När jag gjorde mina glas till Tempesten hade dottern precis fyllt år. Kartongerna som presenterna/leksakerna låg i hade stora "fönster" av plast, den plasten var perfekt!
TF Mustangbygge
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Plasten till fönsterna var medskickad i satsen o sannolikt för tjock för ditt ändamål.
Annars lät Christers idé inte dum alls.. Sån hård förpackningsplast, (som man aldrig får upp), är ju skapligt tunn o borde gå bra att forma. Det ska jag komma ihåg!
/MickeKommentar
-
Lite småpyssel
Jag har ägnat mig åt att lätta modellen lite grand. Ja, ska jag var ärlig så är det väldigt lite. Men, många, många bäckar små...
Jag har tagit upp ett par hål i lättplaywooden som ska bära upp radiatorscoopet.
Fästena för skev- och flapservona har även de fått bidraga till en lättare modell. Genom att borra upp hålen och snedfasa kanterna har jag lyckats göra varje fäste ca 1 gram lättare. Visst är det fantastiskt!:triumphant:
Jag får väl säga som Gunde gjorde när han fick frågan om det gram han sparat på att skaffa stavspetsar av titan gjorde någon fysisk skillnad: "Nä det gör de nog inte, men bara vetskapen om att jag har stavar som är nåt gram lättare än konkurenterna ger en mental fördel". Skämt å sido. Varje gram jag kan få ner kärran känns behövligt och som sagt, många bäckar små... Den kommer bli tung ändå.
Jag har även rätat ut två av RDS-stängerna till ca 32°. Jag hettade först upp kröken till "körsbärsrött" för att sedan låta den svalna långsamt. Sen rätade jag ut dom för att därefter hetta upp kröken igen för att sen snabbt kylas i lite motorolja. Tror ni att det funkar som härdning?
Mvh OlovKommentar
-
RDS, fortsättning.
Nu har jag fått hjälp av Zazzu att fräsa "spåren" för RDS-fickorna och det blev kanon!
Trots fredagkväll och allt vad det innebär så kunde jag inte låta bli att mickla ihop ena sidan av vinghalvan lite provisoriskt. Servona ligger bara löst i vingen. Nedan har ni två filmsnuttar på hur det blev. Jag tycker att det funkar väldigt bra med skeven men flapsen känns lite "svampig". Hm, det blir till att ta reda på varför.
Mvh OlovKommentar
-
Hej Lelle!
Jag har en T8FG och även om Futaba aldrig hade tänkt bjussa på servo slow funktion så går det att åstadkomma två sådana genom att vara lite kreativ vid programmeringen av radion. Så det är min radio som styr hastigheten. Det var radion som styrde hastigheten på canopyn tidigare i tråden också. Om du är nyfiken så finns det en sida på nätet där kloka användare har lagt upp lite tips om hur man gör. http://futaba8fg.wikidot.com/
Mvh OlovSenast redigerad av hjalleo; 2012-09-22, 15:20.Kommentar
-
Hej
Skulle vilja kommentera det där med härdningen. Utan att vara särskilt hemma på detta så har jag för mig att det skall vara lite tvärtom nämligen först värma till rött och kyla i vätska sen värma till blått och låta svalna. Vore trevligt att få en kommentar från någon som verkligen vet. Detta med att rikta en pianotråd och sen härda den är något som sannolikt många med mig vore tacksamma för att en gång för alla få veta sanningen kring från någon som kan ämnet.
Hälsningar från
Peder Fyhr som följer tråden med beundran
flyger i
Eslövs mfkKommentar
-
Hej Peder!Hej
Skulle vilja kommentera det där med härdningen. Utan att vara särskilt hemma på detta så har jag för mig att det skall vara lite tvärtom nämligen först värma till rött och kyla i vätska sen värma till blått och låta svalna. Vore trevligt att få en kommentar från någon som verkligen vet. Detta med att rikta en pianotråd och sen härda den är något som sannolikt många med mig vore tacksamma för att en gång för alla få veta sanningen kring från någon som kan ämnet.
Hälsningar från
Peder Fyhr som följer tråden med beundran
flyger i
Eslövs mfk
Jag tror att det är anlöpningen som du far efter, dvs där man återger stålet lite av dess seghet. Ja, den biten har jag slarvat med men det går väl att göra om antar jag.
Mvh OlovKommentar
-
Glasning...
Som jag nämnde tidigare kändes klaffarna lite svampiga med RDSen. Jag tror att det är två olika skäl till det. Det ena är att gångjärnen flexar lite. Det borde bli bättre när de är limmade. Det andra skälet är att själva pocketsen flexar lite i klaffen när stången så att säga bänds. Orsaken till detta är att jag har gjort träförstärkningen för pocketsen för grund. Den blev genomfräst och därmed är det inget som fixerar den i "höjdled". Eller uttryckt med andra ord: klaffen verkar bändas isär lite när stången belastas. För att komma till rätta med den här delen så gjorde jag hål i klaffen och limmade in två genomgående tappar precis akter om fickan. Nu borde det flexa mindre.
Trimroder måste det ju finnas på skeven. Sagt och gjort. Fram med lite bilder för att kunna mäta sig fram till rätt storlek. Därefter var det ganska enkelt att rita ut dom och skära med kniv.
Nu var det dags för mig att för först gången i mitt liv glasa något på riktigt. Glasfiber och peelply klipptes till. Peelplyen fick en omgång av strykjärnet för att bli slät. Allt plockades fram och epoxy blandades. Sen var det "bara" att hälla på epoxyn och stryka ut med ett plastkort. Därefter strök jag på peelplyen för att med dess hjälp pressa igenom all överflödig epoxy. Det var lite pilligt med trimrodren, peelplyen vågade jag inte använde då den är ganska styv. Den känns lämpligare för lite större ytor.
I morgon kan jag se hur det blev.
Mvh OlovKommentar
-
Glasning
Nu är skev, flaps och trimroder helt färdigglasade.
Peelplyen var suverän!
Jag har visserligen ingen erfarenhet av att glasa på traditionellt vis men med peelplyen var det väldigt smidigt. När epoxyn hade härdat var det bara att dra bort peelplyen och sen några tag med sandpappret och vips hade jag en slät yta klar för sprutspackel.
I kväll blev även vingens undersida glasad. Det ska bli spännande att dra bort peelplyen i morgon och se hur det blev. Det var lite pilligt runt fästet för pylonen. Jag skulle inte bli jätteförvånad om det inte blev 100. Nedan är ett par bilder på hur det ser ut när peelplyen är påstruken.
Mvh OlovKommentar

Kommentar