TF Mustangbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hjalleo
    • sep 2010
    • 766

Hej Micke!

Jodå, det går framåt även om det just nu känns som jag mest väntar på lite material. Blydaggarna borde kunna fungera väl för att få balans i kärran, men man ska ha klart för sig att den konstruerades för en motor på 2,05 kg plus ljuddämpare! Till detta kom även några dl bränsle och något att fästa motorn på. Mina ackar, motor, fartreglage och box landar in på ca 2,3 kg vilket jag tycker känns ganska bra ändå.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
      • sep 2010
      • 766

Fortsättning av motorinstallation

Sent ska syndaren vakna...

Då jag börjar bli lite orolig för totalvikten som ser ut att landa in på ca 10,8 kg jagar jag varje möjlighet att lätta modellen. Om jag redan från början hade bestämt mig för att köra el och inte bensin så hade jag nog kunnat lätta modellen under hela byggandet. Framför allt hade nog kroppen kunnat blivit lite lättare genom lite kirurgi. Hur som helst, nu är det som det är och det jag kan göra är att hålla ner vikten på det som återstår och försöka göra lite lättningshål här och där.

På det temat har jag nu gjort en liten "låda" för ackarna. Lådan är gjord av 1 mm plywood och skall limmas på plats när jag vet var ackarna ska sitta i längsled. Någon form av stropp/kardborreband får sen hålla dom på plats i lådan. Tack vara de enorma lättningshålen i lådan fick jag ner vikten till 19,6 gram! :sarcastic: Lättningshålen bidrog med den smått sensationella viktminskning på 3,3 gram!:sarcastic::sarcastic:

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4943.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,4 KB
ID: 486413 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4945.jpg
Storlek: 68,3 KB
ID: 486414

Mvh Olov
      Senast redigerad av hjalleo; 2012-03-04, 18:54.

Kommentar

• hjalleo
        • sep 2010
        • 766

Wing fillets

Nu har jag börjat med wing fillets. Vad heter det på svenska? Man skulle egentligen limma fast plywoodbitarna med CA-lim men jag föredrog PU-lim.

Namn: DSC_4946.jpg
Storlek: 44,8 KB
ID: 486424

Då det var så himla tråkigt att sitta och titta på torkande lim så började jag med radiator scoopet. Tre plastbitar ska tillsammans bilda ett scoop efter att de blivit sammandfogade med CA-lim. Även här kommer det att gå åt lite tålamod för att passa in scoopet mot vingen. Men det ska väl också gå, även om jag tycker att det är ett tråkigt material.

Namn: DSC_4949.jpg
Storlek: 102,6 KB
ID: 486425 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4951.jpg
Storlek: 47,6 KB
ID: 486426

Idag kom det lite spännande saker med posten som nog kan råda bot på det trista ljudet från elmotorn.

Det här var lite av ett impulsköp som jag bara inte kunde låta bli efter att insett hur lätt det verkar vara att få ett trevligt ljud från modellen. Det är sanslöst mycket ljud som kommer ur högtalarna och det märks på förstärkaren som blir varm. Den kommer att behöva kylning. Det finns även en utgång som man kan driva dioder med som då kommer att blinka i takt med kulspruteljudet. Hm, undrar just om jag kommer att kunna låta bli det?

Mvh Olov

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Ser mycket bra ut Olov, även om momentet är tråkigt :lollypop:
          Ljudmodulen med blinkande lysdioder till kulsprutorna ser jag väldigt mycket fram emot att se mer av :applouse:
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          :crazy_pilot:
          //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
            • maj 2006
            • 1228

Ursprungligen postat av hjalleo
            Tre plastbitar ska tillsammans bilda ett scoop efter att de blivit sammandfogade med CA-lim. Även här kommer det att gå åt lite tålamod för att passa in scoopet mot vingen. Men det ska väl också gå, även om jag tycker att det är ett tråkigt material.

[ATTACH=CONFIG]27121[/ATTACH]
            Kanske bygga ett helt nytt scoop i balsa? Det är ju inte så knepiga former, och du börjar väl bli van att slipa klossar??!! :icon_lol:
            /Christer Landberg

Fw190D9
            Fw190F2
            Hawker Tempest Mk. V
            S29C Tunnan

Kommentar

• hjalleo
              • sep 2010
              • 766

Tack Tomas!

Ja, jag ska bara fundera på hur jag ska få dit ett par kablar så får vi se om det inte kan blinka lite grand. Nu när det är förberett så bra så är det svårt att låta bli.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                • sep 2010
                • 766

Ursprungligen postat av ChristerL
                Kanske bygga ett helt nytt scoop i balsa? Det är ju inte så knepiga former, och du börjar väl bli van att slipa klossar??!! :icon_lol:
                Hej Christer!

Jag kan inte tolka ditt inlägg på annat sätt än att du tycker att det är mycket gnäll i damorkestern. Och det kan jag väl inte neka till att jag är lite gnällig, men jag får väl skylla på att jag faktiskt är född och uppvuxen i Örebro.:sarcastic:

Vad det anbelangar mina möjligheter att göra den här delen i balsa så är det nog uteslutet. Innerst inne är jag tacksam för de gjutna plastdelarna, men det behöver du ju inte säga till någon.

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                  • sep 2010
                  • 766

Fortsättning på wing fillets

Förutom att vara ute och njuta av det vackra vädret har jag jobbat vidare med wing fillets i helgen.

I och med att jag inte har en susning om hur man borde göra började jag med att limma fast ett antal stöd med rätt radie i den främre, krökta delen.

