Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-

Hjulen fick hjälp att hitta hem idag.

Nästa steg blir att hitta lämpliga fjädrar. I värsta fall så får jag bara tillverka några.
GöranKommentar
-
Kommentar
-

Eftersom jag väntar på servona till landningsstället så får jag gå vidare i bygget. Så idag var det dags att installera guideröret.

För att underlätta riktandet av röret så är de befintliga hålen i kroppen och spryglarna 40 mm i diameter. Aluminiumröret är 35 mm och det ger lite spelrum. Men för att få en bra passning så har jag kapat till ett antal plywood bitar där hålet passar precis på guideröret. När röret är inpassat så att alla vinklar stämmer, så är det bara till att smeta lim på plywood bitarna (som redan sitter på röret) och pressa dem på plats.

GöranKommentar
-

Så var det dags att fixera de yttre ändarna på guideröret som skall sitta i kroppen. Först fick jag limma fast lite tunn balsa så att jag får en stum baksida på håligheten.

Därefter blandades det ihop en mix av microfiber och epoxy som smetades ned i hålrummet runt röret.

Och till slut så placerade jag en tunn balsa bit runt röret och tejpade fast den så att jag kunde snurra runt kroppen och göra samma sak vid den andra ändan på röret.
GöranKommentar
-
Riktigt smutt lösning med passning av guideröret, den idén skall jag absolut ta med mig till andra rörpassningar.
Det är så roligt att följa dessa byggloggar av duktiga, händiga, finurliga och kluriga konsthantverkare och suga åt sig idéer som en törstig svamp. Tror jag aldrig kommer att bygga något i denna skalan eller omfattningen men som allt annat kan idéer skalas om och anpassas i det oändliga.
Tack :lollypop:Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.Kommentar
-
Tack Olof!Riktigt smutt lösning med passning av guideröret, den idén skall jag absolut ta med mig till andra rörpassningar.
Det är så roligt att följa dessa byggloggar av duktiga, händiga, finurliga och kluriga konsthantverkare och suga åt sig idéer som en törstig svamp. Tror jag aldrig kommer att bygga något i denna skalan eller omfattningen men som allt annat kan idéer skalas om och anpassas i det oändliga.
Tack :lollypop:
Jag håller med dig om att det är roligt och intressant att följa alla byggtrådarna. För man snappar ju upp ett och annat hela tiden som man kan prova.
GöranKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-

Fler distansbitar så jag kan installera guiderören i vingarna. De här skall användas i den högra vingen.

Styrpinnarna blev tillverkade och limmades på plats.

Så var det dags för en motivations boost!

GöranKommentar
-
Kommentar

Kommentar