TF Mustangbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Ursprungligen postat av hjalleo
    Hej Göran!

Ja, det är klart att du ska ha lite (o)ljud i Catalinan. Det var oerhört läckert ljud och den filmsnutt som jag laddat upp ger tyvärr inte Herr Benedinis ljudmodul räddvisa.

Jaha, var det så enkelt.:icon_butt: Jag har uppenbart lyckats göra det hela lite väl komlicerat. Jag tackar för tipset. Det kommer nog väl till pass nästa gång som jag ska slipa framkanter. Du har möjligtvis inget bra tips för vingspetsar?

I morgon tänkte prova motorn och se hur mycket dragkraft jag har i den. Det blir spännande.

Mvh Olov
    Ett härligt (o)ljud i Catalinan ser jag fram emot!

När jag gör vingspetsarna så brukar göra på ett liknande sätt. Den enda egentliga skillnaden är att istället för att dra sandpappert runt hela vingspetskanten så drar jag den längs med ovan- respektive undersidan och ut till halva spetsen. Men precis som med vingframkanten så krävs det lite övning.

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• hjalleo
      • sep 2010
      • 766

Hej Göran!

Det var vad jag misstänkte. Vi får se om jag vågar mig på det, men det är ju ett jobb som man kan skjuta på...:sarcastic:

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
        • sep 2010
        • 766

Nu har jag byggt den där lilla delen i framkant av vingens undersida. Då jag har flyttat in luckorna för stället (för att det skulle bli mer skalalikt) blev det en liten kompromiss. "Knölen" skulle igentligen ha gått längre akterut men det gick icke så det bidde väl inte 100. Men, på 100 meters avstånd när jag flyger inverterat lär det inte synas i alla fall. Ett par ringar av mitt favoritmaterial delrin fick bli till vingbultsgenomföringar. Lite mer spackel och sen får det duga.
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4982.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,8 KB
ID: 486804 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4983.jpg
Storlek: 53,4 KB
ID: 486805

Nu har jag provkört motorn (Turnigy Rotomax 1.60) i modellen. Propellern jag testade med är en Apc 19X12. Vid ungefär 3 kW, ~76 A, gav den en dragkraft på cirkus 8,4 kg och ca 7000 varv/min. Hm, det var lite mindre än vad jag hade tänkt mig. Jag har i och för sig inte tänkt mig någon luftakrobatik, men det skadar ju inte att ha lite i reserv. Vad tror ni? Räcker det?

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
          • sep 2010
          • 766

Snillen spekulerar

Ursprungligen postat av hjalleo
          Nu har jag byggt den där lilla delen i framkant av vingens undersida. Då jag har flyttat in luckorna för stället (för att det skulle bli mer skalalikt) blev det en liten kompromiss. "Knölen" skulle igentligen ha gått längre akterut men det gick icke så det bidde väl inte 100. Men, på 100 meters avstånd när jag flyger inverterat lär det inte synas i alla fall. Ett par ringar av mitt favoritmaterial delrin fick bli till vingbultsgenomföringar. Lite mer spackel och sen får det duga.
          [ATTACH=CONFIG]27948[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]27949[/ATTACH]

Nu har jag provkört motorn (Turnigy Rotomax 1.60) i modellen. Propellern jag testade med är en Apc 19X12. Vid ungefär 3 kW, ~76 A, gav den en dragkraft på cirkus 8,4 kg och ca 7000 varv/min. Hm, det var lite mindre än vad jag hade tänkt mig. Jag har i och för sig inte tänkt mig någon luftakrobatik, men det skadar ju inte att ha lite i reserv. Vad tror ni? Räcker det?

Mvh Olov
          Jag tror att mätingenjören får bakläxa! :banghead:

Idag insåg jag att något var fel på den mätning av dragkraften som jag gjort. Då jag hjälpte zazzu att mäta dragkraften på en av hans modeller med den digitala fiskevågen jag köpt, insåg jag vilken skillnad det var på resultatet beroende på hur jag höll vågen. Han fick ut ca 7,6 kg dragkraft vid 2 kW, men om jag vinklade vågens handtag sjunk det drastiskt. Inte så konstigt kan man tycka men vem tänkte på det i allt damm som yrde när jag beordrade min son att hålla i vågen medan jag stod på betryggande avstånd och gasade. Faktum är att sonen tyckte att det blåste så mycket damm och annat att han kröp in under en filt. Nu i efterhand så minns jag att han var tvungen att vinkla upp vågens handtag för att kunna läsa av värdet. Det blir nog bakläxa på den här mätningen och då frugan jobbar i helgen så känner jag att ett nytt tillfälle uppenbarar sig.

Mvh Olov

Kommentar

• Thulin
            • maj 2011
            • 6

Hej Mustangbyggare!
            Skickar några bilder på min nu lackeringsfärdiga modell. Modellen en gång påbörjad av Ompa och är nu klar för lackering.
            Motorn är Rcgf 55:a, egen ljuddämpare placerad direkt bakom brandväggen, Robart ställ och sporre, Dymond servon och Futaba radio. Har inte kört motorn i modellen och vet inte dragkraften men modellen väger nu med all utrustning innan lack knappt 9 kg.