Namn: DSC_4956.jpg
Storlek: 50,8 KB
ID: 486521

För att balsan som jag tänkte "planka" med skulle få rätt form fick den vila runt ett rör, indränkta i fönsterputs, under natten. Det bidde väldigt bra, ja nästan för bra.

Namn: DSC_4957.jpg
Storlek: 82,0 KB
ID: 486522 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4958.jpg
Storlek: 76,8 KB
ID: 486523

Jag började med den bakre delen som limmades med vitlim mot vingen och CA-lim mot kroppen. Därefter limmade jag bit för bit med CA-lim och det verkar ha blivit OK. Längst fram och längst bak fick det bli massiva balsabitar som grovformades innan limning.

Namn: DSC_4959.jpg
Storlek: 72,5 KB
ID: 486524 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4960.jpg
Storlek: 49,7 KB
ID: 486525

Så här långt kom jag idag. Nu återstår det lite spackel och att få till en snygg övergång mot kroppen.

Namn: DSC_4963.jpg
Storlek: 65,0 KB
ID: 486526

Mvh Olov

Kommentar

• Zazzu
                    • maj 2007
                    • 278

Hej.
                    De ser bra ut. Du glömmer väll inte att skrämma liv i SU29án det närmar sig utomhus flygning.

/Ulf

Kommentar

• hjalleo
                      • sep 2010
                      • 766

Ursprungligen postat av Zazzu
                      Hej.
                      De ser bra ut. Du glömmer väll inte att skrämma liv i SU29án det närmar sig utomhus flygning.

/Ulf
                      Nähä, inte kan det vara dags för utomhusaktiviteter igen? Min termometer har då inte visat 20 °C ännu!:crazy_pilot:

/Olov

Kommentar

• hjalleo
                        • sep 2010
                        • 766

Wing fillets klara?

Nu börjar wing fillets bli färdiga. Jag måste erkänna att jag nog tycker att det blev helt OK och det gick lättare än vad jag hade trott. Eventuellt kommer jag att slipa ner kanten på filletsen mot vingen så att den blir lite tunnare och därmed mindre framträdande.

Namn: DSC_4965.jpg
Storlek: 52,2 KB
ID: 486545 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4968.jpg
Storlek: 22,5 KB
ID: 486546 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4967.jpg
Storlek: 44,9 KB
ID: 486547

Spacklet som zazzu "lurade" mig att köpa är ju en ren fröjd att jobba med och inte väger det något heller. Det kan jag varmt rekommendera.

Namn: DSC_4969.jpg
Storlek: 64,1 KB
ID: 486548

Mvh Olov

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Dina Wingfillets blev mycket bra. Nu fick jag lite ide'er till den kärran jag ska fixa i ordning.
                          Hämtade en påbörjad T.F P40 Warhawk förra lördagen, och den är till viss del träfärdig. Inte en GS för det har jag inte plats för, men väl en i skala 1/7, och hyfsat komplett.

Namn: DSC03895.JPG
Visningar: 2
Storlek: 179,1 KB
ID: 486572Klicka på bilden för större version

Namn: DSC03896.JPG
Storlek: 159,9 KB
ID: 486573Klicka på bilden för större version

Namn: DSC03897.JPG
Storlek: 163,4 KB
ID: 486574Klicka på bilden för större version

Namn: DSC03900.JPG
Storlek: 165,5 KB
ID: 486575Klicka på bilden för större version

Namn: DSC03901.JPG
Storlek: 151,6 KB
ID: 486576
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          :crazy_pilot:
                          //Tomas//

Kommentar

• hjalleo
                            • sep 2010
                            • 766

Ursprungligen postat av Ompa
                            Dina Wingfillets blev mycket bra. Nu fick jag lite ide'er till den kärran jag ska fixa i ordning.
                            Hämtade en påbörjad T.F P40 Warhawk förra lördagen, och den är till viss del träfärdig. Inte en GS för det har jag inte plats för, men väl en i skala 1/7, och hyfsat komplett.

[ATTACH=CONFIG]27534[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]27535[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]27536[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]27537[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]27538[/ATTACH]
                            Hej Tomas!

Vad roligt att du har hittat en nymodell. Den ser ju trevlig ut, men var är byggtråden?

Mvh Olov

Kommentar

• Sweeper
                              • jun 2006
                              • 3961

Ursprungligen postat av hjalleo
                              Nu börjar wing fillets bli färdiga. Jag måste erkänna att jag nog tycker att det blev helt OK och det gick lättare än vad jag hade trott. Eventuellt kommer jag att slipa ner kanten på filletsen mot vingen så att den blir lite tunnare och därmed mindre framträdande.
                              [ATTACH=CONFIG]27465[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]27466[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]27467[/ATTACH]

Spacklet som zazzu "lurade" mig att köpa är ju en ren fröjd att jobba med och inte väger det något heller. Det kan jag varmt rekommendera.
                              [ATTACH=CONFIG]27468[/ATTACH]

Mvh Olov
                              Väldigt snygga snygga wing fillets (vingrotsströmlinjeformningsmojänger....fritt översatt... ).

Jag har helt gått över till att använda polyfillan då det är så lättarbetat!

Göran
                              Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• hjalleo
                                • sep 2010
                                • 766

Ursprungligen postat av Sweeper
                                Väldigt snygga snygga wing fillets (vingrotsströmlinjeformningsmojänger....fritt översatt... ).

Jag har helt gått över till att använda polyfillan då det är så lättarbetat!

Göran
                                Tack Göran!

Nu vet jag äntligen vad det heter på svenska. Tänka att det var så enkelt som vingrotsströmlinjeformningsmojänger.

Mvh Olov

Kommentar

Arbetssätt...