Jag är nyfiken på vilken vikt/vingbelastning du räknar med och hur du tror kärran blir/uppför sig med den belastningen?
Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Vikten utan ackar hamnar troligtvis runt 17 kg och runt 22 med dem på plats. Vingbelastningen kommer att hamna runt 110-120 gram per kvdm om jag har räknat rätt.
Kärran kommer att flyga lugnt och stabilt. Det har byggts några stycken runt om i världen vid det här laget och alla som jag har pratat med säger samma sak om sina modeller....lugn och stabil.
GöranKommentar
-
Aha, jo det stämmer bra om den är strax under 4 m i spännvidd.
Ja det blir ju en väldigt låg vinglast för en så stor kärra, ger WCL på ca 8 så det är strax över trainer
Kommentar
-
Då finns det hopp!
Den där länken var användbar.
Här är en filmsnutt från en kompis provflygning av en Catalina byggd av hans far efter samma ritningar som jag har.
GöranKommentar
-
Ja den länken känns nyttig, fått den på ett av forumen av någon vänlig.Då finns det hopp!
Den där länken var användbar.
Här är en filmsnutt från en kompis provflygning av en Catalina byggd av hans far efter samma ritningar som jag har.
Göran
Det var inte mycket motor på den som jag tänker men den flög ju jätte fint.
Jag hade gissat på att 2x50 cc varit lagom, där ser man.Kommentar
-
Hej Göran!
Tjusigt bygge med trevliga lösningar, jag har ju sett hon Live på erat senaste Meeting :icon_pidu:
Hon kanske kan beskådas i färdigt skick till nästa Meeting då? :lollypop:
Matsa...I hangaren:
TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
* TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:Kommentar
-
Sturlas Catalina flög med ett par 38cc motorer.
Varje gång jag ser Lyles video när han flyger sin fars Catalina så blir jag så inspirerad att få min klar.
GöranKommentar
-
Tack Mats!
Det finns en överhängande risk/chans att Catalinan är klar tills dess.
GöranKommentar
-

Ovansidan på den högra halvan på stabben är klar.

Det blev mer gjort på kroppen...den här gången på höger sida.
GöranKommentar
-
-

Så var ovansidan slipad. Dags att vända på kroppen....flygplanskroppen alltså.
GöranKommentar
-
-
Kommentar

Kommentar