FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Ursprungligen postat av Keny
    Mitt önskemål är som McRegors, jag vill kunna stänga av motorn med brytare oavsett var gasspaken befinner sig och göra kanalen inaktiv så att den då är i -100-läge. Hittills så har jag fått den att funka bara med spaken på minussidan, då stänger den. Så fort spaken flyttas till +sidan så blir den aktiv mellan -100 och upp till runt 0-läge. Min firmware är 2.012. Verkar som att det funkat på tidigare vers. vad man kan se på olika forumbeskrivningar.
    Eftersom nästan bara fantasin sätter begränsningen på hur man programmerar throttle cut, så vore det hjälpsamt om du beskrev hur du har programmerat, så att det inte fungerar i 2.0.12.
    fredrik

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

Någon som har ett extra lock till modulfacket? Jag tänkte modda ett lock för användning med TSLRS men vill gärna ha ett extra.

Alternativt någon gammal JR-modul som passar?

Kommentar

• Håkan
        • sep 2006
        • 121

Den metoden som freddan_6 visar i inlägg 1024 http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post362913 skulle jag säga är standardmetoden för TH. Den sätter värde -100 på kanal 3 oavsett vad mixar säger om kanal 3. Fungerar inte detta i 2.0.12? Låter som en version att hoppa över isf.

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

Ursprungligen postat av Håkan
          Den metoden som freddan_6 visar i inlägg 1024 http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post362913 skulle jag säga är standardmetoden för TH. Den sätter värde -100 på kanal 3 oavsett vad mixar säger om kanal 3. Fungerar inte detta i 2.0.12? Låter som en version att hoppa över isf.
          Det fungerar på alla mina (el)modeller på 2.0.12.
          Jag har använt en annan metod för metanolmodellerna då jag vill ha tomgång i stället för avstängt vid start.

I metanol har jag använt mixar

CH3 - används för gas då jag har en Futababakgrund
          SRC=THR
          SRC=MAX Weight=-80 Switch=SG↑ Multiplex=replace
          SRC=MAX Weight=-100 Switch=SG- Multiplex=replace

Denna mix fungerar på mina metanolmodeller för 2.0.12.
          fredrik

Kommentar

• Fluf
            • jul 2012
            • 1580

Mitt önskemål är som McRegors, jag vill kunna stänga av motorn med brytare oavsett var gasspaken befinner sig och göra kanalen inaktiv så att den då är i -100-läge. Hittills så har jag fått den att funka bara med spaken på minussidan, då stänger den. Så fort spaken flyttas till +sidan så blir den aktiv mellan -100 och upp till runt 0-läge. Min firmware är 2.012. Verkar som att det funkat på tidigare vers. vad man kan se på olika forumbeskrivningar.
            Det låter som du har en mix på throttle som adderar -100 på din throttlekanal, dvs om du har spaken på +20 får du 20-100=-80 -> inte avstängd.

Skulle föreslå att du antingen på mix kör multiplex-replace istället för det antagligen multiplex-multiply/add (eller vad det heter).

Alternativt sätter du en special function med safteyswitch -100 på vald kanal istället, då stänger den av kanalen oavsett vad du kör i mixar.
            Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
            Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
            Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
            Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
            Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Keny
              • sep 2007
              • 95

Ursprungligen postat av freddan_6
              Eftersom nästan bara fantasin sätter begränsningen på hur man programmerar throttle cut, så vore det hjälpsamt om du beskrev hur du har programmerat, så att det inte fungerar i 2.0.12.
              Här är ett ex som jag testat: https://www.youtube.com/watch?v=lYzG6vDXIfE ( c:a 2:30 in i filmen )

Här ett annat: https://www.youtube.com/watch?v=0tXhozFex1o ( hörs dåligt )

Bägge ger för mig samma avvikelse - throttle cut funkar bara på minus-sidan.
              *RC-flyers do it in the air*

/ Keny

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Här är ett ex som jag testat: https://www.youtube.com/watch?v=lYzG6vDXIfE ( c:a 2:30 in i filmen )

Här ett annat: https://www.youtube.com/watch?v=0tXhozFex1o ( hörs dåligt )

Bägge ger för mig samma avvikelse - throttle cut funkar bara på minus-sidan.
                Första exemplet hade multiplex replace vilket är rätt, andra exemplet hade multiplex add som inte borde fungera.
                För mig fungerar multiplex replace även om jag inte använde någon template för det utan lade in mixen manuellt.
                fredrik

Kommentar

• Keny
                  • sep 2007
                  • 95

Ursprungligen postat av freddan_6
                  Första exemplet hade multiplex replace vilket är rätt, andra exemplet hade multiplex add som inte borde fungera.
                  För mig fungerar multiplex replace även om jag inte använde någon template för det utan lade in mixen manuellt.
                  Stämmer bra det ser jag nu. Min multiplexinställn stog på add och inte replace. Nu funkar det perfekt. Tack för hjälpen alla!
                  *RC-flyers do it in the air*

/ Keny

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Jag frågade ImmersionRC och EzUHF-modulen använder endast BAT+ för strömförsörjning. Det är alltså bara den man behöver koppla från för att stänga av modulen.

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Testade "säkerhets-switchen" enligt Fredriks förslag igår och det fungerade utmärkt - tack för tipset !
                      Roger

Kommentar

• MasterZap
                        • nov 2013
                        • 158

Litet Taranis-tips

/Z
                        Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
                        - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
                        Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

Kommentar

• Peter1
                          • maj 2013
                          • 231

Det här är ju lite spännande! http://www.infinity-hobby.com/main/n...wsdesk_id=1629

Kommentar

• zingo
                            • dec 2008
                            • 25

Ursprungligen postat av Peter1
                            Nu är jag kanske lite elak men jag tycker X9E ser ut som en gammal transistorradio, typ Blaupunkt.
                            Bifogade filer

Kommentar

• Peter1
                              • maj 2013
                              • 231

Ursprungligen postat av zingo
                              Nu är jag kanske lite elak men jag tycker X9E ser ut som en gammal transistorradio, typ Blaupunkt.
                              Då kontrar jag med att säga om Blaupunkt: Faan vilken snygg design!!

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

Ursprungligen postat av Peter1
                                Förstår inte varför ingen fattar behovet av fler joysticks/gimbals. Det hade ju varit en mycket enkel sak att placera ett par små glid joysticks på baksidan. Inte så svårt att göra själv men det hade varit enklare och bättre om de var där från början. På nästan alla spelkontroller så vimlar det av styrspakar men på RC-kontroller är det tydligen tabu att ha mer än två spakar... suck.
                                Senast redigerad av Boopidoo; 2014-10-19, 16:18.

Kommentar

Arbetssätt...