Glömde skriva men testkörde allt också och det funkade finfint. Nu väntar jag på nödstopparna, huvudbrytre etc innan slutmontering.
Kajakens CNCbygge
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
__________________________________________________ ___________________
FPV och multirotor
RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)
Segelflyg
Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super -
Exemplariskt
Dock snea kanaler, om nån av mina underleverantörer gör så säger jag " gör om gör rätt " men du är ju ingen skåpsbyggare och inget som skall säljas så det går nog att acceptera :P
Tror dock att du borde såga ett hål i andra änden av skåpet för ett filter , om du nu inte ska ha flänsen öppen i botten.
Går nödstopp in direkt på prylarna eller blir det ett nödstoppsrelä ?------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
|FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
|RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
|Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
|FPV4FUN @ Youtube |Kommentar
-
Det kommer bli en rad med hål på vänstersidan. Skall även montera axlarnas kontakter på den sidan.
De sneda kanalerna kan jag leva med
Nödstopperna skall kopplas via breakoutboarden och in i MACH3 är det tänkt.
MVH / Kajaken__________________________________________________ ___________________
FPV och multirotor
RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)
Segelflyg
Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8SuperKommentar
-
ok. har ingen aning om hur den hanterar nödstopp. i min värld låter det som ett nödstoppsrelä som bryter upp matningen till prylarna vore att rekomendera, men det är ju i princip en hemmapryl så det kanske inte är så mycket att bry sig om.
En lösning med nödstopps relä hade varit en Jokab rt9 och en shneider 9A kontaktor och en återställningsknapp.
om du nångång får för dig att göra nån sån lösning så kan du höra av dig så gör jag en ritning åt dig.------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
-
Ok. Går ju alltid att uppdatera senare om jag skulle vilja ha det så. Tack ör erbjudandet Simon
Med vänlig hälsning, kajaken__________________________________________________ ___________________
FPV och multirotor
Segelflyg
Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8SuperKommentar
-
såg på några ställen att man kanske igentligen (om man vill göra allt helt rätt) borde använda ett 2-poligt nödstoppsrelä och koppla dels AC (eller är det DC sidan man skall koppla in, isåfall blir det komplicerat med de tre separata matningarna för respektive axel :S) och sedan koppla även signal till BOB så att MACH3 stoppar Estop om någon av Nödstopparna aktiveras.
Faan vad man lär sig när man bygger saker
haha
MVH / Kajaken__________________________________________________ ___________________
FPV och multirotor
Segelflyg
-
Då va det som jag misstänkte
Ska det vara enligt dagen standard så skall du ha ett nödstoppsrelä med två kanaler som i sin tur drar två kontaktorer i serie
som matningen till dina prylar går igenom för att få sil3 klassning på det.
säg bara till om du vill ha nån lösning ritad.------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
-
blir snikvarianten till att börja med. Gissar att de komponenter jag behöver kostar en del (vet du ungefär hur mycekt simon) så det får nog bli snikvarianten till att börja med.
Kan man sätta reläet på AC sidan?? Hur blir det då med PSarna då man plötsligt slår av spänningen vid ett nödstopp, klarar de det??
MVH / Anders__________________________________________________ ___________________
FPV och multirotor
Segelflyg
-
kan ringa min kontakt på jokab imorgon och fråga.
vet int riktigt hur man bör göra med dom faktiskt inte det jag sysslar med till vardags precis
stänger man av så blir ju motorerna i princip generatorer så det måste ju förbrännas nånstans.
kan kolla på bästa lösningen och berätta ett pris.------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
-
Danke__________________________________________________ ___________________
FPV och multirotor
Segelflyg
-
Kostnad jokab säkerhetsrelä 1500kr en kontaktor 700kr alternativt två kontaktorer om du skall vara riktigt säker
sen behöver du en 24vdc matning till säkerhetsrelät, drar i princip ingenting så nått litet för ett par hundralappar.
vet inte om man kan handla direkt från jokab som privatperson men om det går så ska du prata med magnus gustafsson och hälsa från mig så blir säkerhetsrelät betydligt billigare.
kontaktorer går säkert få tag i betydligt billigare även det, jag kör alltid schneider för jag anser att det är bäst
motorerna är väl 3st och dc så det går nog ta + tråden från varje genom säkerhetskontaktorn , och sen bara en tråd från säkerhetsrelät till styrningen med nödstoppssignal.------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
-
__________________________________________________ ___________________
FPV och multirotor
Segelflyg
-
Kikade lite i manualen och det ska funka bra. har själv aldrig använt den men inga konstigheter.------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
-
Inget nytt att rapportera annat än att det är svårt att inte höjja ribban
hmm väntar på delar till säkerhetssystemet samt huvudbrytare
Nödstoppsknappar (en till fräsne och en till styrskåpet samt även huvudbrytaren samt nödstoppsrelä och kontaktorer. Får se om helgen ger några resultat
bra kontakter och vänner verkar kunna lsöa mitt behov 
har dessutom fått datorn från UndCon (Mången tack för hjälpen) Inser att det nu plötsligt börjar bli trångt i det skåp som jag från början tyckte var oerhört stort
FPV och multirotor
Segelflyg
Kommentar