TF Mustangbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewalds
    • jul 2009
    • 532

Detta med RDS är ju en väldigt intressant lösning, tycker jag. Följer med stort intresse ditt gedigna arbete.
    Resultatet torde bli alldeles förträffligt även om det inte är helt enkelt alla gånger.. Men vem har sagt att det ska vara lätt

/Micke

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Ursprungligen postat av hjalleo
      Äntligen fredag och hemkommen från "huvudkontoret".

Jag har fortsatt på RDSen. En del av tiden har jag ägnat mig åt att försöka hitta en optimal lösning för flapsen. De 90°-stänger som I.R.F. Machineworks rekommenderar till flaps funkar inte i min Mustang. Flapsen ska bara vinklas ner ca 30° och då är en 90° krök på tok för mycket.

Då rörelsen är i 3 dimensioner så blev det till att damma av trigonometrikunskaperna för att räkna på vilken vinkel kröken ska ha samt vilken vinkel stången ska ha i förhållande till gångjärnslinjen. Mååånga vinklar blir det... Hm, någon annan borde ju ha haft samma dilemma som jag? Mycket riktigt, ganska snart hittade jag vad jag sökte på nätet i form av en PDF-fil. För de av er som är sugna på RDS kan jag rekommendera följande fil för att i förväg räkna på vinklarna för att få optimalt utslag.
      [ATTACH]32111[/ATTACH]

I mitt fall bestämde jag mig för en vinkel på 32° på kröken och 80° mot bakkant. Jag får då ~32° på flapsen vid 90° vridning på servot.
      [ATTACH=CONFIG]32112[/ATTACH]

När jag snokande runt på nätet hittade jag även en monteringsanvisning från I.R.F. Machineworks. Där var det mycket tydligt beskrivet att stången INTE ska gå genom en bussning då den måste kunna röra sig upp/ned om inte allt ligger i linje med varandra. Däremot får den inte kunna röra sig i sidled. Hm, det blev till att skrota mina bussningar i delrin och ordna nya med avlånga hål. Nedan syns de bitar som ska limmas in vid flapsen och hur det bidde vid ena skevet. De nya bussningarna har preparerats med tunnt CA-lim för att få en hård yta innan de limmades in.
      [ATTACH=CONFIG]32113[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]32114[/ATTACH]

Nu ska jag försöka förbereda flaps och skev inför fräsningen av pocketspåret.

Mvh Olov
      Det där kände jag inte riktigt till. Kontaktade dom innan jag beställde prylarna och beskrev vilken modell och frågade specifikt vilka produkter jag behövde...

Men det ska bli riktigt intressant att se fortsättningen på detta. RDS installationen är riktigt intressant. Funderar på att hitta på något liknade (om det går) med min Warhawk....
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

Kommentar

• hjalleo
        • sep 2010
        • 766

Ursprungligen postat av Ompa
        Det där kände jag inte riktigt till. Kontaktade dom innan jag beställde prylarna och beskrev vilken modell och frågade specifikt vilka produkter jag behövde...

Men det ska bli riktigt intressant att se fortsättningen på detta. RDS installationen är riktigt intressant. Funderar på att hitta på något liknade (om det går) med min Warhawk....
        Hej Tomas!

Nej, det förstår jag. På deras hemsida så är det just 90° som rekommenderas till flaps. Jag har inte heller haft en tanke på det innan jag har börjat montera RDSen. Men, men det var ju inga stora bekymmer. Jag har faktiskt prova att avhärda tråden för att kunna räta ut den. Därefter har jag härdat den igen. Det verkar faktiskt som att det funkade bra.

PS! Jag följer en tråd på rcscalebuilder där det byggs en P 51 A med RDS. Till min stora förvåning skriver trådägaren och visar bilder på att han har fått en Drake av en kompis som är på besök. Gissa vem det är.

Det var himla skoj att träffas. Jag hoppas att det blir fler tillfällen för det.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
          • sep 2010
          • 766

Ursprungligen postat av ewalds
          Detta med RDS är ju en väldigt intressant lösning, tycker jag. Följer med stort intresse ditt gedigna arbete.
          Resultatet torde bli alldeles förträffligt även om det inte är helt enkelt alla gånger.. Men vem har sagt att det ska vara lätt

/Micke
          Hej Micke!

Ja, nog var RDSen en utmaning. Det är inte fullt lika enkelt som med traditionella stötsänger. Men jag tror att de avlånga hålen gör det hela mycket enklare. Nu gör det inget om det diffar någon tiondel längre. Just nu väntar jag på att få hjälp med att fräsa spåren i roderytorna. Sen blir det till att testa hur det bidde.

