Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Hallå där Olov.
Hur går det med Musse, för du har väll inte tröttnat?
Hej Tomas!
Skoj att se att du tittar in i min tråd ibland.
Nej då, jag har absolut inte tröttnat. Däremot är jag trött, eller snarare jetlaggad efter att nyligen ha kommit hem efter en två veckors vistelse i Thailand. Därav mitt bygguppehåll. Förutom att slipa och spackla på plastkåpan går jag och funderar på om jag inte skulle köpa mig ett ljudsystem från Benedini. Jag ser två stora fördelar med det. Dels kommer det nog att höja flygkänslan ett antal snäpp sen tror jag även att det skulle skjuta upp premiären ett tag vilket inte är att förakta. Det börjar dessutom bli dags att beställa hem lite glasfiber och epoxy.
Idag provade jag att montera ihop modellen för att se hur det blir. Jag passade på att smyga upp den i vardagsrummet när frugan var borta. Så som den står på bilden väger den 7 300 gram med motor och fartreglage och lite annat smått och gott. Jag hoppas kunna landa in den på ca 10 500 gram när jag är klar, men jag har inte någon koll på vad glasningen kommer att väga. Är det någon som vet ungefär vad glasningen väger på en modell i den här storleken?
Idag provade jag att montera ihop modellen för att se hur det blir. Jag passade på att smyga upp den i vardagsrummet när frugan var borta. Så som den står på bilden väger den 7 300 gram med motor och fartreglage och lite annat smått och gott. Jag hoppas kunna landa in den på ca 10 500 gram när jag är klar, men jag har inte någon koll på vad glasningen kommer att väga. Är det någon som vet ungefär vad glasningen väger på en modell i den här storleken?
[ATTACH=CONFIG]26722[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]26723[/ATTACH]
Mvh Olov
Riktigt snyggt!
En väldigt okvalificerad gissning på vikten på glasfibern och epoxyn....runt 300 gram totalt. Men mycket beror helt på hur mycket epoxy som du lägger på.
En väldigt okvalificerad gissning på vikten på glasfibern och epoxyn....runt 300 gram totalt. Men mycket beror helt på hur mycket epoxy som du lägger på.
Göran
Tack!
et börjar ju faktiskt likna en Mustang.
Är det 48 grams glasfiber som man ska ha eller räcker det med 25 grams?
Ja, nu verkar det vara en himla massa slipande och spacklande framöver. Det är inte speciellt mycket kvar att göra förutom wing fillets innan det är dags att förbereda modellen för glasning. Det blir nog åtskilliga vänder med både balsaspackel och slipkossen. Sen ska det bli spännande att prova på att glasa. Det är första gången för min del. Jag har bestället glasfiber och epoxy från Fighteraces men tyvärr var epoxyn slut. Jag tänkte även prova med peel-ply och se hur det verkar.
Samtidigt väntar jag på att få mina ackar så att jag kan börja väga in tyngdpunkten. Jag hoppas kunna montera dom under motorkåpan. Frågan just nu är om jag behöver ta upp motorspantet för att få bak tyngdpunkten. Vi får se när dom kommer. Vad det gäller motorspantet så tror jag att jag hur som helst ska ta upp ett antal hål så att jag får ett luftflöde för kylningen. Jag tror att jag kommer att göra en lucka baktill i kroppen där luften får gå ut.
I övrigt börjar jag bli klar med kåpan. Det är den där munnen framtill som ska slipas och spacklas lite. Tyvärr har munnens form väldigt liten likhet med en Mustang men det får duga. Det hela spantet i bakkant har nu tagits ner till dess slutgiltiga tjockek. Jag valde ju att limma in ett helt spant för att ha något rejält att klämma mot under limningen.
Jo just det. När jag ändå var i beställartagen kunde jag inte låta bli att köpa ytterligare en liten leksak som jag ska försöka klämma in i modellen. Vad gör man inte för att skjuta på premiären?:sarcastic: Vad det är återkommer jag till när det har landat i brevlådan. Kanske blir det en filmsnutt också.
Samtidigt väntar jag på att få mina ackar så att jag kan börja väga in tyngdpunkten. Jag hoppas kunna montera dom under motorkåpan. Frågan just nu är om jag behöver ta upp motorspantet för att få bak tyngdpunkten. Vi får se när dom kommer.
Hej Olof!
