TF Mustangbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hjalleo
    • sep 2010
    • 766

Ursprungligen postat av Sweeper
    Jag håller med Tomas, det ser bra ut. Väldigt bra ut!:applouse:

Göran
    Tack Göran!

Det var faktiskt enklare än vad jag hade föreställt mig.

Nu håller jag på med ABS-kåpan som ska sitta under. Det är mycket svårare att få till den utan glipor och det luktar apa när man slipar plasten.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
      • sep 2010
      • 766

Kåpa

För dom av er som tycker att jag legat på latsidan kan jag bara bekräfta att så är det. Jag har jobbat med ABS-kåpan i nosen och den var fruktansvärt tråkig. Dels var det ett trist material att jobba i men framför allt är jag lite besviken på att formen inte är speciellt bra. Den har inte samma form som en riktig Mustang och jag förstår varför en del som bygger den här byggsatsen köper kåpa från annat håll. Men, då jag redan från början bestämt mig för att den inte behöver vara 100% skala så nöjer jag mig med den kåpa som var medskickad.

Jag började med att limma in förstärkning på långsidorna för att få det hela lite mer stabilt. Sen gjorde jag sex stycken dubbar att sätta fast i kåpan. Till kroppen svarvade jag sex motsvarande brickor att limma fast.
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4740.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,5 KB
ID: 485943 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4751.jpg
Storlek: 93,8 KB
ID: 485944

Dubbarna limmade jag med vanligt vitlim och brickorna limmades med lite epoxy.

Namn: DSC_4753.jpg
Storlek: 39,0 KB
ID: 485945 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4757.jpg
Storlek: 35,1 KB
ID: 485947 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4755.jpg
Storlek: 65,2 KB
ID: 485946

Och på plats ser det ut så här:

Namn: DSC_4754.jpg
Storlek: 58,5 KB
ID: 485948

Det ser mycket bättre ut på bilden än i verkligheten! För att få till en bra övergång mellan plast och trä behöver jag nu spackla ABS-kåpan och där verkar PP100 funka kanon. Kvar är nu att ordna en "sprygel" i playwood i kåpans bakkant men tyvärr har jag ingen lämplig playwood hemma så vi får se hur det går.

Jag vet inte heller hur jag ska göra låsningen av kåpan. Antingen blir det magneter eller så gör jag någon typ av låspinne i bakkant.

Mvh Olov

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Det där var en fiffig lösning på montaget av motorkåpan. Dock ställer jag mig tveksam till att det verkligen håller med bara magneter. Blir ju ett välldans flås från proppen, och jag har tidigare testat med bla luckor och endast magneter, och det vill tyvärr inte hålla.

Keep it up :fans:
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

Kommentar

• hjalleo
          • sep 2010
          • 766

Ursprungligen postat av Ompa
          Det där var en fiffig lösning på montaget av motorkåpan. Dock ställer jag mig tveksam till att det verkligen håller med bara magneter. Blir ju ett välldans flås från proppen, och jag har tidigare testat med bla luckor och endast magneter, och det vill tyvärr inte hålla.

Keep it up :fans:
          Hej Tomas!

Du har nog rätt i att bara magneter blir lite tveksamt. Det får nog bli någon typ av låsanordning också.

Mvh Olov

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Tomas har nog rätt, bara magneter som håller och blåset från propellern det leder nog bara till en saknad kåpa.

Men det ser snyggt ut!

Göran
            Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Lelle
              • aug 2007
              • 1472

Ursprungligen postat av hjalleo
              Och på plats ser det ut så här:
              [ATTACH=CONFIG]25972[/ATTACH]

Det ser mycket bättre ut på bilden än i verkligheten! Mvh Olov
              Nej du Olov. Det där tror jag inte på för kameran ljuger aldrig! Jag får sälla mej till dom andra att det är ett riktigtproffsjobb som du gjort. Jättesnyggt helt enkelt :applouse:
              /Lelle

Kommentar

• hjalleo
                • sep 2010
                • 766

Ursprungligen postat av Sweeper
                Tomas har nog rätt, bara magneter som håller och blåset från propellern det leder nog bara till en saknad kåpa.

Men det ser snyggt ut!

Göran
                Hej Göran!

Hm, det låter som en bra ursäkt för att få köpa en snyggare kåpa.

