Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
"Det som kommer att skilja min konstruktion från originalet är att jag driver det hela med ett servo medan på fullskalan så drivs det av en vev och uppe hos piloten....nog för att det skulle gå att tillverka en sådan uppsättning....men till och med jag har gränser. "
Sweeper gränser... det var nåt nytt!
Herrn har ju redan för länge sedan passerat de flesta begränsningar som
vi andra amatörbyggare stångas mot...:(
Bästa hälsningar Kent
Jo Kent, jag har fått inse att jag måste ha gränser...annars snöar jag in helt och hållet på lite av varje.
GöranKommentar
-

Fyra bryttrissor...vilket motsvarar precis det antal som jag behöver till bombluckorna.

Bryttrissorna skruvade/limmade jag fast på plywood bitar som sedan limmades fast i kroppen.
Här på den främre delen provar jag hur väl inriktad vajern är mot trissorna och drivhjulet.

Här gör jag samma sak fast på den bakre uppsättningen.

Den första stötstången har bultats fast mot det främre drivhjulet och luckan är i öppet läge...

...samt i stängt läge.

Båda främre stötstängerna på plats. Den högra håller på att justeras till rätt längd därav den blåa tejpen.

En test av hur det fungerar och ser ut inifrån kroppen.
GöranKommentar
-
Snajsit! :-D Kommer vajern att gå ett varv runt stora "remskivorna"? Annars lär de väl slira?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Tex en Arkbird autopilot. Med return to home som gör att den flyger hem igen och börja cirkulera över dig på en inprogrammerad höjd om du skulle tappa radiokontakt. Även stabilitetssystem i den etc etc. En billig försäkring för ett dyrt flygplan.Skywalker 1900
Bixler 2
FX-61
Zmr250 x2
Diatone White SheapKommentar
-
Det är helt sant att de slirar om vajern bara ligger med ett halvt varv runt skivorna. Men om min idé fungerar med att förankra vajern på samma sätt som på fullskala kärran så behövs det inte mer än ett halvt varv.
GöranKommentar
-
Tack Lelle!
Det är inte så svårt att klura ut eftersom jag följer originalets uppbyggnad.
Det som dock var liiiite småklurigt var att få till måtten. Men med bra foton, kopior på ritningarna...utan mått...och lite fler gråa hårstrån så gick det att lösa.
GöranKommentar
-

Tillfälligt ihopkopplad med en vajer. Det fungerar väldigt bra.

Nästa steg blir att koppla ihop alltsammans till ett servo. Men...i vanlig ordning....så får det vänta tills jag har fått hem grejorna som behövs för det.
GöranKommentar
-
Hur funkar det om du sätter fingret (vinden) på en lucka? Slirar vajern då?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Göran. Jag är ganska ny på forumet här och har läst igenom hela denna tråd. Att skriva att jag är full av beundran räcker inte. Det är ju mästerverk du producerar. Hatten av...
Ganska långt bak i tråden lödde du motorkablar. Jag bytte, efter testkörning, ut kablaget i min "lilla" Tarot Iron Man 1000 Octocopter från 2,5 mm2 till 4 mm2. Lödningarna i min "powersplitter" blir 36mm2 (9 * 4mm2).
För att kunna löda drogs kablaget ihop med buntband och den frilagda kopparen "surrades" med några kardeler. Med lödkolven på ena sidan, varmluftspistolen på andra sidan och lödtennet i munnen lyckades jag få till bra lödning. Allt går med lite uppfinningsrikedom.
Min testflygning innan kablagebyte: https://vimeo.com/111876601
Några fler, nyare, bilder: http://diydrones.com/forum/topics/sh...ge=19#comments
Min Octo är nästan längst ner på sidan.
Jag tänker inte avleda Görans fina tråd med mina byggen utan fortsätter bevaka detta bygge.
Det vore oerhört kul att få besöka paradiset och se din skapelse Göran. En MC-tur framåt vårkanten kanske :-)
Anders
NorrköpingKommentar
-
Kommentar
-
Göran. Jag är ganska ny på forumet här och har läst igenom hela denna tråd. Att skriva att jag är full av beundran räcker inte. Det är ju mästerverk du producerar. Hatten av...
Ganska långt bak i tråden lödde du motorkablar. Jag bytte, efter testkörning, ut kablaget i min "lilla" Tarot Iron Man 1000 Octocopter från 2,5 mm2 till 4 mm2. Lödningarna i min "powersplitter" blir 36mm2 (9 * 4mm2).
För att kunna löda drogs kablaget ihop med buntband och den frilagda kopparen "surrades" med några kardeler. Med lödkolven på ena sidan, varmluftspistolen på andra sidan och lödtennet i munnen lyckades jag få till bra lödning. Allt går med lite uppfinningsrikedom.
Min testflygning innan kablagebyte: https://vimeo.com/111876601
Några fler, nyare, bilder: http://diydrones.com/forum/topics/sh...ge=19#comments
Min Octo är nästan längst ner på sidan.
Jag tänker inte avleda Görans fina tråd med mina byggen utan fortsätter bevaka detta bygge.
Det vore oerhört kul att få besöka paradiset och se din skapelse Göran. En MC-tur framåt vårkanten kanske :-)
Anders
Norrköping
Tack för berömmet Anders!
Du har helt rätt i att med lite uppfinningsrikedom så går det mesta!
Du är välkommen hit framåt vårkanten så det är bara till att höra av dig.
GöranKommentar
-

Jag kapade bort 60 cm servokabel från bakkroppen och sparade in 10 gram i vikt.
Jag väntar fortfarande på lite material till bakkroppen.

Gångjärnen till luckorna på motorkåpan anlände idag och då var det dags att komma vidare med den.

Detta är låsarmarna till motorkåpans luckor. Mässingsarmarna lödde jag fast med en lödkolv och det här.....

....och resultatet blev väldigt bra.

Så här ser det ut på utsidan när låsen är monterade.

Insidan.....armarna har inte kapats till rätt längd....men det kommer....
GöranKommentar

Kommentar