Mvh Olov

Kommentar

• ewalds
            • jul 2009
            • 532

Hej Micke!

Ja, nog var RDSen en utmaning. Det är inte fullt lika enkelt som med traditionella stötsänger. Men jag tror att de avlånga hålen gör det hela mycket enklare. Nu gör det inget om det diffar någon tiondel längre. Just nu väntar jag på att få hjälp med att fräsa spåren i roderytorna. Sen blir det till att testa hur det bidde.

Mvh Olov

Ser fram emot testet!

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Det ser verkligen bra ut Olov! :lollypop:

Göran
              Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• hjalleo
                • sep 2010
                • 766

Ursprungligen postat av Sweeper
                Det ser verkligen bra ut Olov! :lollypop:

Göran
                Tack Göran!

/Olov

Kommentar

• hjalleo
                  • sep 2010
                  • 766

I väntan på...

Under tiden som jag väntar på lite fräshjälp till RDSen har jag förberett för momentet. Mer om det när själva fräsandet blir av.

Då jag har tänkt ha dioder till positionsljusen duger inte de små plastbitar jag har då de inte är genomskinliga.
                  I stället fick de fungera som mall för att dra lite upphettad plast över. Men, se det dög de inte riktigt till heller. De bidde lite mjuka av värmen och höll därmed inte formen.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_6014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 26,6 KB
ID: 490695

Det blev att ta fram Sweepers favoritmaterial: Chemiwood! Av en liten bit chemiwood sågade och slipade jag till en form så lik originalet som möjligt.

Namn: DSC_6015.jpg
Storlek: 24,5 KB
ID: 490696

Nu gick det att gå på med varmluftpistolen utan att formen gav med sig. Men lätt var det inte. Först på femte försöket blev det bra. Nedan syns det fyra misslyckade försök och ett lyckat. Sista bilden visar det lyckade resultatet och originalet.

Namn: DSC_6019.jpg
Storlek: 92,9 KB
ID: 490697 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_6018.jpg
Storlek: 69,3 KB
ID: 490698

Nu är det bara att ge sig ut på jakt efter lite mer plast så att jag kan göra nummer två också.

Mvh Olov

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Nice

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• ewalds
                      • jul 2009
                      • 532

Kan du inte ta lite plast från en PET-flaska, bara?

/Micke

Kommentar

• hjalleo
                        • sep 2010
                        • 766

Ursprungligen postat av Ompa
                        Nice

Tack Tomas!

Hur går det med ditt bygge? Jag suktar efter uppdateringar.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                          • sep 2010
                          • 766

Kan du inte ta lite plast från en PET-flaska, bara?

/Micke
                          Hej!

Det hade jag inte ens tänkt på, men nu har jag i alla fall testat. Det gick inte alls bra. Den beter sig inte på samma sätt. Kanske var det för tjock plast eller så är det en annan sorts plast. Vad vet jag?

Mvh Olov

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Ska ta mig i kragen och få lite eld i baken så det händer något... :eek:

Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• ewalds
                              • jul 2009
                              • 532

Hej!

Det hade jag inte ens tänkt på, men nu har jag i alla fall testat. Det gick inte alls bra. Den beter sig inte på samma sätt. Kanske var det för tjock plast eller så är det en annan sorts plast. Vad vet jag?

Mvh Olov
                              Va bara en tanke.. Vad värmer du plasten med?
                              När jag formade framrutan till cuben värmde jag genom att doppa i kokande vatten. Funkade klockrent.
                              Om det inte blev bra på första så bara att doppa igen, hur många ggr som helst. Inga sprickor, missfärgningar eller spänningar.
                              Men du fick ju till det ändå så kanske överflödigt detta..

/Micke

Kommentar

• hjalleo
                                • sep 2010
                                • 766

Va bara en tanke.. Vad värmer du plasten med?
                                När jag formade framrutan till cuben värmde jag genom att doppa i kokande vatten. Funkade klockrent.
                                Om det inte blev bra på första så bara att doppa igen, hur många ggr som helst. Inga sprickor, missfärgningar eller spänningar.
                                Men du fick ju till det ändå så kanske överflödigt detta..

/Micke
                                Hej Micke!

Jag värmde med varmluftpistolen. Vatten skulle nog ha funkat bättre, men nu var det så liten del så det fick bli varmluftspistolen.

Vad använde du för plast?

Mvh Olov

Kommentar

Arbetssätt...