm inte att ösa på med en massa bilder nu bara.
//LasseKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Så var man hemma igen. Det kommer lite bilder från resan i en annan tråd. Det finns "bara" cirka 2300 bilder att välja mellan.....

Dags att anpassa hålen i yttervingarna så jag kan tillverka lite luckor. Det blev en del småslipande innan jag fick till något som påminner om en rektangulär form.

Ramarna runt hålen tillverkades av 3mm lättplywood inköpt från MBS Rc Models. Jag har tidigare varit väldigt skeptisk till lättplywood eftersom kvalitén varit tvivelaktig. Men den som Magnus säljer är av väldigt hög kvalité!

En sådan här listsax är helt underbar att använda när man skall kapa till många lister eller ramdelar. Man kapar av listen en aning längre än vad den skall vara och finjusterar det sista med sandpapper.
Under lättplywooden, i varje hörn, limmade jag fast sådana här trekanter så skruvarna som skall hålla luckorna på plats får något att bita i.

Eftersom jag slipade bort en del material i hålen så fick jag tillverka nya luckor.

Det blev till att gjuta upp nya lastluckor eftersom måtten, som jag utgick ifrån när jag tillverkade de andra luckorna, var felaktiga.

Toppluckan håller på att anpassas till vingpylonen.
GöranKommentar
-
Kommentar
-
Tack Christer!
Jodå...jag snickrade ihop en ny låda, fyllde den med en Fokker D.XXI plus lite annat smått och gott. Tog med den till flygplatsen och checkade in den utan problem. MEN...det skall ju alltid finnas med ett MEN....TSA ville inte släppa igenom lådan. Inte pga av storleken utan pga av att de inte kunde undersöka modellens vinge invändigt.
Så just nu håller jag på att planera om frakten av lådan...eller rättare sagt lådorna. Den stora lådan måste delas upp i två "mindre" lådor innan fraktbolagen vill ta hand om dem.
GöranKommentar

Kommentar