Trevlig påsk!
            Ulf

Namn: CIMG0967.JPG
Storlek: 157,0 KB
ID: 486837Klicka på bilden för större version

Namn: CIMG0968.JPG
Storlek: 162,2 KB
ID: 486838Klicka på bilden för större version

Namn: CIMG0969.JPG
Storlek: 150,7 KB
ID: 486839

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Olov, som vanligt får jag tillstöta att det ser ypperligt bra ut. Kan inte undgå att känna suget av att få sprätta upp kartongen till en helt ny och o-rörd byggsats... :lollypop:

Ulf. Underbart att se min gamla Musse stå på egna ben nu. Det är så det tåras i ögonen :icon_pidu:
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              :crazy_pilot:
              //Tomas//

Kommentar

• hjalleo
                • sep 2010
                • 766

Ursprungligen postat av Thulin
                Hej Mustangbyggare!
                Skickar några bilder på min nu lackeringsfärdiga modell. Modellen en gång påbörjad av Ompa och är nu klar för lackering.
                Motorn är Rcgf 55:a, egen ljuddämpare placerad direkt bakom brandväggen, Robart ställ och sporre, Dymond servon och Futaba radio. Har inte kört motorn i modellen och vet inte dragkraften men modellen väger nu med all utrustning innan lack knappt 9 kg.

Trevlig påsk!
                Ulf
                [ATTACH=CONFIG]28001[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]28002[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]28003[/ATTACH]
                Hej Ulf!

Vad roligt att få se lite bilder på din Mustang. Det ser ju riktigt bra ut. Vikten lär du nog inte ha några som helst bekymmer med. Du får gärna visa fler bilder.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                  • sep 2010
                  • 766

Ursprungligen postat av Ompa
                  Olov, som vanligt får jag tillstöta att det ser ypperligt bra ut. Kan inte undgå att känna suget av att få sprätta upp kartongen till en helt ny och o-rörd byggsats... :lollypop:

Ulf. Underbart att se min gamla Musse stå på egna ben nu. Det är så det tåras i ögonen :icon_pidu:
                  Hej Tomas!

Jag tackar och slickar i mig av berömmet. Nu börjar det kännas som om slutet av byggsäsongen är nära så det blir nog inte så mycket mer gjort framöver. Lite glasfiber och epoxy är i alla fall på ingående.

Tänk att din Mustang blev två! Det måste ju betyda dubbel bygglädje.

Mvh Olov

Kommentar

• Fyhren
                    • nov 2006
                    • 316

Hej

Beträffande önskad dragkraft på en warbird skulle jag inte gå under 85% av planets totala vikt.

Hälsningar
                    Peder Fyhr
                    flyger i
                    Eslövs mfk

Kommentar

• hjalleo
                      • sep 2010
                      • 766

Hej Peder!Jag bör få ut drygt nio kg dragkratft med den setupen jag testade sist och det borde räcka. Vad baserar du de 85% på? Är det allmänt vedertaget eller var kommer siffran från? Jag försöker lära mig mer om el, därav min frågvishet.Mvh Olov

Kommentar

• Fyhren
                        • nov 2006
                        • 316

Hej igen
                        Siffran kommer från egen erfarenhet av 8 plan där jag mätt dragkraft contra vikt och fått följande resultat.

Cutlass deltavinge, vikt 3,4 kg , dragkraft 2,3 kg = 68% flyger ok startar från gräs

Josefin dubbeldäckare, vikt 4,0 kg, dragkraft 2,7 kg = 68% som ovan

Champion (Thunder Tiger), vikt 3,6 kg, dragkraft 2,3 kg = 64% som ovan

Samma plan, lättad till 3,3 kg , dragkraft (annan motor) 2,8 kg = 85% väsentilgt bättre att flyga, mer riv

North Star (deltavinge Balsa USA), vikt 4,1 kg, dragkraft 3,0 kg =73% ok på gräs

Enforcer (deltavinge Balsa USA), vikt 5,4 kg , dragkraft 4,6 kg = 85% riktigt bra drag, en fröjd att flyga

J 21 prototyp, vikt 3,3 kg, dragkraft 2,0 kg = 60% svår att få upp från gräset, lite för lite drag även i luften

Extra, vikt 4,1 kg, dragkraft 3,0 kg = 73% startar från gräs men känns lite undermotoriserad för typen

På dessa siffror baserar jag mitt tyckande att för en warbird som i verkligheten har en kraftfull motor bör man inte gå under 85% på en modell. Man kan naturligtvis flyga den även med bara 70% men det kanske innebär vissa svårigheter på gräs och en sämre möjlighet att rädda sig ur en taskig situation samt en inte så skalariktig flygning.

Hälsningar
                        Peder Fyhr
                        flyger i
                        Eslövs mfk

Kommentar

• bokis
                          • maj 2006
                          • 5041

Jag har ju samma Musse,med en bensinare som på 35 cc som pissnödig,medvind och hemlängtan ger kanske 8 kg statisk dragkraft och den flyger lysande..Flyger mycket med den och den har några år på nacken men den ska få vara med i år igen.. Finns en film på den när jag flög den med en trött 26 cc kinesbensinare,men det var (underdrift) i minsta laget.