Nä, skämt åsido. Det får lov att bli någon typ av låspinne.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                  • sep 2010
                  • 766

Ursprungligen postat av Lelle
                  Nej du Olov. Det där tror jag inte på för kameran ljuger aldrig! Jag får sälla mej till dom andra att det är ett riktigtproffsjobb som du gjort. Jättesnyggt helt enkelt :applouse:
                  Jag tackar för berömmet, men det ser faktiskt bättre ut på bilden än i verkligheten.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                    • sep 2010
                    • 766

Fortsättning på kåpan

Nu har jag gjort ett spant i bakkant av kåpan. Jag gjorde spantet helt så att jag inte skulle deformera kåpan under inlimningen. Spantet ska tas ur så att det blir någon centimeter kvar, det borde räcka för att skapa lite stadga.

Namn: DSC_4761.jpg
Storlek: 90,9 KB
ID: 486006

Jag har även gjort en låsanordning som är dåld inne i kåpan. Den består av en pianotråd som är fjäderbelastad. Bussningar har jag gjort av mitt favoritmaterial delrin. Nu kan den banne mig inte blåsa bort längre. Den där glipan som ni ser på bilden längst till höger beror på ett lite väl nitiskt slipande innan ihoplimning av halvorna.:banghead:

Namn: DSC_4762.jpg
Storlek: 91,7 KB
ID: 486008 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4760.jpg
Storlek: 26,1 KB
ID: 486007 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4764.jpg
Storlek: 63,5 KB
ID: 486009

Jag har även lagt på en första omgång PP100 och slipat in. Anledningen till att jag spacklar kåpan är att den är krökt innåt vid skarven till kroppen och skulle jag inte spackla så blir det ett sjunk där i stället. Nedan syns första omgången spackel inslipat och den andra bilden visar en nyspacklad nedre del av kåpan. Det blir en jädrigt bra skarv när man fuskar så här med spackel.

Namn: DSC_4767.jpg
Storlek: 52,6 KB
ID: 486010 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4768.jpg
Storlek: 47,9 KB
ID: 486011

Nu blir det paus i byggande i lite drygt två veckor. Jag och frugan packar in oss i ett plan och försvinner till värmen under två veckor. Kanske blir det någon trevlig strandbild som kan göra en och annan byggare avundsjuk...:aetsch:

När jag kommer hem hoppas jag att det väntar två drivackar och propeller på mig.

Mvh Olov

Kommentar

• Lelle
                      • aug 2007
                      • 1472

Elegant lösning på låsningen. Den kommer jag att lägga i mitt "tipsarkiv" , och passformen på kåpan ser då ut att vara i det nämaste perfekt. :applouse:
                      /Lelle

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

En mycket bra och snygg lösning på låsningen av kåpan :lollypop:
                        Gör som Lelle och sparar den i mitt arkiv på "bra ha" lösningar :sarcastic:
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        :crazy_pilot:
                        //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
                          • maj 2006
                          • 1228

Lite härlig Mustangfilm att njuta av i den bistra vinterkylan!

Keep up the good work hjalleo!!
                          /Christer Landberg

Fw190D9
                          Fw190F2
                          Hawker Tempest Mk. V
                          S29C Tunnan

Kommentar

• hjalleo
                            • sep 2010
                            • 766

Ursprungligen postat av Lelle
                            Elegant lösning på låsningen. Den kommer jag att lägga i mitt "tipsarkiv" , och passformen på kåpan ser då ut att vara i det nämaste perfekt.:applouse:
                            Hej Lelle!

Tack!

Kåpan kommer nog sitta kvar och den är snabbt däntagbar vilket underlättar då jag räknar med att kunna ha drivackarna placerade under kåpan.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                              • sep 2010
                              • 766

Ursprungligen postat av Ompa
                              En mycket bra och snygg lösning på låsningen av kåpan :lollypop:
                              Gör som Lelle och sparar den i mitt arkiv på "bra ha" lösningar :sarcastic:
                              Hej Tomas!

Tackar! Jag är nöjd med lösningen och jag tror nog att den kommer att funka.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                                • sep 2010
                                • 766

Ursprungligen postat av ChristerL
                                Lite härlig Mustangfilm att njuta av i den bistra vinterkylan!

Keep up the good work hjalleo!!
                                Hej Christer!

Tack för länken. Vad synd att man måste njuta av den i den bistra vinterkylan! Det har jag tyvärr ingen här i Thailand så jag får väl vänta till dess att jag är tillbaka i Sverige...:sarcastic:däremot har jag en väldigt slö internetuppkoppling.

Mvh Olov

Kommentar

Arbetssätt...