ESM Focke Wulf 190 D9 ARF Makeover

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snickarjävel´n
    • aug 2006
    • 1927

    #136
    Ursprungligen postat av Johnson
    Nu vet jag inte om det är det du försöker få till här, men skulle det inte funka att ta en lite tunnare pianotråd som fästs i övre kant och läggs sådär lite lagom i spänn utmed flapsen. Sedan kopplas pianotråden till en lagom lång servoarm i nederkant. Sedan när man kör servot så böjer sig tråden utåt och förhoppningsvis flapsen oxå..kan dock bli svårt att få det jämnt..

    Det är den typen av styrning fast med vajer. Måste säga att så här långt i utvärderingen verkar det fungera över förväntan, alltså.....helt säkert bra nog åt klåpar´n som ska ha planet :sarcastic:


    Ska ta lite bilder på installationen och möjligen en video på funktionen när kidsen är i bingen. Återkommer.

    Kommentar

    • Snickarjävel´n
      • aug 2006
      • 1927

      #137
      Sååå, nu jävlar blir det lite bilder på installationen.


      Nu skulle jag gärna vilja höra från er byggare med lååååååång erfarenhet (jaja även ni andra med förslag och ideér) kring sånt här extra klydderi, är det troligt att detta kommer fungera i längden?

      Allt är i nuläget bara punkt limmat med medium CA-lim och kommer, om det är en hållbar lösning, att limmas in med epoxi.



      Klicka på bilden för större version

Namn: S2870004.JPG
Visningar: 1
Storlek: 98,1 KB
ID: 499670

      Klicka på bilden för större version

Namn: S2870005.JPG
Visningar: 1
Storlek: 90,3 KB
ID: 499671

      Klicka på bilden för större version

Namn: S2870006.JPG
Visningar: 1
Storlek: 77,6 KB
ID: 499672

      Klicka på bilden för större version

Namn: S2870007.JPG
Visningar: 1
Storlek: 85,3 KB
ID: 499673

      Kommentar

      • Johnson
        • aug 2013
        • 59

        #138
        Ursprungligen postat av Snickarjävel´n
        Sååå, nu jävlar blir det lite bilder på installationen.


        Nu skulle jag gärna vilja höra från er byggare med lååååååång erfarenhet (jaja även ni andra med förslag och ideér) kring sånt här extra klydderi, är det troligt att detta kommer fungera i längden?

        Allt är i nuläget bara punkt limmat med medium CA-lim och kommer, om det är en hållbar lösning, att limmas in med epoxi.



        [ATTACH=CONFIG]44261[/ATTACH]

        [ATTACH=CONFIG]44262[/ATTACH]

        [ATTACH=CONFIG]44263[/ATTACH]

        [ATTACH=CONFIG]44264[/ATTACH]
        Blir kanon det där! Ska bli kul å se den färdig!:thumbup:
        Nu tillhör jag inte kategorin koooort erfarenhet.... men har upptäckt att det roligaste är att lösa problemen som uppstår vid byggandet/modifierandet. Att överföra planen man har i huvudet till en fungerande komponent och belöningen man får när/om det funkar är mycket trevlig
        Om det sedan inte håller nåt vidare så uppstår det ju nya problem som man förhoppningsvis får lösa..roligt!

        Dessutom blir det ju mer spännande att flyga en lite för tung kärra med halvdålig tyngdpunkt!:lollypop:

        Kommentar

        • Snickarjävel´n
          • aug 2006
          • 1927

          #139

          Kommentar

          • Pekkala
            • maj 2006
            • 1159

            #140
            Ja det var ju en lösning på problemet :thumbup: det är väl bara en sak att göra, prova och se om det fungerar på fältet.
            Jag gillar nya lösningar och känslan att få nya saker att fungera :applouse:
            MVH/Christer

            Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

            Kommentar

            • Snickarjävel´n
              • aug 2006
              • 1927

              #141
              Ursprungligen postat av Johnson
              Blir kanon det där! Ska bli kul å se den färdig!:thumbup:
              Nu tillhör jag inte kategorin koooort erfarenhet.... men har upptäckt att det roligaste är att lösa problemen som uppstår vid byggandet/modifierandet. Att överföra planen man har i huvudet till en fungerande komponent och belöningen man får när/om det funkar är mycket trevlig
              Om det sedan inte håller nåt vidare så uppstår det ju nya problem som man förhoppningsvis får lösa..roligt!

              Dessutom blir det ju mer spännande att flyga en lite för tung kärra med halvdålig tyngdpunkt!:lollypop:
              Jo det är ju en viss "lättnad" när man löser en del problem "man skapat sig" :girl_cray3:
              Får väl provköra lösningen ett antal gånger innan den limmas in permanent för att se så det verkligen fungerar. Gillar inte att stå mitt i flygsäsongen och behöva bygga om och ändra dåliga/dåligt utförd montering.

