Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-

Slipandet har pågått större delen av dagen och nu är det inte mycket kvar innan det är dags för glasning.

Bakkanten på kroppen, precis under rodret, behövdes göras om. Så jag sågade bort en del av det här området och ersatte det med en bit hård balsa. Lite täljande senare så såg det ut så här.

Mats kom förbi med piloten eftersom det var dags för ett studiebesök. Och jag tror att piloten var en aning missnöjd med vad han fick se i cockpiten. Extremt spartanskt inrett än så länge. Och till råga på allt så fick han sitta på en planka.
Oavsett vilket....Tack Mats! 

Det går framåt!
GöranKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-

Redo för glasning....till slut.

Jag har använt det här på några andra modeller och jag är väldigt nöjd med det. Det viktiga att komma ihåg är att det är inte så lämpligt att använda på modeller som har plankats med 1,5-2 mm balsa eller tunnare då plankningen ligger på plana ytor. Vätskan i Eze-Koten får balsan att slå sig. Är det krökta ytor så har jag inte haft problem med det.

I vanlig ordning så är det viktigt att ytan är helt färdigslipad och dammfri. Sedan är det bara till att pensla på ett tunnt lager. Ju tunnare plankningsmaterial, desto tunnare strykning.
När detta första lagret har torkat så slipar man ytan med ett 400 slippapper.

Därefter är det bara till att klippa till glasfiber bitar i lämpliga storlekar och lägga dem på plats...fram med penseln och Eze-Koten och börja måla fast duken mot ytan. Fördelen med den här typen av fästmaterial är att det torkar till dammtorr på mindre än 20 minuter och det går att slipa det inom en timme.

När det har torkat så kan jag ta bort överflödet av glasfiber genom att slipa med ett 200 papper längs med kanterna. På så sätt får jag väldigt snygga kanter.
Åtgången av Eze-Kote fram till det här läget är cirka 2 dl.
GöranKommentar
-

Så var det dags för ytbehandlingsomgång nr 2. Hagmans sprutspackel i tre tunna lager.

När jag ändå höll på så fick kroppen sig ett par omgångar med. Så nu återstår det bara till att börja slipa. :sarcastic:
GöranKommentar
-
Så du skulle inte rekommendera Eze-Koten till att klä en vinge?
Känns skönt att du är borta från bygglokalen några kvällar i veckan. Nu är din byggtakt NÄSTAN nere i samma som vi vanliga dödliga!Kommentar
-
Jag måste nog göra ett tillägg, dagen efter glasningen med Eze-kote kunde man ana
att balsan på en vinghalvan hade bubblat sig lite, men jag vet inte riktigt om jag missat det
före, för efter glasningen så blev det så mycket blankare och det var av det jag så det i
snett motljus.
MVH Krålle.Kommentar

Kommentar