Snyggt bygge, fantastisk finish på alla arbeten. Jag bygger en likadan ( Ompas påbörjade ) men skall köra en bensinare (Rcgf 55) i min. Jag flyger en del el med andra maskiner och du bör nog sörja för god ventilation av motor fartreglage och accar. De genererar en del värme.
Hej Olof!
Snyggt bygge, fantastisk finish på alla arbeten. Jag bygger en likadan ( Ompas påbörjade ) men skall köra en bensinare (Rcgf 55) i min. Jag flyger en del el med andra maskiner och du bör nog sörja för god ventilation av motor fartreglage och accar. De genererar en del värme.
Mvh Ulf i Borås
Hej Ulf!
Tack! I vissa fall måste jag erkänna att det ser bättre ut på bilderna än i verkligheten.
Vad roligt att Ompas Musse lever vidare. Man kan nästan säga att den finns på två ställen då jag köpte allt utom själva modellen. Dessutom två ställen ganska nära varandra. Jag befinner mig nämligen strax utanför Jönköping. Jag hoppas (kan man skriva kräver?) att du lägger ut lite bilder på bygget.
Ja, lite luftflöde runt motor och fartreglage lär nog behövas. Jag kommer att ta upp en av de två utsläpp som finns under buken på en Mustang för att släppa ut luften där. Jag var också inne på en bensinare. Ja, jag köpte till och med en DLE55, men efter ett tag bestämde jag mig för att det faktiskt får lov att bli el i stället. Sagt och gjort! Till DLEn fick jag lov att köpa en ARF och där har den fungerat kanon under en sommar så här långt. Anledningen till att jag valde el var främst att jag då kommer att slippa all form av kladd på modellen samt nästan inga vibrationer. Det som kändes lite tråkigt var avsaknaden av motorljud men jag tror att tomten är på väg med en bra ljudersättare från Tyskland.
Världen är liten, jag ska fixa lite bilder. Har en egen lösning på ljuddämparproblemet, vi får se hur det går.
Var på Cema i Frankrike för ett par veckor sedan och fick där se en Musse i luften samt en Zero, i övrigt ett kanonställe, men kallt just då. Flög själv en Extra 70" el köpt av Autopartner där nere, funkade kanon.
Det straffar sig att inte tänka till från början!:banghead:
För att de utfrästa, 1/4-cirkelformade, hålen i bakplattan på motorn ska göra någon nytta måste det ju finnas motsvarande hål i motorboxen.:stupido2: Då jag var lite väl snabb med att limma fast motorboxen tidigare fick jag lov att med stort besvär ta upp hål för kylning i efterhand. Dessutom har jag borrat fem st 20 mm hål i motorspantet inne i boxen. Hål för både strömbrytare och luft till ställen samt ett påbörjat hål för ackarna har det också blivit. Jag kan lova att den sammanlagt 9,5 mm epoxysammanfogade plywooden som bildar motorspant är hårt och tungarbetat!
Hålet för ackarna är nu upptaget men jag saknar lite lätt plywood för att göra en ackhylla. Det blir till att besöka Habo Hobby så snart som möjligt. Tanken är att jag ska kunna montera ackhyllan lite olika långt framför TP beroende på vad invägnigen säger. Det är i alla fall ca 1,2 kg som jag kommer att kunna flytta ca 12-13 cm.
Jag har även börjat "baffla" kylluften så att den går där jag vill. Det ska täppas till på vänster sida och under motorboxen också. Höger sida låter jag vara öppen så att även fartreglaget får lite kylning.
Hålet för ackarna är nu upptaget men jag saknar lite lätt plywood för att göra en ackhylla. Det blir till att besöka Habo Hobby så snart som möjligt. Tanken är att jag ska kunna montera ackhyllan lite olika långt framför TP beroende på vad invägnigen säger. Det är i alla fall ca 1,2 kg som jag kommer att kunna flytta ca 12-13 cm.
[ATTACH=CONFIG]26963[/ATTACH]
Jag har även börjat "baffla" kylluften så att den går där jag vill. Det ska täppas till på vänster sida och under motorboxen också. Höger sida låter jag vara öppen så att även fartreglaget får lite kylning.
[ATTACH=CONFIG]26964[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]26965[/ATTACH]
Det var allt för idag.
Mvh Olov
Det tar sig, som hon sa...
Ser förträffligt ut o med dom blydaggarna ska det väl inte vara ngt problem att väga in henne??
Ser, med spänning, fram emot fortsättningen
Kommentar