              Kommentar

              • Snickarjävel´n
                • aug 2006
                • 1927

                #142
                Ursprungligen postat av Pekkala
                Ja det var ju en lösning på problemet :thumbup: det är väl bara en sak att göra, prova och se om det fungerar på fältet.
                Jag gillar nya lösningar och känslan att få nya saker att fungera :applouse:

                Känslan av att ha "tillverkat" något som man inte gjort sedan tidigare och det fungerar (verkar fungera) är minst sagt tillfredsställande :icon_pidu:

                Kommentar

                • Snickarjävel´n
                  • aug 2006
                  • 1927

                  #143
                  Såå, ny dag, nya mål, fler tankevurpor. Fastsättning av motorkåpa påbörjad.

                  Tillverkar distanser i aluminium, 20mm i diam, 138mm långa:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: S2880001.JPG
Visningar: 1
Storlek: 97,6 KB
ID: 499689

                  Nästan lite för lätta:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: S2880003.JPG
Visningar: 1
Storlek: 77,6 KB
ID: 499690

                  Tillverkar 3 st plywood ringar som monteras på aludistanserna:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: S2890007.JPG
Visningar: 1
Storlek: 82,8 KB
ID: 499691

                  Dessa limmas i sin tur mot plywooden som ska limmas i motorkåpan:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: S2890011.JPG
Visningar: 1
Storlek: 72,7 KB
ID: 499692

                  Nu börjar vi närma oss "rätt" vikt:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: S2890016.JPG
Visningar: 1
Storlek: 84,2 KB
ID: 499693

                  Provmonterat och se på fan, det råkade passa oxå:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: S2890020.JPG
Visningar: 1
Storlek: 85,6 KB
ID: 499694

                  Sydöstra Skånes starkaste motorfäste:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: S2890021.JPG
Visningar: 1
Storlek: 95,2 KB
ID: 499695

                  Motorkåpan punktlimmad på rätt plats med medium CA:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: S2890024.JPG
Visningar: 1
Storlek: 106,0 KB
ID: 499696

                  Klåparen som pysslat fick inte kåpan bättre centrerad:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: S2890025.JPG
Visningar: 1
Storlek: 89,6 KB
ID: 499697

                  Får duga:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: S2890026.JPG
Visningar: 1
Storlek: 54,7 KB
ID: 499698

                  Kommentar

                  • Snickarjävel´n
                    • aug 2006
                    • 1927

                    #144
                    Hade som mål att denna helgen kunna ta ut kärran för en motorstart, detta sket sig dock rätt markant då jag tydligen hade missbedömt tidsåtgången på återstående arbete en smula :banghead:

                    Kylluft intag.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: S2890033.JPG
Visningar: 1
Storlek: 119,6 KB
ID: 499711

                    Försöker få så tajt passning som möjligt.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: S2890034.JPG
Visningar: 1
Storlek: 103,3 KB
ID: 499712

                    Punktlimmas med CA-lim och när allt sitter där jag vill så limmas allt permanent med epoxi och micoballonger.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: S2890037.JPG
Visningar: 1
Storlek: 116,5 KB
ID: 499713

                    Målat lite i en passande färg.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: S2890041.JPG
Visningar: 1
Storlek: 84,8 KB
ID: 499714

                    Passar fint.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: S2900003.JPG
Visningar: 1
Storlek: 82,7 KB
ID: 499715

                    Saknas fortfarande lite vikt för att allt ska bli rätt.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: S2900007.JPG
Visningar: 1
Storlek: 112,8 KB
ID: 499716


                    Kommentar

                    • Pekkala
                      • maj 2006
                      • 1159

                      #145
                      :thumbup::thumbup:
                      MVH/Christer

                      Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

                      Kommentar

                      • Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

                        #146
                        Jäklar vad snyggt, Jonny.
                        Det där var riktigt, riktig fint hantverk. :applouse:. :applouse:
                        /Lelle

                        Kommentar

                        • Snickarjävel´n
                          • aug 2006
                          • 1927

                          #147
                          Ursprungligen postat av Pekkala
                          :thumbup::thumbup:

                          Pekka, jag tar det som beröm.......tack :lollypop:

                          Kommentar

                          • Snickarjävel´n
                            • aug 2006
                            • 1927

                            #148
                            Ursprungligen postat av Lelle
                            Jäklar vad snyggt, Jonny.
                            Det där var riktigt, riktig fint hantverk. :applouse:. :applouse:

                            Blir i detta ögonblick ½meter längre med sånna "vitsord", tack Lelle

                            Kommentar

                            • Snickarjävel´n
                              • aug 2006
                              • 1927

                              #149
                              Fick lite tid över igår kväll och passade på att blaska lite färg på spinnern, tänk om allt hade varit lika snabbt gjort som att måla en spinner :stupido2:

                              Grundmålad
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2890002.JPG
Visningar: 1
Storlek: 85,4 KB
ID: 499718

                              Lagt det första lagret gult.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2900022.JPG
Visningar: 1
Storlek: 98,7 KB
ID: 499719

                              3 omgångar gult och 2 lager grönt.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2910002.JPG
Visningar: 1
Storlek: 81,9 KB
ID: 499720

                              Kommentar

                              • Thomas

                                • jun 2006
                                • 7673

                                #150
                                Mumzigt!!
                                Retroholic!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...