Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Så har jag lackat höjdroderna med Zaponlack. Därmed är de....förhoppningsvis....redo för lite primer och färg.

Så var även den andra rännan till bakre kabinhuven klar.

Springorna mellan stabbhalvorna och kroppen ser avsevärt bättre ut nu.

Detta är delarna till ramverket till en stor åtkomstlucka.

Tvärpinnarna får sådana här mindre kolfiberpinnar inkörda i kortändarna för att bättra på hållfastheten när de limmas fast mot de längsgående pinnarna. Dessa har försetts med hål i lämplig storlek på passande ställen.

Halvvägs....

Provpassning av ramverket.

Locket/hyllan har limmats fast och grovkapats. Nästa steg blir att finjustera storleken på den.

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

Jag limmade fast ett par remsor med glasfiberplattor på kanterna där bak hos spanaren. Detta behövde göras så att kanterna kommer upp på samma nivå som hyllan framför.

Dags att börja tillverka lite kabinhuvsdelar. Så det var bara till att ta fram isoleringsskivorna och kapa upp remsor som limmas samman.

Fyra stycken remsor och en del kontaktlim senare.... Nu skall det har få lov att torka över natten och sedan är det dags att kapa till de olika sektionerna.

Det är egentligen helt otroligt...men ibland skjuter man upp saker, som tar några minuter att ordna, av någon outgrundlig anledning. Det här hörnet och hörnet på andra sidan behövde få varsin balsabit så jag kan få en mjuk kurva på kabinhuven. Jag har vetat om det i över ett år men inte kommit till skott förrän nu. :lol:

Göran

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7677

Var har du köpt tålamod nånstans???
        Retroholic!

Kommentar

• flygrc
          • aug 2013
          • 329

Du fortsätter att imponera, kul att följa din tråd och se hur det växer fram.

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Säger som Thomas, vart köper du ditt tålamod någonstans? Själv fortsätter jag med häpnad följa tråden,om än i det tysta [emoji6]
            Detta bygge är magnifikt [emoji2]
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            :crazy_pilot:
            //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Ursprungligen postat av Thomas
              Var har du köpt tålamod nånstans???
              Jag fick det till extrapris på Buttericks. :sarcastic:

Göran

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Ursprungligen postat av flygrc
                Du fortsätter att imponera, kul att följa din tråd och se hur det växer fram.

Tack Ola!

Det är roligt att du vill följa tråden.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Ursprungligen postat av Ompa
                  Säger som Thomas, vart köper du ditt tålamod någonstans? Själv fortsätter jag med häpnad följa tråden,om än i det tysta [emoji6]
                  Detta bygge är magnifikt [emoji2]
                  Tack Tomas!

Jag såg att du hade fått upp ditt nya flygetyg i luften! Grattis!

Göran

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Hörnen fick en glasfiberbehandling.

Visst ser kabinhuven fin ut, riktigt skalenlig och den passar perfekt! :lol:

Efter lite kapande, slipande och mätande.

Blocket kapades isär och plywood spanten limmades fast och därefter limmades blocket samman igen.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Fortfarande lite grov i formen, men det börjar likna något.

Lite mer slipning så kan det nog blir något vettigt av det här.

Göran

Kommentar

• bem

• apr 2009
                        • 1643

Hej Göran,

Tänkte bara tipsa dig om att det finns ett företag i USA som för en billig peng gör huvar. Ifall du själv inte tänkt dra huven sen när pluggen är klar.
                        Jag har själv bra erfarenhet av Park Flyer Plastics i USA. De har gjort MK Super Chipmunk huvar och Mustfire huvar åt mig. Jag skickade in original huven och de gjorde avgjutning av den och så hade de sen en plugg att tillverka huvar från. Jag kan lova att det blev högsta kvalitet på kopiorna (enligt min mening).
                        Länk till exempelvis Chipmunk och Mustfire huven man kan beställa (liksom en massa andra huvar de har):

Kan kanske vara värt att kolla med dem om de skulle klara dra en så pass stor huv som det blir i ditt fall.
                        Eller skall du bygga din huv av mindre plastdelar som sätts fast i ramen likt fullskalplanet?

/Bo
                        Senast redigerad av bem; 2015-02-27, 17:25.

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Ursprungligen postat av bem
                          Hej Göran,

Tänkte bara tipsa dig om att det finns ett företag i USA som för en billig peng gör huvar. Ifall du själv inte tänkt dra huven sen när pluggen är klar.
                          Jag har själv bra erfarenhet av Park Flyer Plastics i USA. De har gjort MK Super Chipmunk huvar och Mustfire huvar åt mig. Jag skickade in original huven och de gjorde avgjutning av den och så hade de sen en plugg att tillverka huvar från. Jag kan lova att det blev högsta kvalitet på kopiorna (enligt min mening).
                          Länk till exempelvis Chipmunk och Mustfire huven man kan beställa (liksom en massa andra huvar de har):

Kan kanske vara värt att kolla med dem om de skulle klara dra en så pass stor huv som det blir i ditt fall.
                          Eller skall du bygga din huv av mindre plastdelar som sätts fast i ramen likt fullskalplanet?

/Bo

Tack Bo för tipset!

Jag skall kolla med dem även om jag helst vill hålla mig till en tillverkare här i Sverige.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, slipa och spackla...och lite mer slipning...

Planen var att jag skulle använda ett servo för att höja och sänka sporrstället, men jag upptäckte att det började bli lite trångt på servohyllan i bakkroppen. Så jag beslöt mig för att prova Robarts el-sporrställ. Jag beställde det direkt från Robart eftersom jag fick svar från leverantörerna att det skulle ta cirka 8-10 veckor att få hem det på grund av det företag som tar hem det till dem från USA inte beställer oftare än så eller har det hemma i sitt grossistlager. Men eftersom jag beställde det privat jag fick hem stället på 7 dagar och levererat direkt till jobbet av en väldigt trevlig chaufför på Fedex.
                            Jag ångrar verkligen inte att jag ändrade planen. Det här sporrstället är tyst, jobbar fint och var väldigt lätt att koppla in.

Göran

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7677

Snyggt!!
                              Har du nån länk till det stället??
                              Retroholic!

Kommentar

• Sweeper
                                • jun 2006
                                • 3961

Ursprungligen postat av Thomas
                                Snyggt!!
                                Har du nån länk till det stället??
                                Jag gillar dem eftersom det är samma kvalité på dem som Robarts andra ställ....robust och stabilt.

DISCONTINUED:  THIS PAGE IS ONLY UP FOR RESEARCH PURPOSES. Scale Steerable Electric Retractable Tailwheel with Fork 2" Wheel Max. (each) These electric retractable tailwheels are built the same as our large scale pneumatic & mechanical tailwheels, except they include an electric actuator mounted right to the frame

Man behöver även den här mojängen för att kunna köra dem.

Göran

Kommentar

Arbetssätt...