Det där med motorer,det finns sen ett tag tillbaka en tendens att peta i för stor motor i kärrorna och om man har en tvåtaktsbensinare så låter det riktigt illa när den får fara runt på 75 % gas o fyrtakta,OBS personlig åsikt!
                          Stora mussen jag har ligger kanske på 18-20 kg och väger 25,funkar det med..
                          Men sen hänger det mycket på valet av propp,diameter kontra stigning,man kan ju välja vilken växel man ska köra på...
                          // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                          (nu även med biskvier!)

Kommentar

• hjalleo
                            • sep 2010
                            • 766

Ursprungligen postat av Fyhren
                            Hej igen
                            Siffran kommer från egen erfarenhet av 8 plan där jag mätt dragkraft contra vikt och fått följande resultat.

Cutlass deltavinge, vikt 3,4 kg , dragkraft 2,3 kg = 68% flyger ok startar från gräs

Josefin dubbeldäckare, vikt 4,0 kg, dragkraft 2,7 kg = 68% som ovan

Champion (Thunder Tiger), vikt 3,6 kg, dragkraft 2,3 kg = 64% som ovan

Samma plan, lättad till 3,3 kg , dragkraft (annan motor) 2,8 kg = 85% väsentilgt bättre att flyga, mer riv

North Star (deltavinge Balsa USA), vikt 4,1 kg, dragkraft 3,0 kg =73% ok på gräs

Enforcer (deltavinge Balsa USA), vikt 5,4 kg , dragkraft 4,6 kg = 85% riktigt bra drag, en fröjd att flyga

J 21 prototyp, vikt 3,3 kg, dragkraft 2,0 kg = 60% svår att få upp från gräset, lite för lite drag även i luften

Extra, vikt 4,1 kg, dragkraft 3,0 kg = 73% startar från gräs men känns lite undermotoriserad för typen

På dessa siffror baserar jag mitt tyckande att för en warbird som i verkligheten har en kraftfull motor bör man inte gå under 85% på en modell. Man kan naturligtvis flyga den även med bara 70% men det kanske innebär vissa svårigheter på gräs och en sämre möjlighet att rädda sig ur en taskig situation samt en inte så skalariktig flygning.

Hälsningar
                            Peder Fyhr
                            flyger i
                            Eslövs mfk
                            Tack Peder!

Det var mycket fakta. Tror du inte att gräsets motstånd, friktionen, är i stort sett densamma i dina "små" modeller som min lite större Mustang på knappt 11 kg? I så fall torde det fungera bra med mindre än 85% dragkraft i förhållande till vikt.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                              • sep 2010
                              • 766

Ursprungligen postat av bokis
                              Jag har ju samma Musse,med en bensinare som på 35 cc som pissnödig,medvind och hemlängtan ger kanske 8 kg statisk dragkraft och den flyger lysande..Flyger mycket med den och den har några år på nacken men den ska få vara med i år igen.. Finns en film på den när jag flög den med en trött 26 cc kinesbensinare,men det var (underdrift) i minsta laget.

Det där med motorer,det finns sen ett tag tillbaka en tendens att peta i för stor motor i kärrorna och om man har en tvåtaktsbensinare så låter det riktigt illa när den får fara runt på 75 % gas o fyrtakta,OBS personlig åsikt!
                              Stora mussen jag har ligger kanske på 18-20 kg och väger 25,funkar det med..
                              Men sen hänger det mycket på valet av propp,diameter kontra stigning,man kan ju välja vilken växel man ska köra på...
                              Hej Bokis!

Det var MYCKET skönt att höra! Jag tror nog att den skulle flyga med 8,4 kg dragkraft och farten är den nog inget fel på. Den varvade ungefär 7 000 varv/min vilket ger en hastighet på knappt 130 km/h teoretiskt. Kan man räkna så? Det var mer att jag blev lite besviken när jag inte fick mer äm 8,4 kg på vågen. Jag hade räknat med ca 1 kg mer. Men, som jag skrev tidigare, höll sonen den snett så jag ska göra om mätningen. Undrar just hur frugan har uppfostrat honom?:sarcastic:

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                                • sep 2010
                                • 766

Baffling

Nu har jag gjort om bafflingen. Den gamla blev inte helt lysande så den åkte ut och in kom en ny som satt lite bättre till. Nu sluter den ganska tätt kring motorn och jag tror att luften åker den väg jag vill. Måhända behöver jag strypa spalten på sidorna om motorn för att styra den än mer.

Namn: DSC_4987.jpg
Storlek: 41,4 KB
ID: 486889 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4988.jpg
Storlek: 48,2 KB
ID: 486890 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4992.jpg
Storlek: 59,7 KB
ID: 486891

På mittenbilden syns det även hur gigantiskt stort insläppet är. I verkligheten är munnen mycket mindre, men det kan jag fixa någon regnig höst när jag känner för det. Nu återstår bara att ta upp lite "hål" där bak så att luften kan ta vägen någon stans.

Mvh Olov

Kommentar

Arbetssätt...